REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile kierowcy zapłacą za nowe fotoradary?

Subskrybuj nas na Youtube
Fotoradar Fot. Fotolia
Fotoradar Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawienie nowych 330 fotoradarów będzie kosztowało 50 milionów złotych. Ile więc należy wyciągnąć z kieszeni zmotoryzowanego Kowalskiego, aby inwestycja się zwróciła? Ile zapłaci Kowalski jeżeli fotoradary mają przynieść zysk wysokości 1,2 mld złotych?

Ku wątpliwej uciesze wielu kierowców już w te wakacje zacznie przy polskich drogach przybywać  fotoradarów. Opinie co do powodów ich ustawiania są podzielone. Jedni uważają, że mają one zwiększyć bezpieczeństwo, inni, że troska o kierowców to tylko przykrywka. Z badań przeprowadzonych przez Yanosik.pl, który monitoruje sytuację na polskich drogach, wynika, że fotoradary paradoksalnie mogą być przyczyną wypadków, przez to, że kierowcy nagle przed nimi zwalniają, po czym po ich ominięciu gwałtownie przyspieszają.  Jeśli więc tak jak niektórzy twierdzą chodzi tu o pieniądze, to mowa o niemałej kwocie, gdyż jak przewiduje minister finansów Jacek Rostowski wpływy z mandatów mają w ciągu roku przynieść ok. 1,2 mld złotych.

REKLAMA

Zobacz też: GP Węgier: Hamilton zwycięża!

REKLAMA

Jak wynika ze statystyk Komendy Głównej Policji w 2010 roku wystawionych zostało ponad 2,5 miliarda mandatów i prognozuje się, że z roku na rok ukaranych będzie przybywać o ok. 35 t ysięcy. Innymi słowy – żyła złota. Trzeba tylko ustawić więcej fotoradarów, co niedługo zostanie uczynione. Plany w tej kwestii się nieco zmieniły i wiadomo już, że będzie ich jeszcze więcej niż początkowo przwidywano – 330 fotoradarów ITG oraz 100 straży miejskiej.

Jedno urządzenie kosztuje ok. 150 tys. zł, a całkowity koszt montażu nowych stacjonarnych fotoradarów wyniesie ok. 50 mln zł. Najczęściej wystawiane mandaty dotyczą przekroczenia prędkości o 21-30 km i opiewają one na sumę średnio 150 zł. Nietrudno więc obliczyć, że aby inwestycja się zwróciła Inspektorat Transportu Drogowego będzie musiał wystawić ponad 300 000 dodatkowych mandatów.

Zobacz też: Lexus wybiera nawigację TomTom

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

A przecież fotoradary mają przynieść znacznie więcej niż tylko zwrot kosztów (1,2 mld zysku). Biorąc to pod uwagę liczba mandatów zwiększa się do bagatela – 8 330 000. Społeczność kierowców w Polsce to ok. 17 mln osób. Aby osiągnąć taki zysk jaki przewiduje minister finansów, przynajmniej połowa kierowców będzie musiała zapłacić mandat w wysokości 150 zł. Na kogo wypadnie na tego bęc.

Idąc dalej tropem matematycznym można stwierdzić, że finansowe prognozy ministra były dość skromne.  Przez zwiększenie tej liczby wpływy do budżetu mogą być znacznie wyższe. Każdego dnia fotoradary wykonują ponad 32 tys. zdjęć. Przez 365 dni nagromadzi się ich 11 680 000. Obecnie stacjonarnych fotoradarów jest 70, a ma być 400. Przyjmując, że zdjęć będzie ponad 5 razy więcej (czyli 66 576 000), a każde z nich skutkowałoby 100 zł mandatem, budżet państwa zostałby zasilony o ok. 6,5 mld zł. Oczywiście przy założeniu 100% ściągalności mandatów. W 2008 r. przekroczyła ona 85%, a biorąc pod uwagę, że powstające fotoradary będą wyposażone w nowoczesny system teleinformatyczny robiący lepsze zdjęcia, wartość ta prawdopodobnie wzrośnie.

Źródło: Creandi

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA