REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Resory

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Resory piórowe jako element zawieszenia, były dawniej stosowane powszechnie w samochodach osobowych i ciężarowych. W droższych pojazdach stosowano resory podłużne, w tańszych i mniejszych – poprzeczne.

Resory piórowe jako element zawieszenia, były dawniej stosowane powszechnie w samochodach osobowych i ciężarowych. W droższych pojazdach stosowano resory podłużne, w tańszych i mniejszych – poprzeczne.

REKLAMA

REKLAMA

Nazwa „resor” pochodzi od francuskojęzycznej nazwy sprężyny: „ressort”. Jednak wygląd resoru nie bardzo kojarzy się z klasyczną, spiralną sprężyną. Ma też niewiele wspólnych cech ze sprężyną taśmową, stosowaną do napędu zegarków mechanicznych. Jest on zbudowany z co najmniej kilku wąskich pasów grubej, sprężystej blachy, z których każdy następny jest krótszy o pewną wielkość od poprzedniego. Pasy te, ułożone symetrycznie, są połączone w środkowej części tzw. śrubą centralną, nazywaną niegdyś szpickopem od niemieckich słów „spitz kopf”  = „wskazujący (-a) głową”. Pasy te są zabezpieczone przed rozsuwaniem się na boki specjalnymi obejmami. Obecnie pojawiają się resory, wykonane częściowo lub w całości z odpowiednich tworzyw sztucznych.

Odwiedź nasz serwis Eksploatacja auta

Różna długość pasów blachy, czyli piór resoru wynika z tego, że ugięcie pojedynczego pasa w funkcji przyłożonej siły nie jest wielkością liniową. Poszczególne, coraz krótsze pióra mają za zadanie poprawić tę charakterystykę, aby była ona maksymalnie zbliżona do liniowej, czyli takiej, jaką ma większość sprężyn spiralnych.

REKLAMA

Między piórami resoru są umieszczone specjalne przekładki z materiału zapewniającego dobry poślizg, a jednocześnie bardzo odpornego na ścieranie. Mają one za zadanie ograniczyć do minimum wcieranie się dłuższych piór w miejscach, gdzie stykają się z końcami piór krótszych, co nie tylko niepotrzebnie zwiększa elastyczność resoru, ale może prowadzić do jego złamania się, co może skończyć się tragiczną w skutkach katastrofą. Przekładki spełniają więc funkcję smaru, który bardzo trudno wprowadzić pomiędzy ściśnięte pióra.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawowymi wadami resorów jest ich ciężar oraz wielkość. Toteż wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, nawet w bardzo wielkich ciężarówkach, stosuje się w zawieszeniu pojazdów albo sprężyny spiralne, albo elementy pneumatyczne lub nawet hydrauliczne. Resory mają jednak tę przewagę nad sprężynami spiralnymi i innymi rozwiązaniami, że same mogą być elementami zawieszenia, do których mogą być mocowane np. sztywne osie pojazdów, takie jak mosty napędowe. Z uwagi na to, że w pracującym resorze zmienia się odległość pomiędzy jego końcami w funkcji jego ugięcia, konieczne jest jedynie stosowania dodatkowych elementów stabilizujących i ustalających położenie kół względem osi poprzecznej i podłużnej pojazdu. Resory mają także, z uwagi na spore tarcie pomiędzy piórami, właściwość tłumienia drgań, a więc przejmują na siebie ich część, w pewnym stopniu odciążając tym samym amortyzatory.

Zobacz też: Amortyzatory. Zasada działania, budowa, rodzaje.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA