REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody elektryczne sposobem na kryzys energetyczny

  • Materiał prasowy
Eaton
Samochody elektryczne a kryzys energetyczny
Samochody elektryczne a kryzys energetyczny

REKLAMA

REKLAMA

Samochody elektryczne. W związku z rosnącymi stawkami za prąd i brakami w dostawach gazu oraz węgla coraz więcej mówi się o kryzysie energetycznym. Jak wskazują eksperci, sposobem na niedobory prądu mogą być samochody elektryczne. Każdy z nich to potencjalny bank energii dla budynków i odciążenie dla sieci. Czy kierowcy zostaną prosumentami tak jak właściciele fotowoltaiki?

Samochody elektryczne a kryzys energetyczny

W związku z obecnym kryzysem energetycznym, państwa tworzą scenariusze kontrolowanych przerw w dostawach energii. Pojawiają się obawy, że konieczne będzie decydowanie, kto poniesie ciężar niedoborów – przemysł, firmy czy odbiorcy indywidualni. Źródła odnawialne nie rozwijają się na tyle szybko, żeby w najbliższym czasie zastąpić paliwa kopalne. Ponadto, ich produkcja nie jest stała, waha się w zależności od warunków atmosferycznych (turbiny wiatrowe) lub pory dnia (elektrownie słoneczne). Potrzebne jest mądrzejsze wykorzystywanie energii, która już została wyprodukowana.

REKLAMA

REKLAMA

– Wraz z tysiącami kolejnych paneli fotowoltaicznych, które są instalowane na dachach domów, rynek energii się decentralizuje. Żeby tę zmienną moc z OZE wykorzystać sieć potrzebuje większej pojemności magazynowej oraz tzw. smart meteringu, czyli inteligentnego systemu pomiarowego. Każdy akumulator może być na wagę złota – zauważa Bartłomiej Jaworski, senior product manager w firmie Eaton.

Kierowcy jak właściciele fotowoltaiki?

Popyt na energię osiąga szczytowy poziom wieczorami, gdy wracamy do domu po pracy czy szkole oraz w zimie. W odciążaniu sieci w momentach największego zapotrzebowania może pomóc korzystanie z dostępnych „banków” mocy, m.in. akumulatorów elektrycznych samochodów czy pomp ciepła. Energia produkowana na przykład z fotowoltaiki mogłaby być przechowywana w bateriach elektryków, a potem przekazywana do sieci w momencie zwiększonego zapotrzebowania (system Vehicle-to-Grid, V2G)

– W drugim kwartale 2022 roku w Europie sprzedano ponad 560 tysięcy elektrycznych samochodów. Każdy z nich mógłby przekazywać energię niewykorzystaną podczas jazdy do pobliskich budynków. Moc trafiłaby bezpośrednio tam, gdzie jest potrzebna i była wykorzystywana od razu, zamiast marnować się w baterii, która w końcu się rozładuje. Kierowcy jako prosumenci mogliby pobierać opłaty za taką usługę – wskazuje ekspert Eaton.

REKLAMA

Pomogłoby to spłaszczyć szczyty zapotrzebowania na energię z budynków, ale też zachęcić do instalowania ładowarek elektrycznych samochodów w domach i budynkach komercyjnych takich jak galerie handlowe czy biurowce. Zmniejszałoby też ryzyko niedoboru energii w sieci.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Energia - zmiana polityki i przyzwyczajeń

Właściwa polityka może pomóc Europie w złagodzeniu skutków kryzysu energetycznego i przerw w dostawach mocy. Rządy powinny zachęcać do inwestycji w magazyny energii i podnosić ich atrakcyjność. Potrzebna jest też zmiana wzorców korzystania z energii i efektywniejsze sposoby rozliczeń, takie jak wprowadzony w tym roku net-billing.

– Jesteśmy przyzwyczajeni do pasywnego zużywania mocy z sieci. Powinniśmy jednak zacząć nią aktywnie zarządzać. Sposób, wytwarzania energii, jej przechowywania, wykorzystywania i płacenia za nią będzie w przyszłości sterowany cyfrowo, z pomocą inteligentnych systemów. Technologia umożliwi udział w rynkach energii nawet najmniejszym prosumentom. Za jej rozwojem powinny jednak iść też regulacje – podsumowuje Bartłomiej Jaworski.

Źródła:

Dane TGE dotyczące średniej ceny na Rynku Dnia Następnego:

https://www.tge.pl/aktualnosci-dane-statystyczne-czytaj?cmn_id=91293&title=Podsumowanie+dzia%C5%82alno%C5%9Bci+TGE+w+sierpniu+2021+r.
https://tge.pl/aktualnosci-dane-statystyczne-czytaj?cmn_id=91473&title=Podsumowanie+dzia%C5%82alno%C5%9Bci+TGE+w+sierpniu+2022+r.

Dane Statista: https://www.statista.com/statistics/642799/eu-total-sales-electric-vehicles/

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA