REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gruzja

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

 

Wiza, przepisy wjazdowe

REKLAMA

Obywatele RP korzystają z prawa do swobodnego wjazdu i pobytu w Gruzji przez okres do trzech miesięcy. Dokumentem podróży uprawniającym do bezwizowego wjazdu i pobytu do 90 dni jest paszport, ważny co najmniej trzy miesiące dłużej niż deklarowany czas pobytu. Jeśli obywatele RP zamierzają pozostać w Gruzji ponad 90 dni (np. jeśli chcą podjąć pracę, naukę, lub z innych koniecznych przyczyn), muszą zalegalizować swój pobyt. Można to zrobić poprzez Ambasadę Gruzji w Warszawie, a w przypadku pobytu w Gruzji – Ministerstwo Sprawiedliwości Gruzji (Tbilisi, Al. Rustaweli 30). W przypadku zatrudnienia należy dopełnić wszystkich formalności związanych z legalizacją pobytu przez pracodawcę. Jeśli trzymiesięczny termin pobytu bezwizowego został przekroczony, Policja Graniczna przy wyjeździe nakłada mandat w wysokości 180 GEL. Przy wjeździe do Gruzji trzeba wypełnić deklarację celną i ankietę migracyjną. Przy wjeździe samochodem osobowym nie będącym własnością kierującego wymagane jest posiadanie notarialnej zgody właściciela na korzystanie z pojazdu.

Przepisy celne

Nie ma specjalnych przepisów prawnych dotyczących wwozu i wywozu pieniędzy, a przepisy celne nie odbiegają od powszechnie przyjętych standardów. Wymagane jest wypełnienie deklaracji celnych przy wjeździe i wyjeździe. Nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT.

Zobacz też: Liban  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy prawne

Przemyt, posiadanie oraz sprzedaż nawet najmniejszej ilości narkotyków lub środków psychotropowych są surowo karane (powszechnie stosuje się areszt tymczasowy, po postawieniu zarzutów podejrzany zostaje tymczasowo aresztowany, gdzie warunki pobytu są niezwykle ciężkie). W pozostałych przypadkach kodeks karny nie odbiega swoimi rozwiązaniami od polskiego.

Meldunek

Turyści nie podlegają obowiązkowi meldunkowemu.

Ubezpieczenie

Posiadanie ubezpieczeń osobowych nie jest obowiązkowe. Nie ma też towarzystw współpracujących z polskimi firmami. Obowiązkowe jest ubezpieczenie OC (zielona karta).

Szczepienia, służba zdrowia

Nie są wymagane żadne szczepienia. Występuje jednak zagrożenie cholerą, dyfterytem, gruźlicą i żółtaczką zakaźną. Żywność kupiona na bazarach może być przyczyną chorób zakaźnych. Woda w sieci wodociągowej w większości miast nie nadaje się do bezpośredniego spożycia. W wielu zbiornikach wodnych, jak jeziora i stawy, obowiązuje zakaz kąpieli ze względu na występowanie w nich zarazków cholery. Publiczna służba zdrowia jest na bardzo niskim poziomie. Opieka medyczna dla turystów jest odpłatna. W Tbilisi i większych miastach czynne są prywatne przychodnie lekarskie (istnieje możliwość hospitalizacji). Wizyta w klinice prywatnej kosztuje od 40 USD.

Informacje dla kierowców

Podróżujący samochodem powinni mieć międzynarodowe prawo jazdy. Przekraczając granicę, w punkcie kontrolnym należy pobrać zaświadczenie o charakterze wwozu pojazdu („wjazd czasowy” lub „import”); w przypadku nie przedstawienia tego dokumentu właściwym władzom grozi wysoka kara pieniężna. Należy unikać jazdy samochodem o zmierzchu i w nocy. Kierowcy i piesi często nie przestrzegają zasad ruchu drogowego, dlatego poruszanie się po drogach wymaga dużej ostrożności. Dozwolona prędkość w terenie zabudowanym to 60 km/godz., a w niezabudowanym 90 km/godz.

Podróżowanie po kraju

Władze Gruzji nie sprawują kontroli nad separatystycznymi republikami Abchazji i Osetii Płd. Wjazd do nich ze strony Gruzji jest obecnie niemożliwy dla cudzoziemców. Zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem gruzińskim, nielegalne jest przekraczanie granic Abchazji i Osetii Płd. od strony Federacji Rosyjskiej. Na pozostałym terytorium Gruzji nie ma ograniczeń w podróżowaniu, w niektórych regionach sytuacja bezpieczeństwa jest jednak niezadowalająca. Szczególną ostrożność należy zachować na terenach przylegających do stref konfliktu (np. rejon Akhalgori, wieś Perevi).Sieć połączeń kolejowych między miastami w Gruzji jest słabo rozwinięta. Niedogodność tę rekompensują liczni przewoźnicy prywatni oferujący tanie połączenia mikrobusami, zarówno lokalne, jak i międzymiastowe.

Zobacz też: Pakistan

Bezpieczeństwo

Po konflikcie zbrojnym w sierpniu 2008 r. poziom bezpieczeństwa w Gruzji uległ ogólnemu pogorszeniu. Większość zniszczeń wojennych została szybko usunięta przez władze centralne, jednak poziom bezpieczeństwa na obszarach sąsiadujących z Abchazją i Osetią Płd. pozostaje niski, zdarzają się tam m. in. incydenty z użyciem broni palnej. Sytuacja ta dotyczy części obszarów, gdzie stacjonuje misja obserwacyjna Unii Europejskiej (EUMM Georgia), tj. fragmentów prowincji Shida Kartli, Samegrelo-Zemo Svaneti i Imereti. Ze względów bezpieczeństwa MSZ odradza podróżowanie do separatystycznych republik Abchazji i Osetii Płd. (a także rejonu Akhalgori i okolic Perevi). MSZ ostrzega ponadto, że możliwości opieki konsularnej nad obywatelami polskimi na znajdujących się poza kontrolą władz w Tbilisi terytoriach separatystycznych republik Abchazji i Osetii Płd. są bardzo ograniczone.

Religia, obyczaje

Gruzja to kraj wielonarodowościowy i zarazem wielowyznaniowy. Najliczniej wyznawaną, a zarazem oficjalną religią jest prawosławie (65 proc. ludności to wierni Gruzińskiej Cerkwi Prawosławnej), następnie islam (11 proc.), głównie w Adżarii i na terenach zamieszkanych przez Azerów. Kolejną dużą grupę stanowią wierni kościoła ormiańskiego (8 proc., głównie w pasie przygranicznym z Turcją i Armenią) oraz wyznawcy judaizmu. Katolicy to zdecydowana mniejszość. W większości cerkwi dostępnych dla turystów od zwiedzających wymaga się skromnego ubioru, długiej spódnicy lub spodni, a w sporadycznych przypadkach nakrycia głowy u kobiet (chusta).

Święta

Ustawowo wolne od pracy dni to: 1, 2, 7 i 19 stycznia, 3 i 8 marca, 9 kwietnia, 9, 12 i 26 maja, 28 sierpnia, 14 października, 23 listopada oraz ruchome Święta Wielkanocne.

Przydatne informacje:

  • Warunki życia w Gruzji należy określić jako ciężkie. Od kilku lat zimą nie są ogrzewane mieszkania i urzędy. Należy liczyć się z okresowymi przerwami w dostawach gazu. Prowincja praktycznie przez cały rok ma kłopoty z dostawami energii elektrycznej; także w miastach jej dostawy są nieregularne. Podobne problemy dotyczą dostaw wody pitnej.
  • Praktycznie nie ma problemów z zaopatrzeniem w produkty codziennego użytku.
  • W miastach, oprócz autobusów, środkiem komunikacji są kursujące po wyznaczonych trasach mikrobusy. Są one tanie, jednak dość często zdarzają się w nich kradzieże kieszonkowe.
  • Obecnie coraz powszechniej dostępne są bankomaty. Praktycznie nie ma możliwości zapłacenia kartą kredytową, wyjątek stanowią hotele znanych na całym świecie sieci i dwa supermarkety.
  • Większość gruzińskich urzędów pracuje od 10.00 do 18.00 (z godzinną przerwą między 13.00 a 14.00). Sklepy z reguły otwarte są w godz. 10.00–18.00 lub 19.00, sklepy spożywcze od 9.00 do 20.00, a często do 23.00.
  • Aktualne informacje o Gruzji (w tym ceny wszystkich rodzajów wiz) dostępne są na stronie MSZ Gruzji: www.mfa.gov.ge.

Stolica: Tbilisi
Waluta: lari (GEL), 1 GEL = 100 tetri;
Język urzędowy: gruziński
Inne języki: rosyjski, angielski

 Źródło: Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA