REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

I Forum Kobiet w Logistyce już za nami!

REKLAMA

REKLAMA

"Kobiety w świecie logistyki. Makroekonomiczne podstawy decyzji zarządczych" to tytuł I Forum Kobiet w Logistyce, które odbyło się 10 maja 2012 r. w Warszawie. Organizatorem Forum był portal Pracujwlogistyce.pl, a spotkanie prowadziła i moderowała p. prof. Halina Brdulak ze Szkoły Głównej Handlowej. Była to pierwsza w historii branży TSL konferencja dedykowana Paniom, w której udział wzięło ok. 130 osób. Patronem medialnym Forum był portal logistyka.infor.pl.

Branża transportowo-spedycyjno-logistyczna powszechnie uważana jest przez otoczenie zewnętrzne za branżę zawodów męskich, tymczasem na stanowiskach menedżerskich średniego szczebla co najmniej 50 proc. stanowią kobiety i to nie tylko w działach administracyjnych ale głównie operacyjnych. Niestety nadal zbyt mało kobiet zajmuje stanowiska menedżerskie wyższego szczebla i w zarządach firm. - Szkoda, gdyż według przeprowadzonych badań w ostatnim czasie, to właśnie firmy, w zarządach których są kobiety osiągały lepsze wyniki i lepiej sobie poradziły w czasie kryzysu. - mówiła  prof. Halina Brdulak. Niestety, tak jak w przypadku stanowisk menedżerskich średniego szczebla kobiety stanowią blisko 50 proc., tak w przypadku udziału kobiet w zarządach firm jest ich zaledwie kilkanaście procent.

REKLAMA

REKLAMA

Z czego to wynika? Między innymi z braku wiary w kobiety i uwarunkowań społecznych dotyczących roli kobiet w życiu rodzinnym i zawodowym. Według raportu EUraport'12, którego wyniki przytoczyła prof. Halina Brdulak, na pytanie czy "kobiety powinny być na równi reprezentowane na stanowiskach zarządczych. Czemu Pan(i) tak uważa?" - aż 62 proc. biorących udział w badaniu odpowiedziało "ponieważ kobiety mają takie same umiejętności, jak mężczyźni", ale jednocześnie 78 proc. badanych potwierdziło, że "środowisko biznesowe jest zdominowane przez mężczyzn, którzy nie mają wystarczającej wiary w kobiety". Kobiety mają również mniejszą wolę walki niż mężczyźni o swoją karierę zawodową, co potwierdza 50 proc. badanych. Wynika to m.in. z uwarunkowań społecznych i przypisanej roli kobiety w zakresie obowiązków domowych i rodzinnych.

Potwierdziła to również p. Dagmara Głowacka global logistics manager w Konsberg Automotive, która na swoim przykładzie w wystąpieniu pt. "Rozwój zawodowy kobiet a różnorodne potrzeby współczesnych kultur organizacyjnych" omówiła ścieżkę rozwoju zawodowego i rekrutacji na stanowisko managera logistyki kobiety w firmie mającej odziały na całym świecie. Uwarunkowania kulturowe mają ogromne znaczenie, ale podejście kobiet do awansu i kariery jest wszędzie podobne. Obszary, w których kobiety czują się traktowane gorzej niż mężczyźni dotyczą głównie zarobków, mniejszej możliwości awansu oraz wpływu sytuacji związanych z macierzyństwem oraz opieką nad dziećmi, co głównie wpływa na ich pozycje na rynku pracy. Natomiast rekrutacja na stanowisko managera logistyki prowadzona jest według tych samych zasad i wymagań. Najważniejsze jest zrozumienie potrzeb i oczekiwań klienta oraz umiejętność ich spełniania, posiadanie międzynarodowych certyfikatów poświadczających wiedzę z zakresu logistyki (np. APICS), znajomość rynku usług logistycznych w kraju i na świecie oraz zrozumienie procesów firmy i współzależności miedzy nimi. - Tutaj nie ma znaczenia płeć, ale właśnie umiejętności, które tak samo posiadają kobiety jak mężczyźni, tyle że kobiety często nie podejmują walki o awans - mówiła Dagmara Głowacka z Konsberg Automotive.


Co więc motywuje kobiety w logistyce? A co zniechęca?...Czy motywacja ma płeć? - W zasadzie nie ma różnic wynikających z płci. Motywacje kobiet są różnorodne, często zmieniają się wraz z ich rozwojem osobistym i zawodowym. Jesteśmy różni i różne są nasze motywacje, tak naprawdę każdego z nas motywuje co innego, bez względu na branżę w której pracujemy. Natomiast kobiety czują się bardziej zmotywowane jeśli wiedzą i słyszą, że ich sukcesy są doceniane i są wynagradzane adekwatnie do swoich wyników pracy, umiejętności, doświadczenia i wiedzy, a także mogą zachować równowagę między życiem zawodowym a osobistym - mówiła Barbara Mroz doradca personalny w wystąpieniu pt. "Co motywuje kobiety w logistyce?".

REKLAMA

Mówiąc o równowadze między życiem zawodowym a osobistym, należało też wspomnieć o problematyce związanej z wiekiem emerytalnym i zabezpieczeniem finansowym, którą przedstawił Sylwester Salach prezes firmy Remedium Doradcy Finansowi. Omówił programy dające możliwość skutecznego  zarządzania finansami, które dają niezależność finansową po zakończeniu kariery.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Makroekonomia ma wpływ na logistykę i nasze życie!

Tematy związane z rozwojem zawodowym kobiet nie były jedyną problematyką poruszaną podczas I Forum Kobiet w Logistyce, natomiast wywołały duży aplauz uczestników konferencji. Głównym zagadnieniem, na którym skupiono się podczas spotkania był wpływ makroekonomii na wyniki naszych działań w logistyce. - Makroekonomia ma ogromny wpływ na nasze życie pomimo, że dotyczy głównie działań podejmowanych przez państwo  - mówił dr Jarosław Wierzbicki ze Szkoły Głównej Handlowej, który wyjaśnił - jak odnaleźć się w  świecie pojęć makroekonomicznych. - To właśnie dzięki makroekonomii mamy możliwość podejmowania oceny przewidywania przyszłości, jak np. sytuacje kryzysowe i wzrost gospodarczy. Znając pojęcia makroekonomii możemy podejmować lepsze decyzje biznesowe, zwłaszcza w planowaniu logistycznym, które to opiera się o długofalowe strategie. Makroekonomia uwypukla związki między zmiennymi  ekonomicznymi, wyjaśnia zachowania gospodarki, a także niedoskonałości i zawodność rynku, konkurencji. Dzięki niej możemy również oceniać problemy gospodarcze, które głównie dotyczą dzisiaj braku stabilności makrootoczenia, ograniczenia zaufania do państwa i pieniądza.  Dr Jarosław Wierzbicki omówił także ryzyka makroekonomiczne, na które należy zwrócić uwagę planując strategie biznesowe swoich firm. Planowanie budżetów logistycznych powinno więc opierać się o współczynniki makroekonomiczne. Jak to zrobić  - jak planować   budżetowanie projektów logistycznych z uwzględnieniem wpływu czynników makroekonomicznych?

Marta Tęsiorowska vice president marketing & communications CEE Prologis Polska pokazała to na przykładzie planowania i budżetowania wynajmu powierzchni magazynowej. - Panowanie nad kosztami inwestycji jest kluczem do sukcesu. Przede wszystkim planowanie to odpowiedź na pytanie - co, gdzie, kiedy? a budżetowanie - za ile? - mówiła podczas spotkania Marta Tęsiorowska. Dobrze jest znać obecne trendy na rynku magazynowym, które wskazują,  że obecnie kurczy się wolna powierzchnia magazynowa. Firmy koncentrują się głównie na magazynach typu "Built-to-Suit" (czyli budynkach na zamówienie) i umowach „przednajmu”. 

- Budżet - to zestawienie kosztów oraz źródła finansowania projektów, plan wydatków i dochodów w projekcie będący podstawą do kontroli realizacji projektu. Niezbędna jest wcześniejsza analiza wykonalności projektu w zakresie cash flow. A projekt to tymczasowa działalność podejmowana w celu wytworzenia unikalnego wyrobu, dostarczenia unikalnej usługi bądź osiągnięcia unikalnego rezultatu (PMBOK, PMI) - wyjaśniała z kolei Kamilla Morawska doradca logistyczny, właścicielka firmy "C.E.L - Cło Ekonomia Logistyka", która przedstawiła case study planowania i budżetowani usługi logistycznej. Wśród metod budowania budżetów wyróżniamy: metodę „sufitową”; metodę możliwości klienta/sponsora projektu, metodę ekspercką (badanie rynku, dane historyczne, analogiczne projekty). Na przykładzie p. Kamilla Morawska omówiła także narzędzia i techniki szacowania kosztów.  Tomasz Dobczyński kończąc panel dotyczący planowania i budżetowania usług logistycznych odpowiedział na pytanie jakie czynniki decydują o zakupie usługi logistycznej i na co powinniśmy zwrócić uwagę przy tworzeniu budżetów usług logistycznych.


Jak ograniczyć ryzyko?

Planowanie i budżetowanie projektów logistycznych wiąże się ściśle z określonym ryzykiem, które wynika z otoczenia makroekonomicznego, ale też z naszych działań. To drugie ryzyko możemy ograniczyć do minimum wprowadzając określone zasady, które przedstawiła Monika Bis kierownik działu zakupów i zarządzania dostawcami Provident Polska S.A w wystąpieniu pt. "10 przykazań  skutecznego zabezpieczenia firmy w łańcuchu dostaw".

Przykazanie I to "uporządkuj strukturę wewnętrzną". - Provident Polska wprowadził model scentralizowany, w którym kupcy wiodący dedykowani są do każdej gałęzi biznesu. Dział zakupów Provident Polska jako jedyny z całej grupy IPF stanowiący niezależną od działu administracji i biznesu  jednostkę - mówiła podczas Forum Monika Bis. Kolejne zalecane zasady to:

- zbuduj właściwą bazę dostawców

- centralizacja czy decentralizacja?

- zdefiniuj i przeprowadź przejrzysty proces wyboru dostawcy

- buduj długotrwałe relacje z dostawcami

- zdefiniuj ryzyko współpracy i właściwie nim zarządzaj

- oceniaj jakość współpracy z dostawcą

-  dokładne poznanie partnera handlowego to niezbędny element  zabezpieczenia ryzyka spółki

- właściwie przeprowadź proces zarządzania kontraktem

- unikaj niejasnych sytuacji

- Proces wyboru dostawcy powinien być uczciwy zarówno w stosunku do klienta wewnętrznego (biznesu) i zewnętrznego (dostawcy). Zawsze należy pamiętać o tym, że kontrakt z dostawcą powinien być zawierany na złe a nie dobre czasy. Tak samo ważne jest dokładne poznanie i właściwa ocena partnera handlowego. Długotrwałe relacje z dostawcą skutkują w przyszłości rozwojem i przewagą konkurencyjną firmy na rynku. Dlatego też ocena dostawcy nie może być ograniczona jedynie do etapu kwalifikacji dostawców czyli tzw. „krótkiej listy”. W celu zmniejszenia ryzyka w relacji z dostawcami, ich ocenę weryfikujemy przed zakończeniem negocjacji, podpisaniem kontraktu, w trakcie jego trwania oraz tuż przed jego zakończeniem - radziła podczas spotkania Monika Bis z Provident Polska.


Podczas I Forum Kobiet w Logistyce gościliśmy również p. Olgę Kozierowską - autorkę i redaktor programu "Sukces Pisany Szminką" emitowanego w Radio PIN i TVN24. Olga Kozierowska w swojej karierze zawodowej była również  związana z branżą logistyczną. Przez 7 lat pracowała jako menedżerka m.in. w GeoPost Group, Unilever Polska, Welbilt UK i KLM. Obecnie wspiera promocję kobiet i podczas spotkania Forum Kobiet w Logistyce zachęcała Panie do większej aktywności zarówno w biznesie jak i w życiu społecznym, ale też z zachowaniem równowagi między życiem zawodowym i osobistym.

Tuż po spotkaniu z Olgą Kozierowską ogłoszono wyniki Konkursu na wyróżnienie tytułem "Kobieta w Logistyce 2011", który zorganizowała redakcja portalu Pracujwlogistyce.pl. Konkurs składał się z jednego etapu, a tytuł przyznała Kapituła Konkursu, która dokonała wyboru spośród 27 Pań, które w roku 2011 wzięły udział w cyklu wydawniczym portalu Pracujwlogistyce.pl pt. "Kobiety w logistyce".  Tytuł "Kobiety w Logistyce 2011" przyznano p. Beacie Nawrockiej kierownik oddziału w Bydgoszczy ET Logistik Sp. z o.o.

Na koniec konferencji, uczestniczki I Forum Kobiet w Logistyce miały okazję do spotkania się ze stylistą - Claudem Gregoire oraz z podróżniczką, tłumaczką, dyplomatą i specjalistką ds. PR p. Blanką Gołębiowską. W trackie warsztatów można było uzyskać indywidualne porady oraz dowiedzieć jak wygląd wpływa na nasze sukcesy w biznesie. 

Partnerami I Forum Kobiet w logistyce zostały firmy: Prologis, DB Schenker, Remedium Doradcy Finansowi oraz ECDDP i Mary Kay. Patronat nad wydarzeniem objęli:  Instytut Logistyki i Magazynowania, OdpowiedzialnyBiznes.pl, NPBportal.pl, Międzynarodowe Forum Kobiet, Wyższa Szkoła Logistyki, Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu, Wyższa Szkoła Cła i Logistyki. Impreza została objęta Patronatem Honorowym Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Wśród patronów medialnych znaleźli się: Logistyka.infor.pl, Puls Biznesu, magazyn Think Tank, Radio PIN, portal Sukces pisany szminką, Kobietysukcesu.eu, magazyn BusinessWomen&life oraz WarehouseMonitor, TSL Biznes, etransport.pl, Spedycje.pl , Logistyka a Jakość, Nowoczesny Magazyn.

(Opr. Pracujwlogistyce.pl)

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA