REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Peru

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wiza, przepisy wjazdowe

REKLAMA

REKLAMA

Obywatele polscy udający się do Peru w celach turystycznych (pobyt do 90 dni) oraz podróżujący tranzytem są zwolnieni z obowiązku wizowego. Osoby udające się do Peru w charakterze ekspertów, wolontariuszy, techników i studentów na podstawie umów o współpracy technicznej, kulturalnej i naukowej są obowiązane wjechać na podstawie wiz odpowiadających charakterowi ich pobytu w tym kraju. Osoby, które wjadą do Peru bez ubiegania się o wizę, a ich pobyt będzie związany z wymienionymi celami, powinny opuścić Peru i starać się o wizy odpowiadające rzeczywistemu charakterowi ich pobytu.

Wizy uzyskuje się w konsulatach peruwiańskich; nie można ich otrzymać ani na lotnisku w Limie, ani na drogowych przejściach granicznych. Najbliższe konsulaty w krajach ościennych znajdują się w Quito, Guayaquil i Machala w Ekwadorze oraz w La Paz w Boliwii i Arica w Chile. Szczegółowe informacje dotyczące aktualnych procedur i wymagań wizowych można uzyskać w Ambasadzie Peru w Warszawie. Również w przypadku chęci przedłużenia pobytu w Peru powyżej limitu 90 dni należy opuścić Peru i ponownie wjechać do tego kraju. Wymagany okres ważności paszportu przy wjeździe wynosi 6 miesięcy. Przy przekroczeniu granicy należy okazać bilet powrotny. Nie wymaga się określonej kwoty pieniędzy na pobyt, jednak średni koszt dziennego utrzymania turysty wynosi ok. 50 USD. Obowiązuje opłata lotniskowa przy wylocie za granicę – 31 USD od osoby, a przy przelotach liniami wewnętrznymi – od 4 do 6 USD.

Przepisy celne

Nie ma ograniczeń i regulacji prawnych dotyczących wwozu, wymiany i wywozu pieniędzy poniżej kwoty 10 000 USD na osobę (większe kwoty lub ich równowartość, np. w papierach wartościowych, należy zadeklarować przy przekraczaniu granicy). Restrykcje celne nie odbiegają od powszechnie obowiązujących. Należy jednak zwrócić uwagę na przepisy dotyczące wywozu materiału roślinnego i zwierzęcego, których naruszanie podlega surowym karom. Wywóz wyrobów rzemiosła artystycznego i ludowego poddany jest kontroli. Zabronione jest wywożenie dóbr kultury o znacznej wartości, w szczególności przedmiotów pochodzących z legalnych lub nielegalnych miejsc prac archeologicznych, bez specjalnych zezwoleń. Przy zakupie wyrobów artystycznych imitujących wyroby kultur prekolumbijskich lub malarstwo okresu hiszpańskiego wicekrólestwa należy zachować rachunek lub inny dowód zakupu (niektórzy rzemieślnicy stosują charakterystyczne oznaczenia swoich wyrobów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy prawne

Peru należy do krajów, w których działają mafie narkotykowe. Nielegalny handel, przemyt i posiadanie środków odurzających są traktowane jako przestępstwo przeciw zdrowiu publicznemu i podlegają wysokim karom – od 8 do 25 lat pozbawienia wolności. W żadnym wypadku nie należy podejmować się przewożenia przez granicę przesyłek lub paczek z nieznaną zawartością lub pochodzących od nieznajomych osób.

Meldunek

Nie ma obowiązku meldunkowego. Funkcję tę spełnia wręczany na przejściach granicznych formularz wjazdowy, który należy bezwzględnie zwrócić przy wyjeździe. W przypadku zagubienia formularza pobierana jest opłata w wysokości 5 USD. Formularz ten pozwala również uzyskać niższą cenę (nie obciążoną podatkiem), np. przy wykupie noclegów w hotelach, gdyż stanowi dowód pobytu tymczasowego.

Ubezpieczenie

Nie ma obowiązku wykupienia jakichkolwiek ubezpieczeń, należy jednak pamiętać, że w razie wypadku trzeba ponieść wszelkie koszty. Polisy polskich towarzystw ubezpieczeniowych są honorowane przez stronę peruwiańską, o ile są one uznawane międzynarodowo.

Szczepienia, służba zdrowia

REKLAMA

W Peru występuje żółtaczka typu A (pokarmowa). Zagrożenie chorobami tropikalnymi na wybrzeżu i w górach jest stosunkowo niewielkie. W tropikalnych regionach nizinnych na wschodzie kraju (Iquitos, Pucallpa) występuje umiarkowane zagrożenie malarią i dengą. Szczepienia ochronne w zasadzie nie są wymagane. Służba zdrowia powiadamia o konieczności szczepień, jeśli pojawiają się symptomy epidemii, a podróżujący udają się na obszary zagrożone. Szczepień przeciw żółtej febrze można dokonać na miejscu (koszt ok. 15 USD), co najmniej 10 dni przed udaniem się w rejony zagrożone chorobą. Dla osób udających się z Peru do Brazylii szczepienie przeciw żółtej febrze jest obowiązkowe (można się zaszczepić na lotnisku w Limie). Szczepienie przeciw cholerze nie jest wymagane ze względu na małą skuteczność.

Przy podróżach w wyżej położone regiony Peru (np. do Cuzco, leżącego na wysokości ok. 3400 m n.p.m.) u wielu osób występują objawy choroby wysokościowej (soroche), która objawia się bólami głowy, brzucha i torsjami. Objawy te na ogół ustają po upływie doby, jednakże osoby cierpiące na choroby układu krążenia powinny skonsultować się ze swoim lekarzem przed podjęciem podróży w Andy. Sprawdzonym sposobem na uniknięcie lub znaczne złagodzenie efektu soroche jest przestrzeganie odpowiedniej diety (posiłki lekkostrawne, bez mięsa, mleka i alkoholu) na jeden dzień przed i w pierwszym dniu pobytu w rejonie wysokogórskim.

Opieka medyczna jest ogólnie dostępna w większych ośrodkach miejskich. Koszt standardowej wizyty lekarskiej w klinikach o europejskim standardzie jest wyższy niż w Polsce i wynosi 50–100 USD, EKG – ok. 20 USD, USG – ok. 60 USD, badań analitycznych – 70 USD. Doba w szpitalu lub klinice kosztuje od 30 do 100 USD. Przy zakupie leków należy korzystać z dużych, sieciowych aptek, gdyż zdarzają się przypadki sprzedawania podrobionych produktów farmakologicznych. Większość aptek nie żąda okazania recepty od lekarza nawet przy zakupie antybiotyków.

Podróżowanie po kraju

Nie ma urzędowych ograniczeń, jednak wjeżdżając w rejony, gdzie dotychczas działają niedobitki organizacji terrorystycznych oraz kartele kokainowe (departamenty San Martin – dolina rzeki Huallaga, oraz Ayacucho i Apurimac – dolina rzeki Ene), należy zachować szczególną ostrożność. Nie zaleca się również wyjazdów w regiony przygraniczne z Kolumbią (wzdłuż rzeki Putumayo) oraz Ekwadorem (Kordyliera Kondora). Należy również liczyć się z możliwością blokad dróg na niektórych obszarach górskich i wiejskich, w wyniku czego pewne regiony mogą zostać okresowo odcięte od reszty kraju. Ważniejsze drogowe przejścia graniczne to Aguas Verdes i La Tina (Ekwador), Desaguadero i Kasani (Boliwia) i Tacna (Chile).

Komunikacja drogowa obsługiwana jest przez liczne linie autobusowe. Nie ma dworców autobusowych, natomiast wszystkie linie mają własne terminale, często oddalone od siebie. Autokary należące do bardziej renomowanych firm, obsługujące główne miasta na wybrzeżu oraz Puno, Cuzco i Arequipa, są luksusowe i w dobrym stanie technicznym. W mniejszych ośrodkach działają gorsze, mniej regularne linie, mające wysłużony, często zawodny tabor. W porze deszczowej (od listopada do marca) w regionach górskich należy liczyć się z częstymi blokadami dróg przez lawiny błotne.

Istnieją połączenia rzeczne, z których jedyne w miarę regularne linie obsługują miasta Pucalpa i Iquitos, skąd można udać się Amazonką do Brazylii (Tabatinga).
Okresowo działa kolej łącząca Limę z Huancayo (tzw. kolej Malinowskiego).

Peru ma dobrze rozwiniętą sieć lotnisk krajowych i linii lotniczych obsługujących trasy wewnętrzne. Nowoczesnymi samolotami dysponują np. linie Lan Peru i Taca. Główne lotnisko obsługujące połączenia międzykontynentalne to Lima. Lotniska międzynarodowe to Cuzco i Iquitos, zaś większe porty lotnicze znajdują się w Tumbes, Tarapoto, Arequipa, Trujillo, Chiclayo, Pucallpa, Puerto Maldonado i Tacna. Małe lotniska obsługują awionetki. Ze względu na utrudnienia komunikacyjne mogące wystąpić w trakcie podróży po Peru zaleca się zaplanowanie powrotu do Limy co najmniej z dobowym wyprzedzeniem w stosunku do daty wykupionego zagranicznego połączenia lotniczego. Jest to szczególnie istotne w przypadku tzw. tanich przewoźników, którzy z reguły nie oferują możliwości zmiany terminu lotu bądź zwrotu pieniędzy za bilet, niezależnie od okoliczności losowych uniemożliwiających odbycie lotu.

Bezpieczeństwo

Zagrożenie przestępczością pospolitą jest duże. Należy uważać na kradzieże i napady połączone z kradzieżami, zwłaszcza w centrach turystycznych, w terminalach autobusowych, na lotniskach i w środkach komunikacji miejskiej. Zaleca się ostrożność przy wyborze środków komunikacji krajowej, zwłaszcza autobusów, gdyż dość częste są przypadki okradania zagranicznych turystów podczas podróży po Peru. Z uwagi na napady rabunkowe na turystów w drodze z lotniska do miasta zaleca się korzystanie z taksówek firm oficjalnie uznanych przez władze lotniska i mających swoje stanowiska wewnątrz terminalu przylotów. Natomiast zdecydowanie odradza się korzystanie z przypadkowych taksówek odjeżdżających z przed dworcem lotniczym.
Ważne dokumenty można zdeponować w sejfach hotelowych. Nie należy nosić przy sobie dużej ilości pieniędzy ani paszportu. Turyści powinni mieć przy sobie fotokopię paszportu, poświadczaną bezpłatnie przez Ambasadę RP w Limie.

Święta

W Peru obchodzone są podstawowe święta katolickie. Dni wolne od pracy to: 1 stycznia – Nowy Rok, Wielki Czwartek (od południa) i Wielki Piątek, 29 czerwca – Piotra i Pawła, 28 i 29 lipca – Święto Narodowe Peru, 30 sierpnia – Dzień św. Róży z Limy, 8 października – rocznica bitwy pod Angamos, 8 grudnia – Dzień Matki Boskiej Niepokalanej, 24 grudnia – Wigilia Bożego Narodze¬nia (od południa), 25 grudnia – Boże Narodzenie.

Przydatne informacje:

  • Urzędy czynne są w godzinach 9.00–13.00 i 14.00–17.00 (poniedziałek–piątek). Większość sklepów jest otwarta w godzinach 9.00–21.00. Czynne są również sklepy całodobowe.
  • W dużych miastach dobrze rozwinięty jest system bankowy. Akceptowane są karty kredytowe o światowym zasięgu (Visa, MasterCard, American Express).
  • Więcej informacji na stronie internetowej Ambasady RP w Limie: www.lima.polemb.net.

Stolica: Lima
Waluta: nowy sol (PEN);
1 PEN = 0,3 USD (w obiegu także dolar amerykański)
Języki urzędowe: hiszpański, keczua
Inne języki: ajmara

Źródło: Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA