REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Rower i samochód na drodze - kto ma pierwszeństwo?

Krzysztof Bednarz
Rower i samochód na drodze - kto ma pierwszeństwo?
Rower i samochód na drodze - kto ma pierwszeństwo?

REKLAMA

REKLAMA

Rower jest co raz bardziej popularnym środkiem rekreacji, a także transportu w mieście. Co raz częściej drogi rowerzystów i kierowców krzyżują się. Czy mamy ustąpić rowerowi, czy może rowerzysta powinien stanąć i przepuścić samochód?

Kodeks drogowy uwzględnia wzajemne relacje samochodów, rowerzystów oraz pieszych na drogach i wokół nich. Zamiast niepotrzebnego używania klaksonu, zastanówmy się lepiej, czy w tym przypadku to nie była szarża rowerzysty, a po prostu jego prawo do wjazdu przed nami.

REKLAMA

Zobacz również: Jak przygotować rower do sezonu? Top 6 wskazówek.

Rowerzysta i samochód na drodze

REKLAMA

Obecnie, jeżeli jedziemy powoli np. w korku i w prawym lusterku widzimy rowerzystę, nie powinniśmy zagradzać mu drogi. Ma prawo nas wyprzedzić. W końcu po to wybiera rower, aby szybciej i sprawniej poruszać się po mieście. Teraz taką możliwość daje mu także prawo. Nie powinniśmy bulwersować się również widokiem rowerzysty jadącego środkiem drogi, pod warunkiem, że jest to bezpośrednia okolica skrzyżowania, a ten chce skręcić w lewo. W tym celu wprowadzone zostało też pojęcie śluzy dla rowerów i motorowerów.

Na skrzyżowaniu może zostać wydzielone specjalne pole zlokalizowane bliżej środka skrzyżowania, na którym mogą się zatrzymywać tylko te jednoślady. Rowerzysta może także ustawić się przed samochodami, by ewentualnie wykonać szybszy manewr opuszczenia skrzyżowania. Zgodnie z nowelizacją Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym z 2011 roku, rowerzysta może jechać także środkiem ronda, a samochód powinien zachować bezpieczną odległość za rowerem i pozwolić mu na opuszczenie ronda w wybranym kierunku.

Zobacz też: Zasady włączania się do ruchu

Wyprzedzanie grupy rowerzystów

Rowerzyści mogą poruszać się w grupach do piętnastu rowerów. Kierowca wyprzedzając rowerzystów jest zobowiązany do zachowania minimum jednego metra odległości. Taką grupę możemy wyprzedzić tylko wtedy, kiedy warunki drogowe pozwalają nam na wykonanie manewru w pełni. Nie możemy „siłą” podzielić takiej grupy na dwie mniejsze. Rowerzyści jadący w grupie muszą natomiast trzymać się prawej strony jezdni. Czasem jednak rowerzyści mogą jechać obok siebie. Jednak ustawa przewiduje, że są to sytuacje wyjątkowe, a przy tym rowerzyści nie mogą stanowić zagrożenia dla innych uczestników ruchu.

Zobacz też: Wyprzedzanie – zasady

Kiedy ustąpić rowerzyście?

REKLAMA

Ostatnia nowelizacja wprowadziła tu poważne zmiany. Przede wszystkim, jeżeli rower jedzie drogą rowerową na wprost, a my samochodem dojeżdżamy do drogi dla rowerów - musimy zachować ostrożność i sprawdzić, czy na ścieżce dla rowerów nie ma rowerzysty. Jeżeli tak, mamy obowiązek mu ustąpić. Takie zachowanie dotyczy zarówno sytuacji, kiedy skręcamy w drogę, z którą przecina się pas ścieżki rowerowej, ale także gdy dojeżdżamy do drogi głównej i przy niej zlokalizowany jest przejazd rowerowy. Ustępujemy pierwszeństwa rowerzyście także, jeżeli rowerzysta jedzie obok nas drogą lub wyznaczonym pasem ruchu dla rowerów. Musimy umożliwić mu kontynuowanie jazdy na wprost i dopiero później wykonać manewr skrętu.

Jednak nie zawsze rower ma pierwszeństwo. Jeżeli rowerzysta zjeżdża z chodnika lub nawet ścieżki dla rowerów na pobocze lub drogę, którą się poruszamy – to my mamy przed nim pierwszeństwo. Rowerzysta jest wtedy traktowany, jak uczestnik włączający się do ruchu.

Kiedy skręcasz w prawo, zawsze upewnij się, że obok ciebie nie ma roweru. Rower jadący na wprost jezdnią, a także pasem dla rowerów lub ścieżką rowerową ma przed samochodem pierwszeństwo.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA