REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skoda Favorit kończy 25 lat

Skoda Favorit
Skoda Favorit
Fot. Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Favorit zadebiutowała podczas 29. Międzynarodowych Targów Przemysłowych w Brnie w 1987 roku. W tym roku minęło 25 latod tego wydarzenia. Favorit to jeden z najważniejszych samochodów w historii marki.

Samochód zrywał ze stosowaną przez markę od 1964 roku koncepcją zblokowanego tylnego układu napędowego. Auto zaprojektowano zgodnie z ówcześnie panującą modą na kanciaste nadwozia. Zadbano też o to, aby wnętrze auta było przestronne i ergonomiczne.

REKLAMA

Model S781 Favorit ewoluował z programu rozwojowego Š780, składającego się z kilku prototypów przednionapędowych pojazdów zaprojektowanych przez Jaroslava Kindla.

Gdy kierownictwo nad tym przedsięwzięciem przejął Petr Hrdlička, zwiększył się zasięg programu oraz narzucono większą presję czasu.

Zobacz też: Renault Fuego Turbodiesel (1982-84)

O pomoc w stworzeniu nowoczesnego nadwozia zwrócono się do najlepszych pracowni m.in. Giugiaro i Pininfarina. Ostatecznie jego projektem zajął się Nuccio Bertone, proponując także wersje sedan i coupé. Jego prace kosztowały markę 28 mln CZK. Kalibrację podwozia, sposób zawieszenia jednostki napędowej, akustykę i poziom wibracji konsultowano natomiast z inżynierami Porsche.    

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opracowania specjalistów Skody zakończyły się zgłoszeniem imponującej liczby 42 patentów.

Zgodnie z założeniami, próby nowego pojazdu ukończono już w pierwszym półroczu 1985 roku, a w 1988 roku rozpoczęto produkcję wielkoseryjną. Mimo braku środków na rozwój nowoczesnej jednostki napędowej, Skoda Favorit stała się poważnym konkurentem dla zachodnioeuropejskich samochodów.

Zobacz też: Syrena Sport – piękny prototyp sprzed lat powraca

Pomogło to marce łagodnie zaakceptować ówczesne zmiany ustrojowe, przyniosło jej znaczny wzrost oraz przyciągnęło silnego partnera strategicznego.

REKLAMA

Nowy samochód początkowo miał nosić nazwę Laura. Propozycja ta została wybrana w specjalnie przygotowanym głosowaniu w magazynie Svět motorů. Nazwa Favorit nie weszła nawet do pierwszej dziesiątki, jednak Skoda podjęła decyzję samodzielnie i właśnie tak nazwała swój nowy model.    

Pierwszy egzemplarz z serii otwierającej zmontowano 1 lipca 1987 roku. Do końca roku wytworzono jedynie 171 egzemplarzy. Produkcja seryjna nabrała tempa w 1988 roku, kiedy to powstało ponad 21 000 tych samochodów. Początkowo auto produkowane było tylko w fabryce w Kvasinach, a od sierpnia 1988 roku – także w Mladá Boleslav. Łącznie powstało aż 783 167 szt. modelu Favorit i 219 254 szt. modelu Forman (wersja kombi).

Skoda Favorit sedan
Fot. Skoda
Skoda Favorit
Fot. Skoda
Skoda Favorit
Fot. Skoda
Skoda Favorit
Fot. Skoda
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

REKLAMA