CVT
REKLAMA
REKLAMA
W automatycznych bezstopniowych skrzyniach CVT o aktualnym przełożeniu decydują stożkowe koła współpracujące z paskiem lub łańcuchem. Są one ustawione względem siebie parami tak, że wierzchołki stożków zwrócone ku sobie tworzą klinowe powierzchnie cierne. Jedna para kół przekładni połączona jest ze wstępnym stopniem przekładni CVT, druga współpracuje ze stopniem końcowym. W każdej parze jeden ze stożków może wykonywać jedynie ruch obrotowy, natomiast drugi może dodatkowo przemieszczać się równolegle do osi obrotu, a poprzez to odsuwać lub przesuwać do stożka, z którym tworzy parę.
REKLAMA
Protoplasta takiego układu umożliwiający zmianę przełożeń w sposób ciągły został opracowany już w 1897 roku. Niedługo potem bez sukcesu testowano go w samochodach osobowych. Przełomem dla tej konstrukcji było opracowanie w 1958 roku układu Variomatic. Rozwiązanie to nie podbiło jednak rynku i jest nadal udoskonalane. Obecnie stosuje je w swoich samochodach między innymi firma Audi.
Zobacz też: DSG
REKLAMA
REKLAMA