REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wakacyjne podróże samochodem a ubezpieczenie

Subskrybuj nas na Youtube
ubezpieczenie samochodu
ubezpieczenie samochodu
Materiały prasowe Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla posiadacza każdego pojazdu mechanicznego. Istnieją jednak jeszcze dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne, m.in. AC, Assistance i NNW. Wakacje to wzmożony okres korzystania z auta w Polsce i za granicą, więc warto się nad nimi zastanowić. Co należy wiedzieć, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów nieprzewidzianego zdarzenia podczas podróży?

Dlaczego się ubezpieczyć?

REKLAMA

Ubezpieczenie OC w praktyce chroni zarówno sprawcę, jak i poszkodowanego. Ofiara wypadku drogowego nie musi się obawiać, że wypłata odszkodowania będzie opóźniona ze względu na problemy finansowe osoby, która go spowodowała. Kierowca za to może być pewien, że nie zostanie nagle zmuszony do zapłacenia bardzo dużej kwoty. Należy pamiętać, że świadczenia za szkody osobowe (np. poważne uszkodzenia ciała) sięgają czasem poziomu kilkuset tysięcy złotych. Warto też wiedzieć, że w przypadku niektórych krajów nie ma górnej granicy odpowiedzialności w przypadku szkód osobowych – informuje Jerzy Kowalczyk z TUZ Ubezpieczenia.

REKLAMA

Ważnym argumentem za dbaniem o ciągłość ubezpieczenia jest też to, że średnio OC jest tańsze niż najniższa kara za brak ubezpieczenia pojazdu. Dla przykładu, w okresie styczeń – wrzesień 2019 do kasy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego kierowcy wpłacili ponad 220 mln zł kar za brak OC. Średnia wartość szkody, jakie zapłacili nieubezpieczeni, wyniosła 16,5 tys. zł. Rekordzista musiał zwrócić UFG ponad 1,4 mln zł po wypadku. Warto wiedzieć, że od 2022 roku wzrosły opłaty karne za brak OC. Jeśli właściciel nie posiada ważnego obowiązkowego ubezpieczenia powyżej 14 dni, zapłaci karę w wysokości 6020 zł.

Warto pamiętać, że do odpowiedzialności finansowej może być pociągnięty nie tylko właściciel pojazdu, ale również kierowca, który prowadził pożyczony (i nieubezpieczony) samochód i spowodował wypadek.

AC jako dodatkowa ochrona

Ubezpieczenie Autocasco dedykowane jest osobom, którym zależy na dodatkowej ochronie pojazdu od uszkodzeń, zniszczenia i kradzieży, szczególnie kiedy planują poruszać się po nieznanym terenie czy parkować w okolicach, w których często dochodzi do aktów wandalizmu.

Ubezpieczenie Autocasco obejmuje szkody polegające na zniszczeniu, uszkodzeniu lub utracie ubezpieczonego pojazdu, jego części, a także wyposażenia podstawowego, dodatkowego i bagażu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NNW Komunikacyjne

Oferta ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków kierowcy i pasażerów kierowana jest do wszystkich, którzy chcą uzyskać dodatkowe wsparcie po zaistniałym zdarzeniu komunikacyjnym. Gwarantuje wypłatę świadczeń w przypadkach trwałego uszczerbku na zdrowiu czy śmierci ubezpieczonego w następstwie nieszczęśliwego wypadku komunikacyjnego. Ochroną objęty jest kierowca oraz pasażerowie pojazdu.

Czym jest Assistance?

REKLAMA

Ubezpieczenie Auto Assistance, podobnie jak wiele innych produktów ubezpieczeniowych, zazwyczaj jest proponowane przez ubezpieczycieli w kilku różnych wariantach ubezpieczenia. Bardzo istotne jest dobranie odpowiedniego do swoich potrzeb. W standardowym  wariancie ubezpieczenia Assistance najczęściej znajduje się podstawowa pomoc, jaką jest holowanie w przypadku zaistnienia kolizji drogowej. W wariancie podstawowym ubezpieczyciel zwykle pokrywa koszty holowania pojazdu na lawecie do 100 km. To bardzo ważny aspekt, kiedy pod uwagę brany jest dalszy wyjazd wakacyjny.

W wariantach o szerszym zakresie ochrony  polisa obejmuje ochroną zdarzenia wynikające nie tylko z kolizji/wypadku, ale też z awarii bądź unieruchomienia pojazdu. Pokrywa świadczenia w zakresie naprawy na miejscu zdarzenia, holowania, przewozu osób, parkingu, zakwaterowania, usług informacyjnych.

Limit holowania zależy od wykupionego wariantu ubezpieczenia, niektórzy ubezpieczyciele proponują większą liczbę kilometrów, nawet do 1500 km za granicą. W wariantach o szerszym zakresie ochrony  można otrzymać również nocleg w hotelu, pojazd zastępczy czy zwrot kosztów powrotu do miejsca zamieszkania. Ważne są również takie aspekty ubezpieczenia, jak np. brak limitu kilometrowego od miejsca zdarzenia lub zamieszkania czy holowanie do miejsca wskazanego przez ubezpieczającego, a nie do najbliższego warsztatu samochodowego. Rozszerzony wariant Auto Assistance jest szczególnie ważny w okresie wakacyjnym. Co bowiem zrobi kierowca, kiedy w drodze nad morze czy w góry, na środku trasy, 300 kilometrów od domu, zepsuje się samochód? Dla przykładu, w pakiecie Auto Assistance TUZ Ubezpieczenia zwiększyliśmy sumę ubezpieczenia, limit kilometrów na usługę holowania oraz znieśliśmy limity na dostarczenie paliwa w przypadku awarii czy unieruchomienia pojazdu  - dodaje Jerzy Kowalczyk.

Jednym z podstawowych aspektów, jakie rozważają właściciele pojazdów zastanawiający się nad wykupieniem polisy Auto Assistance, jest to, czy ochrona ubezpieczeniowa będzie obowiązywała jedynie na terytorium Polski, czy również poza granicami kraju. Zasadniczą rolę w odpowiedzi wyjaśniającej to zagadnienie odgrywa zazwyczaj wariant ubezpieczenia Assistance, na jaki zdecydował się ubezpieczony. W przypadku podstawowych wariantów tego rodzaju ubezpieczenia, z ochrony będzie można skorzystać jedynie na terenie Polski. Jeżeli często wyjeżdżamy za granicę, warto rozważyć wykupienie rozszerzonego wariantu ubezpieczenia pojazdu. Wówczas z pomocy w przypadku unieruchomienia samochodu będzie można skorzystać także we wszystkich krajach Unii Europejskiej.

Zielona Karta

Obowiązek jej wykupienia i posiadania nakładany jest obecnie na posiadacza pojazdu mechanicznego (np. samochodu bądź motocykla) w krajach, które wylistowane są na stronie: https://www.pbuk.pl/system-zielonej-karty/mapa-systemu. Aktualnie Zieloną Kartę trzeba posiadać wjeżdżając na teren Rosji, Białorusi, Ukrainy, Mołdawii, Czarnogóry, Albanii, Macedonii, Turcji, Azerbejdżanu, Iranu, Izraela, Maroko i Tunezji.

Podróżując po terytorium wielu państw nie musimy posiadać Zielonej Karty. Jest tak w krajach zrzeszonych w Unii Europejskiej. Posiadacze polskiej polisy ubezpieczeniowej OC pojazdu mogą także bez dodatkowych dokumentów poruszać się po terytorium takich państw jak: Szwajcaria, Norwegia, Wielka Brytania, Lichtenstein, Islandia, Monako, San Marino, Wyspy Owcze, Gibraltar, a od niedawna także Bośnia i Hercegowina.

Źródło: TUZ Ubezpieczenia

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA