REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Resory

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Resory piórowe jako element zawieszenia, były dawniej stosowane powszechnie w samochodach osobowych i ciężarowych. W droższych pojazdach stosowano resory podłużne, w tańszych i mniejszych – poprzeczne.

Resory piórowe jako element zawieszenia, były dawniej stosowane powszechnie w samochodach osobowych i ciężarowych. W droższych pojazdach stosowano resory podłużne, w tańszych i mniejszych – poprzeczne.

REKLAMA

Nazwa „resor” pochodzi od francuskojęzycznej nazwy sprężyny: „ressort”. Jednak wygląd resoru nie bardzo kojarzy się z klasyczną, spiralną sprężyną. Ma też niewiele wspólnych cech ze sprężyną taśmową, stosowaną do napędu zegarków mechanicznych. Jest on zbudowany z co najmniej kilku wąskich pasów grubej, sprężystej blachy, z których każdy następny jest krótszy o pewną wielkość od poprzedniego. Pasy te, ułożone symetrycznie, są połączone w środkowej części tzw. śrubą centralną, nazywaną niegdyś szpickopem od niemieckich słów „spitz kopf”  = „wskazujący (-a) głową”. Pasy te są zabezpieczone przed rozsuwaniem się na boki specjalnymi obejmami. Obecnie pojawiają się resory, wykonane częściowo lub w całości z odpowiednich tworzyw sztucznych.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

REKLAMA

Różna długość pasów blachy, czyli piór resoru wynika z tego, że ugięcie pojedynczego pasa w funkcji przyłożonej siły nie jest wielkością liniową. Poszczególne, coraz krótsze pióra mają za zadanie poprawić tę charakterystykę, aby była ona maksymalnie zbliżona do liniowej, czyli takiej, jaką ma większość sprężyn spiralnych.

Między piórami resoru są umieszczone specjalne przekładki z materiału zapewniającego dobry poślizg, a jednocześnie bardzo odpornego na ścieranie. Mają one za zadanie ograniczyć do minimum wcieranie się dłuższych piór w miejscach, gdzie stykają się z końcami piór krótszych, co nie tylko niepotrzebnie zwiększa elastyczność resoru, ale może prowadzić do jego złamania się, co może skończyć się tragiczną w skutkach katastrofą. Przekładki spełniają więc funkcję smaru, który bardzo trudno wprowadzić pomiędzy ściśnięte pióra.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawowymi wadami resorów jest ich ciężar oraz wielkość. Toteż wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, nawet w bardzo wielkich ciężarówkach, stosuje się w zawieszeniu pojazdów albo sprężyny spiralne, albo elementy pneumatyczne lub nawet hydrauliczne. Resory mają jednak tę przewagę nad sprężynami spiralnymi i innymi rozwiązaniami, że same mogą być elementami zawieszenia, do których mogą być mocowane np. sztywne osie pojazdów, takie jak mosty napędowe. Z uwagi na to, że w pracującym resorze zmienia się odległość pomiędzy jego końcami w funkcji jego ugięcia, konieczne jest jedynie stosowania dodatkowych elementów stabilizujących i ustalających położenie kół względem osi poprzecznej i podłużnej pojazdu. Resory mają także, z uwagi na spore tarcie pomiędzy piórami, właściwość tłumienia drgań, a więc przejmują na siebie ich część, w pewnym stopniu odciążając tym samym amortyzatory.

Zobacz też: Amortyzatory. Zasada działania, budowa, rodzaje.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA