Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.
- Autogaz: popularność paliwa utrzymuje stosunkowo niska jego cena
- Autogaz: rynek samochodów na LPG w Europie
Polska Organizacja Gazu Płynnego - POGP, wskazuje, że Polska odgrywa kluczową rolę na europejskim rynku LPG.
W 2024 r. zarejestrowano w Polsce 125 296 nowych samochodów z instalacją LPG – prawie trzykrotnie więcej niż pojazdów elektrycznych (BEV) i hybrydowych (PHEV).
Autogaz: popularność paliwa utrzymuje stosunkowo niska jego cena
Wg danych Ministerstwa Przemysłu z kwietnia 2025 roku koszt przejechania 100 km na LPG to zaledwie 24,18 zł.
W Polsce 12,7% zarejestrowanych samochodów jest zasilanych LPG, podczas gdy we Włoszech odsetek ten wynosi 7,4%. To dwa największe rynki europejskie w zakresie konsumpcji i użytkowania autogazu. Według statystyk Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA autogaz pozostaje najbardziej rozpowszechnionym w Unii paliwem alternatywnym – po europejskich drogach wciąż porusza się przeszło o połowę więcej samochodów osobowych na LPG niż elektrycznych .
– Nowym zjawiskiem jest upowszechnianie się, zwłaszcza wśród taksówkarzy, samochodów wykorzystujących napęd hybrydowy (HEV) z dodatkową instalacją gazową. Taki układ trójpaliwowy pozwala na jeszcze większe oszczędności eksploatacyjne, zwłaszcza przy dużych rocznych przebiegach – mówi Bartosz Kwiatkowski, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP).
– Według danych największego w Polsce dealera samochodów zasilanych autogazem, 90% użytkowników takich pojazdów jest zdecydowanych lub przynajmniej rozważa ponowny zakup auta na LPG. Tymczasem LPG zdobywa kolejne rynki w Europie – w tym Francję. W 2022 r. nad Sekwaną sprzedano ponad 46 tys. nowych samochodów zasilanych autogazem. W 2023 r. ta liczba wzrosła o kolejne 40% – mówi Bartosz Kwiatkowski, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP) - dodaje ekspert.
Warto zauważyć, że producenci samochodów coraz częściej oferują modele fabrycznie wyposażone w instalacje LPG. W 2022 r. najpopularniejszy samochód w Europie, Dacia Sandero, był w 58% zasilany LPG. W przypadku Dacii Jogger było to aż 77 proc., a w przypadku Dacii Duster 43%. Wśród sprzedawanych w Polsce Renault Clio jeden samochód na pięć ma montowaną fabrycznie instalację autogazową.
Autogaz: rynek samochodów na LPG w Europie
LPG pozostaje najtańszym paliwem: według danych Ministerstwa Przemysłu z kwietnia 2025 r. koszt przejechania 100 km wynosi jedynie 24,18 zł. Samochód kompaktowy z silnikiem Diesla na tym dystansie zużyje oleju napędowego za 28,91 zł. Natomiast koszt przejazdu w aucie z silnikiem benzynowym to 35,38 zł.
Koszt przejechania 100 km samochodem na gaz ziemny CNG wyliczono na 42,54 zł. Podróż samochodem elektrycznym kosztuje 40,55 zł, podczas gdy najdroższym paliwem jest wodór – przejazd pojazdem elektrycznym z ogniwami paliwowymi wynosi ponad 65 zł.
LPG może przynieść szereg korzyści z zastosowania w ciągnikach rolniczych – kwestia ta jest obecnie analizowana przez Ministerstwo Infrastruktury. W 2024 r. Polska Organizacja Gazu Płynnego zwróciła się do Ministerstwa Infrastruktury z wnioskiem o umożliwienie montażu instalacji autogazowych w ciągnikach rolniczych.
W II połowie minionego roku rozpoczęły się uzgodnienia techniczne w tej sprawie.
Inaczej niż w przypadku samochodów osobowych, przepisy dotyczące montażu autogazu w ciągnikach nie są obecnie zharmonizowane na poziomie Unii Europejskiej.
Warto w tym momencie zauważyć precedens, który pojawił się na rynku czeskim – pomimo braku rozwiązań wspólnotowych, Czesi wydali homologację na ciągnik rolniczy zasilany CNG na podstawie tzw. homologacji typu UE. Likwidacja luki prawnej w postaci braku odpowiednich przepisów w Polsce, może w ocenia POGP przynieść szereg pozytywnych konsekwencji, w tym:
- Możliwość wprowadzenia przez polskich przedsiębiorców nowego asortymentu systemów autogazowych dla ciągników.
- Spadek kosztów eksploatacji pojazdów rolniczych dzięki wykorzystaniu tańszego paliwa
- Redukcję emisyjności CO2 z sektora rolnictwa dzięki wykorzystaniu w ciągnikach LPG.