REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inteligenty transport według Japończyków

Subskrybuj nas na Youtube
Innowacyjny program Ha:mo: komunikacja przyszłości
Innowacyjny program Ha:mo: komunikacja przyszłości
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Komunikacja miejska okiem Toyoty

1 października br. zadebiutował na japońskim rynku pierwszy seryjny samochód wyposażony w przełomowy system bezpieczeństwa czynnego ITS Connect. Była to Toyota Crown, flagowy sedan marki w Japonii. ITS Connect umożliwia przekazywanie istotnych dla bezpieczeństwa informacji na temat ruchu drogowego między samymi samochodami oraz między samochodami a infrastrukturą drogową.

REKLAMA

Obok instalacji prezentującej działanie i możliwości ITS Connect Toyota przygotuje projekt przybliżający widzom system Ha:mo, który integruje krótkoterminowy wynajem pojazdów elektrycznych (car-sharing) z komunikacją miejską. Ha:mo został wdrożony jako program pilotażowy w trzech miastach na świecie: w Grenoble we Francji, w Tokio oraz Toyota City w Japonii.

28 października Toyota zaprezentuje działanie obu systemów na wystawie Smart Mobility City 2015, imprezie odbywającej się podczas Salonu Samochodowego w Tokio.

ITS Connect – wyższy poziom łączności

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

System bezpieczeństwa czynnego ITS Connect Toyoty wykorzystuje komunikację między samochodami (V2V, vehicle-to-vehicle) oraz między samochodami i infrastrukturą drogową (V2I, vehicle-to-infrastructure), aby dostarczać kierowcy istotne dla bezpieczeństwa informacje o sytuacji na drodze, których nie wychwycą zainstalowane w samochodzie czujniki.

Podczas wystawy Smart Mobility City, na stoisku Toyoty widzowie będą mogli zapoznać się szczegółowo z działaniem czujników służących do wykrywania pojazdów i pieszych oraz nadajników i odbiorników do zdalnego przesyłania informacji. Należą do nich zarówno urządzenia montowane w samochodach, jak i przy skrzyżowaniach. Na szczególną uwagę zasługuje złożony układ zapobiegania zderzeniom podczas skrętu w lewo, który monitoruje ruch zbliżających się do skrzyżowania pojazdów i pieszych. W razie niebezpieczeństwa kolizji system ostrzega kierowcę sygnałem świetlnym i dźwiękowym. Ostrzeżenie uruchamia się, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału hamulca i rusza, a system rejestruje potencjalne przeszkody.

System ostrzega także o zbliżającym się samochodzie uprzywilejowanym oraz o czerwonym świetle. Zaawansowana technologia ITS przenosi na wyższy poziom funkcję aktywnego tempomatu. Stała komunikacja pomiędzy pojazdami pozwala precyzyjnie regulować prędkość auta, dostosowując ją do zachowania otaczających go samochodów.

Pierwszym modelem wyposażonym w ITS Connect jest nowa generacja flagowej limuzyny Crown. W grudniu br. system ukaże się w Japonii wraz z dwoma kolejnymi modelami marki. Jednym z nich będzie Prius czwartej generacji. Najpopularniejsza hybryda na świecie posłuży do demonstracji ITS Connect na wystawie podczas targów w Tokio.

Ha:mo – miasto bez ograniczeń

REKLAMA

Innowacyjny program Ha:mo integruje komunikację miejską z systemem wynajmu krótkoterminowego (car-sharingiem) małych pojazdów elektrycznych. Toyota wykorzystuje do tego celu dwa mikrosamochody – innowacyjny trójkołowy i-Road i czterokołowy COMS.

Ha:mo to odpowiedź Toyoty na problem braku płynności ruchu w miastach oraz niewystarczającej liczby miejsc do parkowania. Możliwość wynajmu mikrosamochodu na minuty zwiększa mobilność mieszkańców i przyjezdnych, umożliwiając wygodne dotarcie do celu wszędzie tam, gdzie nie można łatwo dojechać komunikacją miejską. Takie rozwiązanie rewitalizuje dzielnice miast słabiej skomunikowane z centrum oraz pozwala ograniczyć zanieczyszczenie powietrza. Toyota testuje funkcjonowanie Ha:mo w Toyota City w Japonii od października 2012, w Grenoble we Francji od października 2014 oraz w Tokio od kwietnia 2015.

Podczas wystawy Smart Mobility City Toyota zaprezentuje elektryczny pojazd COMS oraz dwa systemy oparte na Ha:mo. Pierwszy z nich to pilotażowy system działający w Tokio. Drugi został zaprojektowany z myślą o rejonach turystycznych. Na specjalnym wyświetlaczu zostanie zaprezentowana przejażdżka pojazdem COMS do przykładowej atrakcji turystycznej i z powrotem, przy wsparciu automatycznego przewodnika z nawigacją.

 Agent Ha:mo – przyszłość car-sharingu

Na wystawie w Tokio Toyota zaprezentuje także efekty prowadzonych przez siebie prac rozwojowych nad systemem Ha:mo. Prototypowy Agent Ha:mo to system nawigacji wykorzystujący zaawansowane rozwiązania w dziedzinie automatycznej identyfikacji użytkownika i rozpoznawania głosu. Urządzenie wyświetla informacje na przedniej szybie pojazdu przy pomocy dużego wyświetlacza HUD (Heads-up Display).

Innowacyjny program Ha:mo
Toyota
Innowacyjny program Ha:mo
Toyota
Innowacyjny program Ha:mo
Toyota
Innowacyjny program Ha:mo
Toyota
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA