REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inteligenty transport według Japończyków

Innowacyjny program Ha:mo: komunikacja przyszłości
Innowacyjny program Ha:mo: komunikacja przyszłości
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Komunikacja miejska okiem Toyoty

1 października br. zadebiutował na japońskim rynku pierwszy seryjny samochód wyposażony w przełomowy system bezpieczeństwa czynnego ITS Connect. Była to Toyota Crown, flagowy sedan marki w Japonii. ITS Connect umożliwia przekazywanie istotnych dla bezpieczeństwa informacji na temat ruchu drogowego między samymi samochodami oraz między samochodami a infrastrukturą drogową.

REKLAMA

Obok instalacji prezentującej działanie i możliwości ITS Connect Toyota przygotuje projekt przybliżający widzom system Ha:mo, który integruje krótkoterminowy wynajem pojazdów elektrycznych (car-sharing) z komunikacją miejską. Ha:mo został wdrożony jako program pilotażowy w trzech miastach na świecie: w Grenoble we Francji, w Tokio oraz Toyota City w Japonii.

28 października Toyota zaprezentuje działanie obu systemów na wystawie Smart Mobility City 2015, imprezie odbywającej się podczas Salonu Samochodowego w Tokio.

ITS Connect – wyższy poziom łączności

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

System bezpieczeństwa czynnego ITS Connect Toyoty wykorzystuje komunikację między samochodami (V2V, vehicle-to-vehicle) oraz między samochodami i infrastrukturą drogową (V2I, vehicle-to-infrastructure), aby dostarczać kierowcy istotne dla bezpieczeństwa informacje o sytuacji na drodze, których nie wychwycą zainstalowane w samochodzie czujniki.

Podczas wystawy Smart Mobility City, na stoisku Toyoty widzowie będą mogli zapoznać się szczegółowo z działaniem czujników służących do wykrywania pojazdów i pieszych oraz nadajników i odbiorników do zdalnego przesyłania informacji. Należą do nich zarówno urządzenia montowane w samochodach, jak i przy skrzyżowaniach. Na szczególną uwagę zasługuje złożony układ zapobiegania zderzeniom podczas skrętu w lewo, który monitoruje ruch zbliżających się do skrzyżowania pojazdów i pieszych. W razie niebezpieczeństwa kolizji system ostrzega kierowcę sygnałem świetlnym i dźwiękowym. Ostrzeżenie uruchamia się, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału hamulca i rusza, a system rejestruje potencjalne przeszkody.

System ostrzega także o zbliżającym się samochodzie uprzywilejowanym oraz o czerwonym świetle. Zaawansowana technologia ITS przenosi na wyższy poziom funkcję aktywnego tempomatu. Stała komunikacja pomiędzy pojazdami pozwala precyzyjnie regulować prędkość auta, dostosowując ją do zachowania otaczających go samochodów.

Pierwszym modelem wyposażonym w ITS Connect jest nowa generacja flagowej limuzyny Crown. W grudniu br. system ukaże się w Japonii wraz z dwoma kolejnymi modelami marki. Jednym z nich będzie Prius czwartej generacji. Najpopularniejsza hybryda na świecie posłuży do demonstracji ITS Connect na wystawie podczas targów w Tokio.

Ha:mo – miasto bez ograniczeń

REKLAMA

Innowacyjny program Ha:mo integruje komunikację miejską z systemem wynajmu krótkoterminowego (car-sharingiem) małych pojazdów elektrycznych. Toyota wykorzystuje do tego celu dwa mikrosamochody – innowacyjny trójkołowy i-Road i czterokołowy COMS.

Ha:mo to odpowiedź Toyoty na problem braku płynności ruchu w miastach oraz niewystarczającej liczby miejsc do parkowania. Możliwość wynajmu mikrosamochodu na minuty zwiększa mobilność mieszkańców i przyjezdnych, umożliwiając wygodne dotarcie do celu wszędzie tam, gdzie nie można łatwo dojechać komunikacją miejską. Takie rozwiązanie rewitalizuje dzielnice miast słabiej skomunikowane z centrum oraz pozwala ograniczyć zanieczyszczenie powietrza. Toyota testuje funkcjonowanie Ha:mo w Toyota City w Japonii od października 2012, w Grenoble we Francji od października 2014 oraz w Tokio od kwietnia 2015.

Podczas wystawy Smart Mobility City Toyota zaprezentuje elektryczny pojazd COMS oraz dwa systemy oparte na Ha:mo. Pierwszy z nich to pilotażowy system działający w Tokio. Drugi został zaprojektowany z myślą o rejonach turystycznych. Na specjalnym wyświetlaczu zostanie zaprezentowana przejażdżka pojazdem COMS do przykładowej atrakcji turystycznej i z powrotem, przy wsparciu automatycznego przewodnika z nawigacją.

 Agent Ha:mo – przyszłość car-sharingu

Na wystawie w Tokio Toyota zaprezentuje także efekty prowadzonych przez siebie prac rozwojowych nad systemem Ha:mo. Prototypowy Agent Ha:mo to system nawigacji wykorzystujący zaawansowane rozwiązania w dziedzinie automatycznej identyfikacji użytkownika i rozpoznawania głosu. Urządzenie wyświetla informacje na przedniej szybie pojazdu przy pomocy dużego wyświetlacza HUD (Heads-up Display).

Innowacyjny program Ha:mo
Toyota
Innowacyjny program Ha:mo
Toyota
Innowacyjny program Ha:mo
Toyota
Innowacyjny program Ha:mo
Toyota
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

REKLAMA

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

REKLAMA

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

REKLAMA