REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wiza, przepisy wjazdowe

REKLAMA

REKLAMA

Obywatele polscy udający się do Peru w celach turystycznych (pobyt do 90 dni) oraz podróżujący tranzytem są zwolnieni z obowiązku wizowego. Osoby udające się do Peru w charakterze ekspertów, wolontariuszy, techników i studentów na podstawie umów o współpracy technicznej, kulturalnej i naukowej są obowiązane wjechać na podstawie wiz odpowiadających charakterowi ich pobytu w tym kraju. Osoby, które wjadą do Peru bez ubiegania się o wizę, a ich pobyt będzie związany z wymienionymi celami, powinny opuścić Peru i starać się o wizy odpowiadające rzeczywistemu charakterowi ich pobytu.

Wizy uzyskuje się w konsulatach peruwiańskich; nie można ich otrzymać ani na lotnisku w Limie, ani na drogowych przejściach granicznych. Najbliższe konsulaty w krajach ościennych znajdują się w Quito, Guayaquil i Machala w Ekwadorze oraz w La Paz w Boliwii i Arica w Chile. Szczegółowe informacje dotyczące aktualnych procedur i wymagań wizowych można uzyskać w Ambasadzie Peru w Warszawie. Również w przypadku chęci przedłużenia pobytu w Peru powyżej limitu 90 dni należy opuścić Peru i ponownie wjechać do tego kraju. Wymagany okres ważności paszportu przy wjeździe wynosi 6 miesięcy. Przy przekroczeniu granicy należy okazać bilet powrotny. Nie wymaga się określonej kwoty pieniędzy na pobyt, jednak średni koszt dziennego utrzymania turysty wynosi ok. 50 USD. Obowiązuje opłata lotniskowa przy wylocie za granicę – 31 USD od osoby, a przy przelotach liniami wewnętrznymi – od 4 do 6 USD.

Przepisy celne

Nie ma ograniczeń i regulacji prawnych dotyczących wwozu, wymiany i wywozu pieniędzy poniżej kwoty 10 000 USD na osobę (większe kwoty lub ich równowartość, np. w papierach wartościowych, należy zadeklarować przy przekraczaniu granicy). Restrykcje celne nie odbiegają od powszechnie obowiązujących. Należy jednak zwrócić uwagę na przepisy dotyczące wywozu materiału roślinnego i zwierzęcego, których naruszanie podlega surowym karom. Wywóz wyrobów rzemiosła artystycznego i ludowego poddany jest kontroli. Zabronione jest wywożenie dóbr kultury o znacznej wartości, w szczególności przedmiotów pochodzących z legalnych lub nielegalnych miejsc prac archeologicznych, bez specjalnych zezwoleń. Przy zakupie wyrobów artystycznych imitujących wyroby kultur prekolumbijskich lub malarstwo okresu hiszpańskiego wicekrólestwa należy zachować rachunek lub inny dowód zakupu (niektórzy rzemieślnicy stosują charakterystyczne oznaczenia swoich wyrobów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy prawne

Peru należy do krajów, w których działają mafie narkotykowe. Nielegalny handel, przemyt i posiadanie środków odurzających są traktowane jako przestępstwo przeciw zdrowiu publicznemu i podlegają wysokim karom – od 8 do 25 lat pozbawienia wolności. W żadnym wypadku nie należy podejmować się przewożenia przez granicę przesyłek lub paczek z nieznaną zawartością lub pochodzących od nieznajomych osób.

Meldunek

Nie ma obowiązku meldunkowego. Funkcję tę spełnia wręczany na przejściach granicznych formularz wjazdowy, który należy bezwzględnie zwrócić przy wyjeździe. W przypadku zagubienia formularza pobierana jest opłata w wysokości 5 USD. Formularz ten pozwala również uzyskać niższą cenę (nie obciążoną podatkiem), np. przy wykupie noclegów w hotelach, gdyż stanowi dowód pobytu tymczasowego.

Ubezpieczenie

Nie ma obowiązku wykupienia jakichkolwiek ubezpieczeń, należy jednak pamiętać, że w razie wypadku trzeba ponieść wszelkie koszty. Polisy polskich towarzystw ubezpieczeniowych są honorowane przez stronę peruwiańską, o ile są one uznawane międzynarodowo.

Szczepienia, służba zdrowia

REKLAMA

W Peru występuje żółtaczka typu A (pokarmowa). Zagrożenie chorobami tropikalnymi na wybrzeżu i w górach jest stosunkowo niewielkie. W tropikalnych regionach nizinnych na wschodzie kraju (Iquitos, Pucallpa) występuje umiarkowane zagrożenie malarią i dengą. Szczepienia ochronne w zasadzie nie są wymagane. Służba zdrowia powiadamia o konieczności szczepień, jeśli pojawiają się symptomy epidemii, a podróżujący udają się na obszary zagrożone. Szczepień przeciw żółtej febrze można dokonać na miejscu (koszt ok. 15 USD), co najmniej 10 dni przed udaniem się w rejony zagrożone chorobą. Dla osób udających się z Peru do Brazylii szczepienie przeciw żółtej febrze jest obowiązkowe (można się zaszczepić na lotnisku w Limie). Szczepienie przeciw cholerze nie jest wymagane ze względu na małą skuteczność.

Przy podróżach w wyżej położone regiony Peru (np. do Cuzco, leżącego na wysokości ok. 3400 m n.p.m.) u wielu osób występują objawy choroby wysokościowej (soroche), która objawia się bólami głowy, brzucha i torsjami. Objawy te na ogół ustają po upływie doby, jednakże osoby cierpiące na choroby układu krążenia powinny skonsultować się ze swoim lekarzem przed podjęciem podróży w Andy. Sprawdzonym sposobem na uniknięcie lub znaczne złagodzenie efektu soroche jest przestrzeganie odpowiedniej diety (posiłki lekkostrawne, bez mięsa, mleka i alkoholu) na jeden dzień przed i w pierwszym dniu pobytu w rejonie wysokogórskim.

Opieka medyczna jest ogólnie dostępna w większych ośrodkach miejskich. Koszt standardowej wizyty lekarskiej w klinikach o europejskim standardzie jest wyższy niż w Polsce i wynosi 50–100 USD, EKG – ok. 20 USD, USG – ok. 60 USD, badań analitycznych – 70 USD. Doba w szpitalu lub klinice kosztuje od 30 do 100 USD. Przy zakupie leków należy korzystać z dużych, sieciowych aptek, gdyż zdarzają się przypadki sprzedawania podrobionych produktów farmakologicznych. Większość aptek nie żąda okazania recepty od lekarza nawet przy zakupie antybiotyków.

Podróżowanie po kraju

Nie ma urzędowych ograniczeń, jednak wjeżdżając w rejony, gdzie dotychczas działają niedobitki organizacji terrorystycznych oraz kartele kokainowe (departamenty San Martin – dolina rzeki Huallaga, oraz Ayacucho i Apurimac – dolina rzeki Ene), należy zachować szczególną ostrożność. Nie zaleca się również wyjazdów w regiony przygraniczne z Kolumbią (wzdłuż rzeki Putumayo) oraz Ekwadorem (Kordyliera Kondora). Należy również liczyć się z możliwością blokad dróg na niektórych obszarach górskich i wiejskich, w wyniku czego pewne regiony mogą zostać okresowo odcięte od reszty kraju. Ważniejsze drogowe przejścia graniczne to Aguas Verdes i La Tina (Ekwador), Desaguadero i Kasani (Boliwia) i Tacna (Chile).

Komunikacja drogowa obsługiwana jest przez liczne linie autobusowe. Nie ma dworców autobusowych, natomiast wszystkie linie mają własne terminale, często oddalone od siebie. Autokary należące do bardziej renomowanych firm, obsługujące główne miasta na wybrzeżu oraz Puno, Cuzco i Arequipa, są luksusowe i w dobrym stanie technicznym. W mniejszych ośrodkach działają gorsze, mniej regularne linie, mające wysłużony, często zawodny tabor. W porze deszczowej (od listopada do marca) w regionach górskich należy liczyć się z częstymi blokadami dróg przez lawiny błotne.

Istnieją połączenia rzeczne, z których jedyne w miarę regularne linie obsługują miasta Pucalpa i Iquitos, skąd można udać się Amazonką do Brazylii (Tabatinga).
Okresowo działa kolej łącząca Limę z Huancayo (tzw. kolej Malinowskiego).

Peru ma dobrze rozwiniętą sieć lotnisk krajowych i linii lotniczych obsługujących trasy wewnętrzne. Nowoczesnymi samolotami dysponują np. linie Lan Peru i Taca. Główne lotnisko obsługujące połączenia międzykontynentalne to Lima. Lotniska międzynarodowe to Cuzco i Iquitos, zaś większe porty lotnicze znajdują się w Tumbes, Tarapoto, Arequipa, Trujillo, Chiclayo, Pucallpa, Puerto Maldonado i Tacna. Małe lotniska obsługują awionetki. Ze względu na utrudnienia komunikacyjne mogące wystąpić w trakcie podróży po Peru zaleca się zaplanowanie powrotu do Limy co najmniej z dobowym wyprzedzeniem w stosunku do daty wykupionego zagranicznego połączenia lotniczego. Jest to szczególnie istotne w przypadku tzw. tanich przewoźników, którzy z reguły nie oferują możliwości zmiany terminu lotu bądź zwrotu pieniędzy za bilet, niezależnie od okoliczności losowych uniemożliwiających odbycie lotu.

Bezpieczeństwo

Zagrożenie przestępczością pospolitą jest duże. Należy uważać na kradzieże i napady połączone z kradzieżami, zwłaszcza w centrach turystycznych, w terminalach autobusowych, na lotniskach i w środkach komunikacji miejskiej. Zaleca się ostrożność przy wyborze środków komunikacji krajowej, zwłaszcza autobusów, gdyż dość częste są przypadki okradania zagranicznych turystów podczas podróży po Peru. Z uwagi na napady rabunkowe na turystów w drodze z lotniska do miasta zaleca się korzystanie z taksówek firm oficjalnie uznanych przez władze lotniska i mających swoje stanowiska wewnątrz terminalu przylotów. Natomiast zdecydowanie odradza się korzystanie z przypadkowych taksówek odjeżdżających z przed dworcem lotniczym.
Ważne dokumenty można zdeponować w sejfach hotelowych. Nie należy nosić przy sobie dużej ilości pieniędzy ani paszportu. Turyści powinni mieć przy sobie fotokopię paszportu, poświadczaną bezpłatnie przez Ambasadę RP w Limie.

Święta

W Peru obchodzone są podstawowe święta katolickie. Dni wolne od pracy to: 1 stycznia – Nowy Rok, Wielki Czwartek (od południa) i Wielki Piątek, 29 czerwca – Piotra i Pawła, 28 i 29 lipca – Święto Narodowe Peru, 30 sierpnia – Dzień św. Róży z Limy, 8 października – rocznica bitwy pod Angamos, 8 grudnia – Dzień Matki Boskiej Niepokalanej, 24 grudnia – Wigilia Bożego Narodze¬nia (od południa), 25 grudnia – Boże Narodzenie.

Przydatne informacje:

  • Urzędy czynne są w godzinach 9.00–13.00 i 14.00–17.00 (poniedziałek–piątek). Większość sklepów jest otwarta w godzinach 9.00–21.00. Czynne są również sklepy całodobowe.
  • W dużych miastach dobrze rozwinięty jest system bankowy. Akceptowane są karty kredytowe o światowym zasięgu (Visa, MasterCard, American Express).
  • Więcej informacji na stronie internetowej Ambasady RP w Limie: www.lima.polemb.net.

Stolica: Lima
Waluta: nowy sol (PEN);
1 PEN = 0,3 USD (w obiegu także dolar amerykański)
Języki urzędowe: hiszpański, keczua
Inne języki: ajmara

Źródło: Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA