REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymienić deskę rozdzielczą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Seat Ibiza
Seat Ibiza

REKLAMA

REKLAMA

Deskę rozdzielczą wymieniamy lub demontujemy z różnych powodów. W poradniku tym pokażemy jak to zrobić krok po kroku.

W poradniku tym będziemy się opierać na najpopularniejszej grupie samochodów VAG (Audi, Volkswagen, Seat, Skoda). Sposoby mocowania deski rozdzielczej w tych autach są bardzo podobne. Najwygodniejszym rozwiązaniem będzie przedstawienie całej procedury w punktach. Odłączamy akumulator i przygotowujemy sobie zestaw śrubokrętów: płaskich, gwiazdkowych i torx.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak wymienić szczotki w alternatorze?

  1. demontujemy osłonę stacyjki, wykręcając 3 śrubki od dołu osłony
  2. wyjmujemy poduszkę powietrzną
  3. odkręcamy kierownicę wymontowujemy manetki i odpinamy wiązkę znajdującą się przy manetkach.

Przechodzimy do demontażu zegarów:

  1. odkręcamy „daszek” zegarów
  2. odkręcamy osłonę znajdującą się pod „daszkiem” zegarów
  3. wykręcamy zegary
  4. wypinamy kostki łączące zegary z główną wiązką
  5. wykręcamy i wyjmujemy kratki nawiewów po lewej i prawej stronie
  6. demontujemy przełącznik świateł
  7. demontujemy osłonę nóg kierowcy
  8. wyciągamy klapkę (maskownicę) skrzynki bezpieczników
  9. wyjmujemy schowek pod kierownicą
  10. wypinamy wtyczki od immobilajzera
  11. demontujemy listwę na konsoli środkowej
  12. demontujemy półkę konsoli środkowej lub uchwyt na kubki (w zależności od wyposażenia)
  13. wykręcamy panel ogrzewania (opcjonalnie climatronic)
  14. odsłaniamy mieszek zmiany biegów i odkręcamy dwie śruby trzymające tunel środkowy
  15. wykręcamy pozostałe śruby mocujące tunel środkowy
  16. demontujemy schowek pasażera
  17. demontujemy radio
  18. wykręcamy 3 śruby i demontujemy konsolę środkową
  19. odkręcamy osłonę podszybia i wykręcamy śruby trzymające deskę do nadwozia
  20. wykręcamy boczne śruby deski rozdzielczej
  21. odkręcamy śrubę znajdującą się przy rączce do otwierania maski i analogicznie po drugiej stronie
  22. wykręcamy śruby mocujące deskę do nadwozia w środkowej części konsoli
  23. wyjmujemy deskę rozdzielczą, jednocześnie odpinamy wtyczkę od poduszki powietrznej wraz z wiązką elektryczną.

Zobacz również: Wymiana bezpiecznika

REKLAMA

Czas, jaki nam jest potrzebny na sam demontaż to około 3 godziny. Podczas składania, należy zachować odpowiednią kolejność, gdyż potem może się okazać, że nie mamy możliwości zamontowania któregoś z elementów. Należy się wykazać szczególną cierpliwością, ponieważ łatwo uszkodzić plastikowe elementy deski rozdzielczej. Powyższy opis znajduje zastosowanie w każdym aucie, jednak może się różnić w pewnych rozwiązaniach konstrukcyjnych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA