REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile kierowcy zapłacą za nowe fotoradary?

Fotoradar Fot. Fotolia
Fotoradar Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawienie nowych 330 fotoradarów będzie kosztowało 50 milionów złotych. Ile więc należy wyciągnąć z kieszeni zmotoryzowanego Kowalskiego, aby inwestycja się zwróciła? Ile zapłaci Kowalski jeżeli fotoradary mają przynieść zysk wysokości 1,2 mld złotych?

Ku wątpliwej uciesze wielu kierowców już w te wakacje zacznie przy polskich drogach przybywać  fotoradarów. Opinie co do powodów ich ustawiania są podzielone. Jedni uważają, że mają one zwiększyć bezpieczeństwo, inni, że troska o kierowców to tylko przykrywka. Z badań przeprowadzonych przez Yanosik.pl, który monitoruje sytuację na polskich drogach, wynika, że fotoradary paradoksalnie mogą być przyczyną wypadków, przez to, że kierowcy nagle przed nimi zwalniają, po czym po ich ominięciu gwałtownie przyspieszają.  Jeśli więc tak jak niektórzy twierdzą chodzi tu o pieniądze, to mowa o niemałej kwocie, gdyż jak przewiduje minister finansów Jacek Rostowski wpływy z mandatów mają w ciągu roku przynieść ok. 1,2 mld złotych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: GP Węgier: Hamilton zwycięża!

Jak wynika ze statystyk Komendy Głównej Policji w 2010 roku wystawionych zostało ponad 2,5 miliarda mandatów i prognozuje się, że z roku na rok ukaranych będzie przybywać o ok. 35 t ysięcy. Innymi słowy – żyła złota. Trzeba tylko ustawić więcej fotoradarów, co niedługo zostanie uczynione. Plany w tej kwestii się nieco zmieniły i wiadomo już, że będzie ich jeszcze więcej niż początkowo przwidywano – 330 fotoradarów ITG oraz 100 straży miejskiej.

Jedno urządzenie kosztuje ok. 150 tys. zł, a całkowity koszt montażu nowych stacjonarnych fotoradarów wyniesie ok. 50 mln zł. Najczęściej wystawiane mandaty dotyczą przekroczenia prędkości o 21-30 km i opiewają one na sumę średnio 150 zł. Nietrudno więc obliczyć, że aby inwestycja się zwróciła Inspektorat Transportu Drogowego będzie musiał wystawić ponad 300 000 dodatkowych mandatów.

REKLAMA

Zobacz też: Lexus wybiera nawigację TomTom

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A przecież fotoradary mają przynieść znacznie więcej niż tylko zwrot kosztów (1,2 mld zysku). Biorąc to pod uwagę liczba mandatów zwiększa się do bagatela – 8 330 000. Społeczność kierowców w Polsce to ok. 17 mln osób. Aby osiągnąć taki zysk jaki przewiduje minister finansów, przynajmniej połowa kierowców będzie musiała zapłacić mandat w wysokości 150 zł. Na kogo wypadnie na tego bęc.

Idąc dalej tropem matematycznym można stwierdzić, że finansowe prognozy ministra były dość skromne.  Przez zwiększenie tej liczby wpływy do budżetu mogą być znacznie wyższe. Każdego dnia fotoradary wykonują ponad 32 tys. zdjęć. Przez 365 dni nagromadzi się ich 11 680 000. Obecnie stacjonarnych fotoradarów jest 70, a ma być 400. Przyjmując, że zdjęć będzie ponad 5 razy więcej (czyli 66 576 000), a każde z nich skutkowałoby 100 zł mandatem, budżet państwa zostałby zasilony o ok. 6,5 mld zł. Oczywiście przy założeniu 100% ściągalności mandatów. W 2008 r. przekroczyła ona 85%, a biorąc pod uwagę, że powstające fotoradary będą wyposażone w nowoczesny system teleinformatyczny robiący lepsze zdjęcia, wartość ta prawdopodobnie wzrośnie.

Źródło: Creandi

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA