REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Wiza, przepisy wjazdowe

REKLAMA

REKLAMA

Obywatele polscy udający się do Ghany muszą mieć ważną wizę zarówno turystyczną, jak i tranzytową. Wizę można uzyskać za pośrednictwem konsula honorowego Ghany w Warszawie oraz w przedstawicielstwach dyplomatycznych i konsularnych w innych krajach (najbliższe w Pradze). Osoba starająca się o wizę winna mieć paszport co najmniej z 6-miesięcznym terminem ważności. Powinna również przedstawić środki finansowe zapewniające utrzymanie podczas pobytu w Ghanie oraz bilet na powrót drogą lotniczą bądź morską. Osoby pragnące przedłużyć pobyt winny zwrócić się do urzędu imigracyjnego co najmniej tydzień przed upływem ważności wizy.

Przepisy celne

Restrykcje celne nie odbiegają od powszechnie przyjętych standardów.

REKLAMA

Zobacz też: Togo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy prawne

Złamanie prawa w Ghanie wiąże się z dotkliwymi konsekwencjami. Obowiązujące uregulowania prawne wprowadzają bardzo surowe kary, przy czym z uwagi na inercję wymiaru sprawiedliwości już samo podejrzenie o popełnienie przestępstwa może prowadzić do bardzo przykrych sytuacji. Posiadanie narkotyków jest ścigane i surowo karane. Zakazane jest fotografowanie budynków rządowych, portów lotniczych, mostów i obiektów wojskowych. Konieczna jest na to specjalna zgoda władz ds. bezpieczeństwa.

Ubezpieczenie

Kontrolowane jest posiadanie ubezpieczeń osobowych i komunikacyjnych. Uznawane są polisy zagranicznych towarzystw ubezpieczeniowych, w tym również polskich.

Szczepienia, służba zdrowia

Wymagane jest szczepienie przeciw żółtej febrze (adnotacja o ważnym szczepieniu w międzynarodowej książeczce zdrowia). Występują znaczne zagrożenia sanitarno-epidemiologiczne, głównie malarią różnego typu, cholerą, tyfusem, żółtą febrą, wirusowym zapaleniem opon mózgowych, żółtaczką A i B, AIDS i wieloma chorobami tropikalnymi (stopień ryzyka może być bardzo różny, w zależności od miejsca i warunków, w jakich się przebywa). Należy ściśle przestrzegać zaleceń sanitarnych obowiązujących w tropiku. Dostęp do opieki medycznej jest bardzo ograniczony, praktycznie możliwy jedynie w dużych miastach. Poziom usług lekarskich, które są kosztowne, znacznie odbiega od standardów światowych. Poważniejsze zabiegi trzeba wykonywać w Europie. Koszt wizyty lekarskiej wynosi ok. 100 USD (łącznie np. z badaniem krwi na malarię); doba pobytu w szpitalu kosztuje 100–250 USD.

Zobacz też: Rwanda

Informacje dla kierowców

Podróżując samochodem, należy mieć międzynarodowe prawo jazdy. Obowiązuje ruch prawostronny.

Podróżowanie po kraju

Komunikacja autobusowa jest dobrze rozwinięta, choć jakość usług pozostawia wiele do życzenia. Można podróżować statkiem w górę rzeki Wolta od tamy w Akosombo na północ kraju. Akra utrzymuje połączenia lotnicze z większymi portami lotniczymi na świecie. W komunikacji krajowej regularne połączenia lotnicze ze stolicą mają Kumasi i Tamale. W Akrze działa system transportu publicznego. Stan dróg jest bardzo różny. Do wszystkich średniej wielkości miejscowości doprowadzone są drogi asfaltowe. Zbudowano je niedawno, są w dobrym stanie.

Bezpieczeństwo

Ghana jest krajem stosunkowo bezpiecznym dla turystów. Swobodne przemieszczanie się po jej terytorium nie nastręcza problemów. Zagrożenie przestępczością pospolitą występuje w dużych miastach, głównie w niektórych dzielnicach Akry. Na prowincji jest zdecydowanie mniejsze. Odradza się jednak samotne wędrówki po zmroku i nawiązywanie przygodnych znajomości.

Przydatne informacje

  • Ghana uznawana jest za jeden z najbardziej stabilnych krajów zachodniej Afryki, który konsekwentnie wprowadza reformy polityczne i przekształca gospodarkę. Otrzymuje znaczną pomoc zagraniczną, która przeznaczana jest przede wszystkim na modernizację infrastruktury. Zmiany te widać zwłaszcza w stolicy i większych miastach;
  • W hotelach i bankach honorowane są najbardziej znane karty kredytowe;
  • W porównaniu z większością państw afrykańskich baza turystyczna jest w Ghanie stosunkowo dobrze rozwinięta;
  • Ceny są zwykle znacznie wyższe od europejskich. Ceny na bazarach i u ulicznych sprzedawców są na ogół niższe, ale asortyment jest dość skromny, a jakość produktów mierna. Pamiętać należy, że targowanie się jest niemal obowiązkowe, a pierwsza propozycja ceny jest wielokrotnością tej, za którą sprzedawca spodziewa się sprzedać towar;
  • Ludność nie jest niechętna fotografowaniu, trzeba jednak zawsze się upewnić, czy można zrobić zdjęcie;
  • Nie ma polskiej placówki dyplomatycznej. Ghana podlega kompetencji terytorialnej Ambasady RP w Abudży (Nigeria); do spraw konsularnych właściwy jest Konsulat Generalny RP w Lagos. W Akrze rezyduje konsul honorowy RP.

Stolica: Akra,
Waluta: nowe cedi (GHC), 1 GHC = 100 pesewa (brak w obiegu);
1 USD = 9462 GHC,
Język urzędowy: angielski.

źródło: Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA