Alfa 156 (1997-2006) - bella mácchina

Konrad Bagiński
rozwiń więcej
Alfa Romeo 156 GTA
Piękno, które do dziś potrafi zachwycić. Cudowne detale, świetne silniki. A co z legendarną awaryjnością?

Stary kawał mówi, że kierowcy Alfy Romeo nie pozdrawiają się na drodze, bo widzieli się już rano w serwisie. I do starszych modeli to porzekadło w sumie pasuje. A co z Alfą 156? Kiedy pojawiła się na rynku, fani włoskiej marki oszaleli z zachwytu. I słusznie, tak piękna linia może pochodzić tylko ze słonecznej Italii. Wyszła zresztą spod ręki genialnego - włoskiego oczywiście - projektanta Waltera Marii de Silvy. Czy w jakimś kraju na świecie jest więcej projektantów w przeliczeniu na metr kwadratowy? De Silva tchnął w nieco spróchniałą markę powiew świeżości i sportowego wyglądu. Do dziś mało jest na drogach aut tak pięknych, przy których można po prostu się zatrzymać i kontemplować proste, ale jakże cudowne linie. Na pewno była autem przełomowym – w roku 1998 zdobyła najważniejsze nagrody i wyróżnienia prasy motoryzacyjnej, w tym prestiżowy tytuł Car of the Year.

Piękno i sport

Alfa 156 wygląda sportowo. Klinowaty przód ma za zadanie rozcinać warstwy powietrza niczym skalpel, proste w innych autach boki tu można nazwać burtami. Zarazem jest to auto bardzo eleganckie. Klamki przednich drzwi - cienkie, metalowe – gdzie indziej wyglądałyby anachronicznie. Tu pasują jak ulał. Klamki tylnych drzwi, skryte w tylnych słupkach nie zaburzają linii coupe.

Zobacz też: Opinie kierowców o Alfie Romeo 156

Do coupe pasuje też wnętrze. Z jednej strony to źle. 156 nie jest autem przestronnym. Z przodu siedzi się co prawda wygodnie, ale z tyłu mieszczą się dwie osoby, najlepiej niezbyt przesadnych gabarytów. Bagażnik oferuje mizerne 378 litrów pojemności, co jest wynikiem może nie godnym pożałowania, ale mało imponującym. Z drugiej strony – interior Alfy jest równie elegancki, z jednoczesnym podkreśleniem roli kierowcy. Wskaźniki schowane w tulejach widoczne są tylko dla prowadzącego, wszystko jest podporządkowane jego wygodzie. Pasażer(ka) nie podejrzy, czy dozwolona rozsądkiem prędkość została przekroczona.

Zobacz również: używany Saab 9-3

Minusy? Jakość wykonania może pozostawiać wiele do życzenia. Ale też nie musi – zastrzeżmy od razu, że Alfy są dość nieprzewidywalne. Zdarzają się egzemplarze awaryjne, w których wszystko się rozsypuje i – łącznie z wnętrzem kabiny pasażerskiej – stuka i klekocze, ale są też auta, w których właściciel nerwowo czeka na usterkę a ta nie nadchodzi... Wracając do wnętrza – w topowych wersjach jest doskonale wykończone, ale w większości materiały mogłyby być lepszej jakości i lepiej spasowane.

Włoska mechanika

Kolejną mocną stroną Alfy 156 jest gama mocnych i zdrowych silników. Czterocylindrowe benzynowe 1.6, 1.8 i 2.0 mają po dwie świece na każdy cylinder – noszą oznaczenie twin spark. Mają one odpowiednio 120, 140-144 i 155-165 KM (w zależności od rocznika). Sześciocylindrowe widlaste szóstki mają ok. 190 koni, zwieńczeniem dzieła jest produkowana od 2002 roku wersja GTA z silnikiem 3.2 V6 o mocy 250 koni mechanicznych. Godne uwagi są też diesle. Podstawowy motor 1.9 JTD generuje od 105 do 115 KM, w wersji Multijet – 140 KM do 150 KM. Drugi silnik, 2.4 w wersji JTD przekazuje na koła moc 136-150 KM, w wersji Multijet – 175 KM. Najsłabsze motory niezbyt dobrze sprawdzają się Alfie, waży ona ponad 1300 kilo (nawet do 1,5 tony!) i do jej rozpędzania lepsze są większe i mocniejsze silniki. A te doskonale zdają egzamin, czyniąc z niej auto dynamiczne, lubiące szybką jazdę i do niej skłaniające. Pomaga w tym sztywno zestrojone zawieszenie. Mimo twardości, daje ono niezbędną dawkę komfortu. Pasażerowie nie będą się skarżyć na bóle kręgosłupa. Ale w zasadzie po co ich brać? Przyjemnie ma tylko kierowca i jeden pasażer. Alfa zdecydowanie nie jest autem rodzinnym.

Awarie - prawda, czy mit?

Co zawodzi w Alfach 156? Niestety wiele rzeczy. Zawieszenie nie jest zbyt trwałe. Padają skrzynie biegów, sprzęgło, układ chłodzenia i układ kierowniczy. Od awarii wolne są na ogół silniki – zawodzi wszystko inne. Ale też nie codziennie, Alfy w raportach awaryjności zajmują lokaty w środku stawki. Nie warto wybierać 156 z sekwencyjną skrzynią biegów. Alfa jako pierwsza wprowadziła to rozwiązanie do swoich cywilnych aut. Przy wysokich prędkościach obrotowych działa w porządku, ale przy niskich wrzucanie biegu trwa bardzo długo. Alfa przeszła lifting w 2002 roku – auta mają nowocześniejsze silniki i uchodzą za bardziej trwałe. Może dlatego, że są młodsze...

Auta sprzed liftingu kosztują od 6-8 tysięcy złotych do 10 tys. Powyżej tej kwoty zaczynają się najtańsze auta z przełomu wieków. Wersje po liftingu to wydatek przynajmniej 15 tysięcy. Spory wybór zadbanych aut jest w okolicach 20 tysięcy. Taka suma za kilkuletnie auto to nie jest wygórowane żądanie. Trudniej trafić w dobry stan samochodu.

Moto
Od 1 lipca w Warszawie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Czy Polacy przesiądą się na hulajnogi?
28 cze 2024

Już od poniedziałku, 1 lipca, w Warszawie zostanie wprowadzona Strefa Czystego Transportu (SCT). To oznacza, że na wyznaczonym obszarze ruch pojazdów niespełniających określonych norm emisji spalin będzie ograniczony. 

Robot-taksówka pojedzie ulicami tego miasta już w przyszłym roku. Kto będzie odpowiedzialny za kolizję?
27 cze 2024

W przyszłym roku na ulice Zagrzebia ma wyjechać pierwsza robotaksówka. Najpierw jednak muszą nastąpić zmiany w przepisach mające uregulować kwestie bezpieczeństwa. Kto będzie odpowiadał za ewentualną kolizję taksówki? 

Rząd oświadcza kierowcom: wciąż 99 zł a nie 430 zł opłaty od 1 lipca 2024 r. Nie ma się co martwić
26 cze 2024

98 zł to opłata za badania techniczne pojazdów. Według informacji krążących po Internecie od 1 lipca 2024 r. opłata ta miała zostać podniesiona do 430 zł. Rząd wyjaśnił, że takiej podwyżki jednak nie będzie.

Rekordowe kary za brak OC od 1 lipca 2024 r. Tak drogo jeszcze nie było. Ile zapłacimy?
26 cze 2024

Wzrost kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC w 2024 roku jest związany z rosnącą płacą minimalną. Od 1 lipca 2024 roku nowe stawki będą obowiązywać. Ile zapłacimy za zwłokę? Nowe stawki mogą zaskakiwać.

Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce
19 cze 2024

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów
18 cze 2024

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją
17 cze 2024

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo
17 cze 2024

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków
12 cze 2024

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"
12 cze 2024

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

pokaż więcej
Proszę czekać...