REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inteligenty transport według Japończyków

Subskrybuj nas na Youtube
Innowacyjny program Ha:mo: komunikacja przyszłości
Innowacyjny program Ha:mo: komunikacja przyszłości
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Komunikacja miejska okiem Toyoty

1 października br. zadebiutował na japońskim rynku pierwszy seryjny samochód wyposażony w przełomowy system bezpieczeństwa czynnego ITS Connect. Była to Toyota Crown, flagowy sedan marki w Japonii. ITS Connect umożliwia przekazywanie istotnych dla bezpieczeństwa informacji na temat ruchu drogowego między samymi samochodami oraz między samochodami a infrastrukturą drogową.

REKLAMA

Obok instalacji prezentującej działanie i możliwości ITS Connect Toyota przygotuje projekt przybliżający widzom system Ha:mo, który integruje krótkoterminowy wynajem pojazdów elektrycznych (car-sharing) z komunikacją miejską. Ha:mo został wdrożony jako program pilotażowy w trzech miastach na świecie: w Grenoble we Francji, w Tokio oraz Toyota City w Japonii.

28 października Toyota zaprezentuje działanie obu systemów na wystawie Smart Mobility City 2015, imprezie odbywającej się podczas Salonu Samochodowego w Tokio.

ITS Connect – wyższy poziom łączności

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

System bezpieczeństwa czynnego ITS Connect Toyoty wykorzystuje komunikację między samochodami (V2V, vehicle-to-vehicle) oraz między samochodami i infrastrukturą drogową (V2I, vehicle-to-infrastructure), aby dostarczać kierowcy istotne dla bezpieczeństwa informacje o sytuacji na drodze, których nie wychwycą zainstalowane w samochodzie czujniki.

Podczas wystawy Smart Mobility City, na stoisku Toyoty widzowie będą mogli zapoznać się szczegółowo z działaniem czujników służących do wykrywania pojazdów i pieszych oraz nadajników i odbiorników do zdalnego przesyłania informacji. Należą do nich zarówno urządzenia montowane w samochodach, jak i przy skrzyżowaniach. Na szczególną uwagę zasługuje złożony układ zapobiegania zderzeniom podczas skrętu w lewo, który monitoruje ruch zbliżających się do skrzyżowania pojazdów i pieszych. W razie niebezpieczeństwa kolizji system ostrzega kierowcę sygnałem świetlnym i dźwiękowym. Ostrzeżenie uruchamia się, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału hamulca i rusza, a system rejestruje potencjalne przeszkody.

System ostrzega także o zbliżającym się samochodzie uprzywilejowanym oraz o czerwonym świetle. Zaawansowana technologia ITS przenosi na wyższy poziom funkcję aktywnego tempomatu. Stała komunikacja pomiędzy pojazdami pozwala precyzyjnie regulować prędkość auta, dostosowując ją do zachowania otaczających go samochodów.

Pierwszym modelem wyposażonym w ITS Connect jest nowa generacja flagowej limuzyny Crown. W grudniu br. system ukaże się w Japonii wraz z dwoma kolejnymi modelami marki. Jednym z nich będzie Prius czwartej generacji. Najpopularniejsza hybryda na świecie posłuży do demonstracji ITS Connect na wystawie podczas targów w Tokio.

Ha:mo – miasto bez ograniczeń

REKLAMA

Innowacyjny program Ha:mo integruje komunikację miejską z systemem wynajmu krótkoterminowego (car-sharingiem) małych pojazdów elektrycznych. Toyota wykorzystuje do tego celu dwa mikrosamochody – innowacyjny trójkołowy i-Road i czterokołowy COMS.

Ha:mo to odpowiedź Toyoty na problem braku płynności ruchu w miastach oraz niewystarczającej liczby miejsc do parkowania. Możliwość wynajmu mikrosamochodu na minuty zwiększa mobilność mieszkańców i przyjezdnych, umożliwiając wygodne dotarcie do celu wszędzie tam, gdzie nie można łatwo dojechać komunikacją miejską. Takie rozwiązanie rewitalizuje dzielnice miast słabiej skomunikowane z centrum oraz pozwala ograniczyć zanieczyszczenie powietrza. Toyota testuje funkcjonowanie Ha:mo w Toyota City w Japonii od października 2012, w Grenoble we Francji od października 2014 oraz w Tokio od kwietnia 2015.

Podczas wystawy Smart Mobility City Toyota zaprezentuje elektryczny pojazd COMS oraz dwa systemy oparte na Ha:mo. Pierwszy z nich to pilotażowy system działający w Tokio. Drugi został zaprojektowany z myślą o rejonach turystycznych. Na specjalnym wyświetlaczu zostanie zaprezentowana przejażdżka pojazdem COMS do przykładowej atrakcji turystycznej i z powrotem, przy wsparciu automatycznego przewodnika z nawigacją.

 Agent Ha:mo – przyszłość car-sharingu

Na wystawie w Tokio Toyota zaprezentuje także efekty prowadzonych przez siebie prac rozwojowych nad systemem Ha:mo. Prototypowy Agent Ha:mo to system nawigacji wykorzystujący zaawansowane rozwiązania w dziedzinie automatycznej identyfikacji użytkownika i rozpoznawania głosu. Urządzenie wyświetla informacje na przedniej szybie pojazdu przy pomocy dużego wyświetlacza HUD (Heads-up Display).

Innowacyjny program Ha:mo
Toyota
Innowacyjny program Ha:mo
Toyota
Innowacyjny program Ha:mo
Toyota
Innowacyjny program Ha:mo
Toyota
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA