72 Rajd Polski wygrywa Sebastian Ogier!
REKLAMA
REKLAMA
Podczas najszybszego jak dotąd rajdu w tegorocznym sezonie Ogier/Ingrassia musieli dawać z siebie wszystko aż do mety i dbać o to, by nie popełnić najmniejszego błędu – swoich kolegów z zespołu Volkswagena, Andreasa Mikkelsena/Olę Floene (N/N) wyprzedzili na mecie zaledwie o 11,9 s. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) jadący w trzecim Polo R WRC toczyli zaciętą walkę o trzecie miejsce z załogą Ott Tänak/Raigo Mölder (EST/EST, M-Sport-Ford), jednak wypadając z trasy na końcowych metrach ostatniego odcinka, zakończyli Rajd Polski na piątym miejscu.
REKLAMA
Mikekelsen kontra Ogier
Pojedynek załogi Sebastien Ogier/Julien Ingrassia z Andreasem Mikkelsenem/Ola Floene podczas Rajdu Polski należał do niezwykle fascynujących. Przy ekstremalnych temperaturach sięgających ponad 30 stopni, jadąc stale z maksymalną prędkością obydwa zespoły przemierzały trasę niemal bezbłędnie. Mikkelsen rzucił wyzwanie nie odpuszczając Ogierowi aż do mety – i zameldował się na niej zaledwie 11,9 s po podwójnym mistrzu świata.
Rajd Polski to prawie najszybsza eliminacja WRC
Gdy chodzi o prędkość, nie ma lepszych niż Andreas Mikkelsen. Najmłodszy kierowca w zespole Volkswagena na odcinkach specjalnych „Górkło” i „Wieliczki” osiągnął najlepsze czasy jadąc najszybciej w całym dotychczasowym sezonie – ze średnią prędkością, odpowiednio, 131,09 i 128,13 km/h. Sebastien Ogier zapewnił sobie zwycięstwo w Rajdzie Polski jadąc ze średnią prędkością 121,41 km/h. Podczas całego rajdu dwukrotny mistrz świata 60,31% czasu wciskał gaz „do dechy”. W sumie trwało to 1:28.10,1 godziny spośród całego czasu wynoszącego 2:26.11 godziny. Najszybszym rajdem w historii Rajdowych Mistrzostw Świata okazał się jak dotąd Rajd Finlandii z roku 2012, podczas którego średnia prędkość wynosiła 122,90 km/h.
Jari-Matti Latvali skończył Rajd Polski z problemami
Piąte miejsce – to wynik Jari-Matti Latvali, któremu na ostatnich metrach Rajd Polski zafundował przykrą niespodziankę. Dotychczas wicemistrz świata z 2014 r. nigdy jeszcze nie stanął na podium mazurskiego rajdu i także w tym roku nie było mu to dane. Podczas próby odebrania Ött Tänakowi trzeciego miejsca, Fin na ostatnim odcinku specjalnym wypadł z trasy uderzając przodem auta w drzewo. Chociaż był to jego „okrągły”, bo 150. start nie udało mu się po raz 49. stanąć na podium. Dzięki wspaniałej pracy mechaników zdołał, mimo że jego auto miało uszkodzoną chłodnicę, uplasować się w rajdowej klasyfikacji na piątym miejscu. Przed Power Stage kończącym rajd, Latvala zajmował pozycję o 1,1 s za załogą Ött Tänak/Raigo Molder (EST/EST, M-Sport-Ford).
Rajd Polski bardzo szybki ale bezpieczny
REKLAMA
Do mety Rajdu Polski 2015 dojechały wszystkie auta klasy WRC, z czego tylko jeden samochód dojechał z wykorzystaniem przepisu Rally-2. Także dla Volkswagena podczas Rajdu Polski (podobnie jak Rajdów Monte Carlo i Szwecji) obyło się bez problemów technicznych – podczas serwisów przeprowadzano jedynie rutynowe czynności, i to mimo że ten rajd był dotąd najszybszy i towarzyszyły mu największe upały. Jedynym wyjątkiem okazał się ostatni, siódmy serwis Polo R WRC Jari-Matti Latvali – po uderzeniu w drzewo auto naprawiono na tyle skutecznie, że bez przeszkód pokonało ostatnie 2,1 km dojazdu.
Volkswagen świętował w Polsce w sumie dwunaste podwójne zwycięstwo w historii startów Polo R WRC. Łącznie w 33 rajdach zawodnicy startujący w Polo R WRC stawali na podium 54 razy. Na 417 odcinkach specjalnych spośród wszystkich 610 rozegranych, najlepszy czas uzyskały załogi producenta z Wolfsburga.
Power Stage dla kierowców Volkswagena
57 ekstra punktów – na 32 Power Stage. Trzy dodatkowe punkty dla kierowcy i pilota wzbogaciły w Polsce konto Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassi, którzy w 2015 roku po raz szósty z rzędu zdobyli najlepszy czas na tym wyjątkowym odcinku specjalnym, kończącym każdy rajd.
Triumf VW w klasyfikacji kierowców i zwiększona przewaga w klasyfikacji producentów
Dzięki świetnym wynikom w Polsce załogi Volkswagena zajmują czołowe pozycje w klasyfikacji mistrzostw. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia prowadzą 78 punktami przed Mikkelsenem/Floene. Latvala/Anttila, którzy zajmują czwarte miejsce za Madsem Ostbergiem/Jonasem Anderssonem (N/S, Citroen) tracą do podwójnych mistrzów świata 95 punktów. Volkswagen powiększył swoją przewagę także w klasyfikacji producentów i ma o 89 punktów więcej niż zajmujący drugą pozycję Citroen.
Wypowiedzi kierowców po Rajdzie Polski:
Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC nr 1
„Świetny Rajd! Jestem super zadowolony i szczęśliwy, że udało mi się tu powtórzyć zwycięstwo sprzed roku. Julien i ja wykonaliśmy naprawdę kawał dobrej roboty. Mnóstwo kibiców i wręcz sensacyjnie szybkie odcinki specjalne sprawiły, że ten rajd był rzeczywiście wspaniałą imprezą. Na dodatek moje Polo okazało się perfekcyjnie przygotowane, wielkie dzięki za to całemu zespołowi. Pomijając obłędne temperatury, dobrze się bawiłem za kółkiem. To zwycięstwo jest też wielkim krokiem w kierunku tytułu Mistrza Świata. Nasza przewaga po pierwszej połowie sezonu jest wprawdzie duża, ale przed nami jeszcze sześć rajdów.”
Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC nr 2
„Postawiłem dzisiaj wszystko na jedną kartę, żeby tylko stanąć na podium. Niestety nie udało się. Wypadnięcie z trasy na Power Stage sprawiło, że wylądowałem na piątym miejscu. Na szczęście Polo to solidny samochód, możemy więc podziękować mechanikom, dzięki którym udało nam się ukończyć rajd. Bez ich zaangażowania nie dalibyśmy rady. Wyrazy szacunku dla moich kolegów z zespołu, Andreasa i Sebastiena. W ten weekend nie udało mi się jechać w takim tempie, jak oni. Teraz czas na Rajd Finlandii – dla mnie osobiście najważniejszy w sezonie. Jasne, że w imprezie rozgrywanej na moim podwórku chciałbym stanąć na podium. To będzie mój cel.”
Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC nr 9
„To był absolutnie najlepszy rajd w mojej karierze w WRC. Lubię takie trasy i lubię taką szybką jazdę, jak właśnie tutaj w Polsce. Niewiele mi dziś brakowało do zwycięstwa, tylko drobiazgi zdecydowały o końcowej różnicy. Jestem strasznie dumny z tego, co pokazaliśmy w Polsce. W Szwecji też niewiele brakowało, ale tamten rajd odbywał się przed „moją” publicznością. Jednak walczyć tutaj o zwycięstwo z mistrzem świata i to jak równy z równym - znaczy zupełnie co innego i jest warte o wiele więcej. Jestem pewien, że to tylko kwestia czasu, kiedy pierwszy raz wygramy. Drugie miejsce w Polsce to oczywiście świetny rezultat i na wagę złota jeśli chodzi o punkty w klasyfikacji Mistrzostw Świata. Odzyskaliśmy drugą pozycję w klasyfikacji kierowców i pilotów.”
Jost Capito, dyrektor Volkswagen Motorsport
„Dla Volkswagena Rajd Polski prawie pod każdym względem był po prostu perfekcyjny. Po pierwsze nasi kierowcy udowodnili, i to w świetnym stylu, że tworzą najlepszą trójkę w rajdowych mistrzostwach świata, po drugie zaś rozegrali między sobą oraz z naszymi konkurentami wspaniałe pojedynki. To naprawdę świetna robota, która przysporzy rajdom kolejnych fanów. Także jeśli chodzi o techniczną wytrzymałość samochodów, to był bardzo udany rajd, nie było żadnych, nawet najmniejszych problemów. Nasi inżynierowie mogą być z tego dumni, bo w wypadku najgorętszego i najszybszego rajdu, to wcale nie musiało być takie oczywiste. Atmosfera w zespole też nie mogła by być chyba lepsza, jeśli idzie o poczucie wspólnoty między zawodnikami całej drużyny i o ducha walki. Andreas Mikkelsen pokazał świetną jazdę i tylko odrobinę rozminął się z pierwszym miejscem, udowodnił jednak, że mistrz świata Sebastian Ogier ma groźnego przeciwnika nie tylko w osobie Jari-Matti Latvali.”
Wyniki Rajdu Polski 2015
Rajdowe mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Polski – zestawienie wyników
Czwartek, 2 lipca 2015 #1 Ogier #2 Latvala #9 Mikkelsen
SS 01S Mikołajki Arena 1 02.50 km P01 P05 (+ 2.0s) P03 (+ 0.6s)
Klasyfikacja generalna 02.50 km P01 P05 (+ 2.0s) P03 (+ 0.6s)
Piątek, 3 lipca 2015 #1 Ogier #2 Latvala #9 Mikkelsen
SS 02 Gorklo 13.00 km P05 (+ 3.4s) P04 (+ 2.7s) P01
SS 03 Goldap 1 14.75 km P05 (+ 6.1s) P03 (+ 3.1s) P02 (+ 2.4s)
SS 04 Babki 1 14.65 km P02 (+ 3.9s) P06 (+ 7.3s) P03 (+ 4.8s)
SS 05 Stanczyki 1 39.12 km P03 (+ 6.2s) P04 (+ 10.6s) P02 (+ 4.4s)
SS 06 Babki 2 14.65 km P01 P03 (+ 2.2s) P07 (+ 4.7s)
SS 07 Stanczyki 2 39.12 km P01 P02 (+ 1.2s) P03 (+ 4.4s)
SS 08 Goldap 2 14.75 km P03 (+ 1.4s) P01 P04 (+ 1.6s)
SS 09S Mikołajki Arena 2 02.50 km P04 (+ 1.8s) P18 (+ 4.5s) P06 (+ 2.0s)
Klasyfikacja generalna 155.04 km P01 P03 (+ 10.8s) P02 (+ 2.1s)
Sobota, 4 lipca 2015 #1 Ogier #2 Latvala #9 Mikkelsen
SS 10 Mazury 1 17.70 km P01 P04 (+ 3.6s) P03 (+ 3.0s)
SS 11 Wieliczki 1 12.87 km P06 (+ 3.0s) P04 (+ 2.4s) P02 (+ 0.2s)
SS 12 Swietajno 1 21.25 km P02 (+ 1.2s) P03 (+ 1.6s) P04 (+ 2.0s)
SS 13 Paprotki 23.15 km P01 P05 (+ 5.9s) P03 (+ 4.1s)
SS 14 Mazury 2 (17.70 km) odwołany
SS 15 Wieliczki 2 12.87 km P05 (+ 1.4s) P03 (+ 0.2s) P01
SS 16 Swietajno 2 21.25 km P04 (+ 4.0s) P02 (+ 2.9s) P03 (+ 2.9s)
SS 17S Mikołajki Arena 3 02.50 km P01 P05 (+ 1.3s) P03 (+ 0.9s)
Klasyfikacja generalna 111.59 km P01 P04 (+ 19.1s) P02 (+ 5.6s)
Niedziela, 5 lipca 2015 #1 Ogier #2 Latvala #9 Mikkelsen
SS 18 Baranowo 1 14.60 km P01 P03 (+ 4.9s) P02 (+ 2.5s)
SS 19P Baranowo 2 14.60 km P01 P12 (+ 20.7s) P03 (+ 3.8s)
Klasyfikacja generalna 29.20 km P01 P05 (+ 1m 24.7s) P02 (+ 11.9s)
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Polski – wyniki końcowe
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 2h 26m 11.5s
02. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 11.9s
03. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford + 23.0s
04. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 1m 14.6s
05. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 1m 24.7s
06. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 1m 44.5s
07. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 1m 57.7s
08. Robert Kubica/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Ford + 2m 08.3s
09. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 2m 18.2s
10. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 2m 48.4s
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Polski – wyniki Power Stage
01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 6m 52.0s
02. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford + 0.1s
03. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 3.8s
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja*
Kategoria kierowców
1. Sébastien Ogier, 161 punktów;
2. Andreas Mikkelsen, 83;
3. Mads Østberg, 69;
4. Jari-Matti Latvala, 66;
5. Thierry Neuville, 58;
6. Kris Meeke, 53;
7. Elfyn Evans, 53;
8. Hayden Paddon, 44;
9. Ott Tänak, 40;
10. Dani Sordo, 39
Kategoria producentów
1. Volkswagen Motorsport, 214 punktów;
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 125;
3. Hyundai Motorsport, 123;
4. M-Sport, 114;
5. Volkswagen Motorsport II, 49;
6. Hyundai Motorsport N, 43;
7. Jipocar Czech National Team, 35;
8. FWRT, 3
* wymaga zatwierdzenia przez FIA
Źródło: materiały prasowe Volkswagen
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.