REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody elektryczne sposobem na kryzys energetyczny

  • Materiał prasowy
Eaton
Samochody elektryczne a kryzys energetyczny
Samochody elektryczne a kryzys energetyczny

REKLAMA

REKLAMA

Samochody elektryczne. W związku z rosnącymi stawkami za prąd i brakami w dostawach gazu oraz węgla coraz więcej mówi się o kryzysie energetycznym. Jak wskazują eksperci, sposobem na niedobory prądu mogą być samochody elektryczne. Każdy z nich to potencjalny bank energii dla budynków i odciążenie dla sieci. Czy kierowcy zostaną prosumentami tak jak właściciele fotowoltaiki?

Samochody elektryczne a kryzys energetyczny

W związku z obecnym kryzysem energetycznym, państwa tworzą scenariusze kontrolowanych przerw w dostawach energii. Pojawiają się obawy, że konieczne będzie decydowanie, kto poniesie ciężar niedoborów – przemysł, firmy czy odbiorcy indywidualni. Źródła odnawialne nie rozwijają się na tyle szybko, żeby w najbliższym czasie zastąpić paliwa kopalne. Ponadto, ich produkcja nie jest stała, waha się w zależności od warunków atmosferycznych (turbiny wiatrowe) lub pory dnia (elektrownie słoneczne). Potrzebne jest mądrzejsze wykorzystywanie energii, która już została wyprodukowana.

REKLAMA

REKLAMA

– Wraz z tysiącami kolejnych paneli fotowoltaicznych, które są instalowane na dachach domów, rynek energii się decentralizuje. Żeby tę zmienną moc z OZE wykorzystać sieć potrzebuje większej pojemności magazynowej oraz tzw. smart meteringu, czyli inteligentnego systemu pomiarowego. Każdy akumulator może być na wagę złota – zauważa Bartłomiej Jaworski, senior product manager w firmie Eaton.

Kierowcy jak właściciele fotowoltaiki?

Popyt na energię osiąga szczytowy poziom wieczorami, gdy wracamy do domu po pracy czy szkole oraz w zimie. W odciążaniu sieci w momentach największego zapotrzebowania może pomóc korzystanie z dostępnych „banków” mocy, m.in. akumulatorów elektrycznych samochodów czy pomp ciepła. Energia produkowana na przykład z fotowoltaiki mogłaby być przechowywana w bateriach elektryków, a potem przekazywana do sieci w momencie zwiększonego zapotrzebowania (system Vehicle-to-Grid, V2G)

– W drugim kwartale 2022 roku w Europie sprzedano ponad 560 tysięcy elektrycznych samochodów. Każdy z nich mógłby przekazywać energię niewykorzystaną podczas jazdy do pobliskich budynków. Moc trafiłaby bezpośrednio tam, gdzie jest potrzebna i była wykorzystywana od razu, zamiast marnować się w baterii, która w końcu się rozładuje. Kierowcy jako prosumenci mogliby pobierać opłaty za taką usługę – wskazuje ekspert Eaton.

REKLAMA

Pomogłoby to spłaszczyć szczyty zapotrzebowania na energię z budynków, ale też zachęcić do instalowania ładowarek elektrycznych samochodów w domach i budynkach komercyjnych takich jak galerie handlowe czy biurowce. Zmniejszałoby też ryzyko niedoboru energii w sieci.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Energia - zmiana polityki i przyzwyczajeń

Właściwa polityka może pomóc Europie w złagodzeniu skutków kryzysu energetycznego i przerw w dostawach mocy. Rządy powinny zachęcać do inwestycji w magazyny energii i podnosić ich atrakcyjność. Potrzebna jest też zmiana wzorców korzystania z energii i efektywniejsze sposoby rozliczeń, takie jak wprowadzony w tym roku net-billing.

– Jesteśmy przyzwyczajeni do pasywnego zużywania mocy z sieci. Powinniśmy jednak zacząć nią aktywnie zarządzać. Sposób, wytwarzania energii, jej przechowywania, wykorzystywania i płacenia za nią będzie w przyszłości sterowany cyfrowo, z pomocą inteligentnych systemów. Technologia umożliwi udział w rynkach energii nawet najmniejszym prosumentom. Za jej rozwojem powinny jednak iść też regulacje – podsumowuje Bartłomiej Jaworski.

Źródła:

Dane TGE dotyczące średniej ceny na Rynku Dnia Następnego:

https://www.tge.pl/aktualnosci-dane-statystyczne-czytaj?cmn_id=91293&title=Podsumowanie+dzia%C5%82alno%C5%9Bci+TGE+w+sierpniu+2021+r.
https://tge.pl/aktualnosci-dane-statystyczne-czytaj?cmn_id=91473&title=Podsumowanie+dzia%C5%82alno%C5%9Bci+TGE+w+sierpniu+2022+r.

Dane Statista: https://www.statista.com/statistics/642799/eu-total-sales-electric-vehicles/

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA