REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Resory

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Resory piórowe jako element zawieszenia, były dawniej stosowane powszechnie w samochodach osobowych i ciężarowych. W droższych pojazdach stosowano resory podłużne, w tańszych i mniejszych – poprzeczne.

Resory piórowe jako element zawieszenia, były dawniej stosowane powszechnie w samochodach osobowych i ciężarowych. W droższych pojazdach stosowano resory podłużne, w tańszych i mniejszych – poprzeczne.

REKLAMA

Nazwa „resor” pochodzi od francuskojęzycznej nazwy sprężyny: „ressort”. Jednak wygląd resoru nie bardzo kojarzy się z klasyczną, spiralną sprężyną. Ma też niewiele wspólnych cech ze sprężyną taśmową, stosowaną do napędu zegarków mechanicznych. Jest on zbudowany z co najmniej kilku wąskich pasów grubej, sprężystej blachy, z których każdy następny jest krótszy o pewną wielkość od poprzedniego. Pasy te, ułożone symetrycznie, są połączone w środkowej części tzw. śrubą centralną, nazywaną niegdyś szpickopem od niemieckich słów „spitz kopf”  = „wskazujący (-a) głową”. Pasy te są zabezpieczone przed rozsuwaniem się na boki specjalnymi obejmami. Obecnie pojawiają się resory, wykonane częściowo lub w całości z odpowiednich tworzyw sztucznych.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

REKLAMA

Różna długość pasów blachy, czyli piór resoru wynika z tego, że ugięcie pojedynczego pasa w funkcji przyłożonej siły nie jest wielkością liniową. Poszczególne, coraz krótsze pióra mają za zadanie poprawić tę charakterystykę, aby była ona maksymalnie zbliżona do liniowej, czyli takiej, jaką ma większość sprężyn spiralnych.

Między piórami resoru są umieszczone specjalne przekładki z materiału zapewniającego dobry poślizg, a jednocześnie bardzo odpornego na ścieranie. Mają one za zadanie ograniczyć do minimum wcieranie się dłuższych piór w miejscach, gdzie stykają się z końcami piór krótszych, co nie tylko niepotrzebnie zwiększa elastyczność resoru, ale może prowadzić do jego złamania się, co może skończyć się tragiczną w skutkach katastrofą. Przekładki spełniają więc funkcję smaru, który bardzo trudno wprowadzić pomiędzy ściśnięte pióra.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawowymi wadami resorów jest ich ciężar oraz wielkość. Toteż wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, nawet w bardzo wielkich ciężarówkach, stosuje się w zawieszeniu pojazdów albo sprężyny spiralne, albo elementy pneumatyczne lub nawet hydrauliczne. Resory mają jednak tę przewagę nad sprężynami spiralnymi i innymi rozwiązaniami, że same mogą być elementami zawieszenia, do których mogą być mocowane np. sztywne osie pojazdów, takie jak mosty napędowe. Z uwagi na to, że w pracującym resorze zmienia się odległość pomiędzy jego końcami w funkcji jego ugięcia, konieczne jest jedynie stosowania dodatkowych elementów stabilizujących i ustalających położenie kół względem osi poprzecznej i podłużnej pojazdu. Resory mają także, z uwagi na spore tarcie pomiędzy piórami, właściwość tłumienia drgań, a więc przejmują na siebie ich część, w pewnym stopniu odciążając tym samym amortyzatory.

Zobacz też: Amortyzatory. Zasada działania, budowa, rodzaje.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA