REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

I Forum Kobiet w Logistyce już za nami!

REKLAMA

REKLAMA

"Kobiety w świecie logistyki. Makroekonomiczne podstawy decyzji zarządczych" to tytuł I Forum Kobiet w Logistyce, które odbyło się 10 maja 2012 r. w Warszawie. Organizatorem Forum był portal Pracujwlogistyce.pl, a spotkanie prowadziła i moderowała p. prof. Halina Brdulak ze Szkoły Głównej Handlowej. Była to pierwsza w historii branży TSL konferencja dedykowana Paniom, w której udział wzięło ok. 130 osób. Patronem medialnym Forum był portal logistyka.infor.pl.

REKLAMA

Branża transportowo-spedycyjno-logistyczna powszechnie uważana jest przez otoczenie zewnętrzne za branżę zawodów męskich, tymczasem na stanowiskach menedżerskich średniego szczebla co najmniej 50 proc. stanowią kobiety i to nie tylko w działach administracyjnych ale głównie operacyjnych. Niestety nadal zbyt mało kobiet zajmuje stanowiska menedżerskie wyższego szczebla i w zarządach firm. - Szkoda, gdyż według przeprowadzonych badań w ostatnim czasie, to właśnie firmy, w zarządach których są kobiety osiągały lepsze wyniki i lepiej sobie poradziły w czasie kryzysu. - mówiła  prof. Halina Brdulak. Niestety, tak jak w przypadku stanowisk menedżerskich średniego szczebla kobiety stanowią blisko 50 proc., tak w przypadku udziału kobiet w zarządach firm jest ich zaledwie kilkanaście procent.

REKLAMA

REKLAMA

Z czego to wynika? Między innymi z braku wiary w kobiety i uwarunkowań społecznych dotyczących roli kobiet w życiu rodzinnym i zawodowym. Według raportu EUraport'12, którego wyniki przytoczyła prof. Halina Brdulak, na pytanie czy "kobiety powinny być na równi reprezentowane na stanowiskach zarządczych. Czemu Pan(i) tak uważa?" - aż 62 proc. biorących udział w badaniu odpowiedziało "ponieważ kobiety mają takie same umiejętności, jak mężczyźni", ale jednocześnie 78 proc. badanych potwierdziło, że "środowisko biznesowe jest zdominowane przez mężczyzn, którzy nie mają wystarczającej wiary w kobiety". Kobiety mają również mniejszą wolę walki niż mężczyźni o swoją karierę zawodową, co potwierdza 50 proc. badanych. Wynika to m.in. z uwarunkowań społecznych i przypisanej roli kobiety w zakresie obowiązków domowych i rodzinnych.

Potwierdziła to również p. Dagmara Głowacka global logistics manager w Konsberg Automotive, która na swoim przykładzie w wystąpieniu pt. "Rozwój zawodowy kobiet a różnorodne potrzeby współczesnych kultur organizacyjnych" omówiła ścieżkę rozwoju zawodowego i rekrutacji na stanowisko managera logistyki kobiety w firmie mającej odziały na całym świecie. Uwarunkowania kulturowe mają ogromne znaczenie, ale podejście kobiet do awansu i kariery jest wszędzie podobne. Obszary, w których kobiety czują się traktowane gorzej niż mężczyźni dotyczą głównie zarobków, mniejszej możliwości awansu oraz wpływu sytuacji związanych z macierzyństwem oraz opieką nad dziećmi, co głównie wpływa na ich pozycje na rynku pracy. Natomiast rekrutacja na stanowisko managera logistyki prowadzona jest według tych samych zasad i wymagań. Najważniejsze jest zrozumienie potrzeb i oczekiwań klienta oraz umiejętność ich spełniania, posiadanie międzynarodowych certyfikatów poświadczających wiedzę z zakresu logistyki (np. APICS), znajomość rynku usług logistycznych w kraju i na świecie oraz zrozumienie procesów firmy i współzależności miedzy nimi. - Tutaj nie ma znaczenia płeć, ale właśnie umiejętności, które tak samo posiadają kobiety jak mężczyźni, tyle że kobiety często nie podejmują walki o awans - mówiła Dagmara Głowacka z Konsberg Automotive.


Co więc motywuje kobiety w logistyce? A co zniechęca?...Czy motywacja ma płeć? - W zasadzie nie ma różnic wynikających z płci. Motywacje kobiet są różnorodne, często zmieniają się wraz z ich rozwojem osobistym i zawodowym. Jesteśmy różni i różne są nasze motywacje, tak naprawdę każdego z nas motywuje co innego, bez względu na branżę w której pracujemy. Natomiast kobiety czują się bardziej zmotywowane jeśli wiedzą i słyszą, że ich sukcesy są doceniane i są wynagradzane adekwatnie do swoich wyników pracy, umiejętności, doświadczenia i wiedzy, a także mogą zachować równowagę między życiem zawodowym a osobistym - mówiła Barbara Mroz doradca personalny w wystąpieniu pt. "Co motywuje kobiety w logistyce?".

Mówiąc o równowadze między życiem zawodowym a osobistym, należało też wspomnieć o problematyce związanej z wiekiem emerytalnym i zabezpieczeniem finansowym, którą przedstawił Sylwester Salach prezes firmy Remedium Doradcy Finansowi. Omówił programy dające możliwość skutecznego  zarządzania finansami, które dają niezależność finansową po zakończeniu kariery.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Makroekonomia ma wpływ na logistykę i nasze życie!

Tematy związane z rozwojem zawodowym kobiet nie były jedyną problematyką poruszaną podczas I Forum Kobiet w Logistyce, natomiast wywołały duży aplauz uczestników konferencji. Głównym zagadnieniem, na którym skupiono się podczas spotkania był wpływ makroekonomii na wyniki naszych działań w logistyce. - Makroekonomia ma ogromny wpływ na nasze życie pomimo, że dotyczy głównie działań podejmowanych przez państwo  - mówił dr Jarosław Wierzbicki ze Szkoły Głównej Handlowej, który wyjaśnił - jak odnaleźć się w  świecie pojęć makroekonomicznych. - To właśnie dzięki makroekonomii mamy możliwość podejmowania oceny przewidywania przyszłości, jak np. sytuacje kryzysowe i wzrost gospodarczy. Znając pojęcia makroekonomii możemy podejmować lepsze decyzje biznesowe, zwłaszcza w planowaniu logistycznym, które to opiera się o długofalowe strategie. Makroekonomia uwypukla związki między zmiennymi  ekonomicznymi, wyjaśnia zachowania gospodarki, a także niedoskonałości i zawodność rynku, konkurencji. Dzięki niej możemy również oceniać problemy gospodarcze, które głównie dotyczą dzisiaj braku stabilności makrootoczenia, ograniczenia zaufania do państwa i pieniądza.  Dr Jarosław Wierzbicki omówił także ryzyka makroekonomiczne, na które należy zwrócić uwagę planując strategie biznesowe swoich firm. Planowanie budżetów logistycznych powinno więc opierać się o współczynniki makroekonomiczne. Jak to zrobić  - jak planować   budżetowanie projektów logistycznych z uwzględnieniem wpływu czynników makroekonomicznych?

Marta Tęsiorowska vice president marketing & communications CEE Prologis Polska pokazała to na przykładzie planowania i budżetowania wynajmu powierzchni magazynowej. - Panowanie nad kosztami inwestycji jest kluczem do sukcesu. Przede wszystkim planowanie to odpowiedź na pytanie - co, gdzie, kiedy? a budżetowanie - za ile? - mówiła podczas spotkania Marta Tęsiorowska. Dobrze jest znać obecne trendy na rynku magazynowym, które wskazują,  że obecnie kurczy się wolna powierzchnia magazynowa. Firmy koncentrują się głównie na magazynach typu "Built-to-Suit" (czyli budynkach na zamówienie) i umowach „przednajmu”. 

- Budżet - to zestawienie kosztów oraz źródła finansowania projektów, plan wydatków i dochodów w projekcie będący podstawą do kontroli realizacji projektu. Niezbędna jest wcześniejsza analiza wykonalności projektu w zakresie cash flow. A projekt to tymczasowa działalność podejmowana w celu wytworzenia unikalnego wyrobu, dostarczenia unikalnej usługi bądź osiągnięcia unikalnego rezultatu (PMBOK, PMI) - wyjaśniała z kolei Kamilla Morawska doradca logistyczny, właścicielka firmy "C.E.L - Cło Ekonomia Logistyka", która przedstawiła case study planowania i budżetowani usługi logistycznej. Wśród metod budowania budżetów wyróżniamy: metodę „sufitową”; metodę możliwości klienta/sponsora projektu, metodę ekspercką (badanie rynku, dane historyczne, analogiczne projekty). Na przykładzie p. Kamilla Morawska omówiła także narzędzia i techniki szacowania kosztów.  Tomasz Dobczyński kończąc panel dotyczący planowania i budżetowania usług logistycznych odpowiedział na pytanie jakie czynniki decydują o zakupie usługi logistycznej i na co powinniśmy zwrócić uwagę przy tworzeniu budżetów usług logistycznych.


Jak ograniczyć ryzyko?

Planowanie i budżetowanie projektów logistycznych wiąże się ściśle z określonym ryzykiem, które wynika z otoczenia makroekonomicznego, ale też z naszych działań. To drugie ryzyko możemy ograniczyć do minimum wprowadzając określone zasady, które przedstawiła Monika Bis kierownik działu zakupów i zarządzania dostawcami Provident Polska S.A w wystąpieniu pt. "10 przykazań  skutecznego zabezpieczenia firmy w łańcuchu dostaw".

Przykazanie I to "uporządkuj strukturę wewnętrzną". - Provident Polska wprowadził model scentralizowany, w którym kupcy wiodący dedykowani są do każdej gałęzi biznesu. Dział zakupów Provident Polska jako jedyny z całej grupy IPF stanowiący niezależną od działu administracji i biznesu  jednostkę - mówiła podczas Forum Monika Bis. Kolejne zalecane zasady to:

- zbuduj właściwą bazę dostawców

- centralizacja czy decentralizacja?

- zdefiniuj i przeprowadź przejrzysty proces wyboru dostawcy

- buduj długotrwałe relacje z dostawcami

- zdefiniuj ryzyko współpracy i właściwie nim zarządzaj

- oceniaj jakość współpracy z dostawcą

-  dokładne poznanie partnera handlowego to niezbędny element  zabezpieczenia ryzyka spółki

- właściwie przeprowadź proces zarządzania kontraktem

- unikaj niejasnych sytuacji

- Proces wyboru dostawcy powinien być uczciwy zarówno w stosunku do klienta wewnętrznego (biznesu) i zewnętrznego (dostawcy). Zawsze należy pamiętać o tym, że kontrakt z dostawcą powinien być zawierany na złe a nie dobre czasy. Tak samo ważne jest dokładne poznanie i właściwa ocena partnera handlowego. Długotrwałe relacje z dostawcą skutkują w przyszłości rozwojem i przewagą konkurencyjną firmy na rynku. Dlatego też ocena dostawcy nie może być ograniczona jedynie do etapu kwalifikacji dostawców czyli tzw. „krótkiej listy”. W celu zmniejszenia ryzyka w relacji z dostawcami, ich ocenę weryfikujemy przed zakończeniem negocjacji, podpisaniem kontraktu, w trakcie jego trwania oraz tuż przed jego zakończeniem - radziła podczas spotkania Monika Bis z Provident Polska.


Podczas I Forum Kobiet w Logistyce gościliśmy również p. Olgę Kozierowską - autorkę i redaktor programu "Sukces Pisany Szminką" emitowanego w Radio PIN i TVN24. Olga Kozierowska w swojej karierze zawodowej była również  związana z branżą logistyczną. Przez 7 lat pracowała jako menedżerka m.in. w GeoPost Group, Unilever Polska, Welbilt UK i KLM. Obecnie wspiera promocję kobiet i podczas spotkania Forum Kobiet w Logistyce zachęcała Panie do większej aktywności zarówno w biznesie jak i w życiu społecznym, ale też z zachowaniem równowagi między życiem zawodowym i osobistym.

Tuż po spotkaniu z Olgą Kozierowską ogłoszono wyniki Konkursu na wyróżnienie tytułem "Kobieta w Logistyce 2011", który zorganizowała redakcja portalu Pracujwlogistyce.pl. Konkurs składał się z jednego etapu, a tytuł przyznała Kapituła Konkursu, która dokonała wyboru spośród 27 Pań, które w roku 2011 wzięły udział w cyklu wydawniczym portalu Pracujwlogistyce.pl pt. "Kobiety w logistyce".  Tytuł "Kobiety w Logistyce 2011" przyznano p. Beacie Nawrockiej kierownik oddziału w Bydgoszczy ET Logistik Sp. z o.o.

Na koniec konferencji, uczestniczki I Forum Kobiet w Logistyce miały okazję do spotkania się ze stylistą - Claudem Gregoire oraz z podróżniczką, tłumaczką, dyplomatą i specjalistką ds. PR p. Blanką Gołębiowską. W trackie warsztatów można było uzyskać indywidualne porady oraz dowiedzieć jak wygląd wpływa na nasze sukcesy w biznesie. 

Partnerami I Forum Kobiet w logistyce zostały firmy: Prologis, DB Schenker, Remedium Doradcy Finansowi oraz ECDDP i Mary Kay. Patronat nad wydarzeniem objęli:  Instytut Logistyki i Magazynowania, OdpowiedzialnyBiznes.pl, NPBportal.pl, Międzynarodowe Forum Kobiet, Wyższa Szkoła Logistyki, Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu, Wyższa Szkoła Cła i Logistyki. Impreza została objęta Patronatem Honorowym Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Wśród patronów medialnych znaleźli się: Logistyka.infor.pl, Puls Biznesu, magazyn Think Tank, Radio PIN, portal Sukces pisany szminką, Kobietysukcesu.eu, magazyn BusinessWomen&life oraz WarehouseMonitor, TSL Biznes, etransport.pl, Spedycje.pl , Logistyka a Jakość, Nowoczesny Magazyn.

(Opr. Pracujwlogistyce.pl)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA