Jak wymienić deskę rozdzielczą?
REKLAMA
REKLAMA
W poradniku tym będziemy się opierać na najpopularniejszej grupie samochodów VAG (Audi, Volkswagen, Seat, Skoda). Sposoby mocowania deski rozdzielczej w tych autach są bardzo podobne. Najwygodniejszym rozwiązaniem będzie przedstawienie całej procedury w punktach. Odłączamy akumulator i przygotowujemy sobie zestaw śrubokrętów: płaskich, gwiazdkowych i torx.
REKLAMA
Zobacz również: Jak wymienić szczotki w alternatorze?
- demontujemy osłonę stacyjki, wykręcając 3 śrubki od dołu osłony
- wyjmujemy poduszkę powietrzną
- odkręcamy kierownicę wymontowujemy manetki i odpinamy wiązkę znajdującą się przy manetkach.
Przechodzimy do demontażu zegarów:
- odkręcamy „daszek” zegarów
- odkręcamy osłonę znajdującą się pod „daszkiem” zegarów
- wykręcamy zegary
- wypinamy kostki łączące zegary z główną wiązką
- wykręcamy i wyjmujemy kratki nawiewów po lewej i prawej stronie
- demontujemy przełącznik świateł
- demontujemy osłonę nóg kierowcy
- wyciągamy klapkę (maskownicę) skrzynki bezpieczników
- wyjmujemy schowek pod kierownicą
- wypinamy wtyczki od immobilajzera
- demontujemy listwę na konsoli środkowej
- demontujemy półkę konsoli środkowej lub uchwyt na kubki (w zależności od wyposażenia)
- wykręcamy panel ogrzewania (opcjonalnie climatronic)
- odsłaniamy mieszek zmiany biegów i odkręcamy dwie śruby trzymające tunel środkowy
- wykręcamy pozostałe śruby mocujące tunel środkowy
- demontujemy schowek pasażera
- demontujemy radio
- wykręcamy 3 śruby i demontujemy konsolę środkową
- odkręcamy osłonę podszybia i wykręcamy śruby trzymające deskę do nadwozia
- wykręcamy boczne śruby deski rozdzielczej
- odkręcamy śrubę znajdującą się przy rączce do otwierania maski i analogicznie po drugiej stronie
- wykręcamy śruby mocujące deskę do nadwozia w środkowej części konsoli
- wyjmujemy deskę rozdzielczą, jednocześnie odpinamy wtyczkę od poduszki powietrznej wraz z wiązką elektryczną.
Zobacz również: Wymiana bezpiecznika
Czas, jaki nam jest potrzebny na sam demontaż to około 3 godziny. Podczas składania, należy zachować odpowiednią kolejność, gdyż potem może się okazać, że nie mamy możliwości zamontowania któregoś z elementów. Należy się wykazać szczególną cierpliwością, ponieważ łatwo uszkodzić plastikowe elementy deski rozdzielczej. Powyższy opis znajduje zastosowanie w każdym aucie, jednak może się różnić w pewnych rozwiązaniach konstrukcyjnych.
REKLAMA
REKLAMA