Lexus DIRECT4, czyli inteligentne 4x4 z modelu RZ
REKLAMA
REKLAMA
- Lexus DIRECT4, czyli e-4x4 skrojone pod model RZ
- Jak działa Lexus DIRECT4?
- Lexus DIRECT4 przynosi szereg zalet w czasie jazdy
Lexus DIRECT4, czyli e-4x4 skrojone pod model RZ
Lexus DIRECT4 to inteligentny napęd na cztery koła opracowany specjalnie dla elektrycznego modelu RZ. Auto ma 313 KM mocy. Stąd tak kluczowe stało się sprawne zarządzanie jej przekazywaniem na drogę. Na czym polega jego działanie? Podczas jazdy zapewnia najlepszy balans napędu między przednią a tylną osią, kontrolując niezależnie obie e-Axle. Czujniki prędkości obrotowej kół, przeciążenia G oraz kąta skrętu kierownicy przekazują dane do jednostki sterującej ECU samochodu. A DIRECT4 reaguje błyskawicznie.
REKLAMA
Balans między przodem i tyłem może wynosić nawet od 0 do 100% lub 100% do 0 i może być dostosowany w zależności od sytuacji w ciągu milisekund, czyli szybciej niż jakikolwiek układ mechaniczny.
Jak działa Lexus DIRECT4?
Działanie systemu Lexus DIRECT4 na konkretnych przykładach:
- Gdy auto rusza domyślnie 60 proc. momentu obrotowego trafia na koła przednie, a 40 proc. na tylne.
- W przypadku gwałtownego przyspieszania rozkład momentu obrotowego wynosi nawet 20:80.
- Podczas jazdy na wprost moment obrotowy trafia w 70 proc. na przednią oś, a by poprawić stabilność i wydajność napędu proporcje mogą się zmienić nawet do 40:60.
- W zakrętach standardowe proporcje do 75:25, jednak w zależności od zakrętu i prędkości jazdy nawet do 80 proc. momentu obrotowego może trafić na tylną oś.
- W trybie Range standardowo cały moment obrotowy przekazywany jest na tylną oś, by maksymalnie zwiększyć zasięg auta, jednak w pewnych sytuacjach rozdział momentu może wynosić 50:50.
Lexus DIRECT4 przynosi szereg zalet w czasie jazdy
DIRECT4 automatycznie dostosowuje siłę hamowania pomiędzy wszystkie cztery koła zgodnie z analizą danych o nacisku na podłoże, a także pomaga w efektywnym zarządzaniu energią. Co więcej, Zastosowanie systemu przyczyniło się do redukcji przechyłów kabiny. Dzięki inteligentnemu napędowi 4x4 nadwozie auta nie podnosi się nadmiernie podczas przyspieszania, ani nie nurkuje podczas hamowania.
REKLAMA
REKLAMA