REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Większe uprawnienia dla celników?

Większe uprawnienia dla celników?
Większe uprawnienia dla celników?

REKLAMA

REKLAMA

Zwiększenie uprawnień dla funkcjonariuszy Służby Celnej ma pomóc m.in. w walce z szarą strefą. Czy przejmą część obowiązków policji?

Zwiększenie uprawnień Służby Celnej o czynności operacyjno-rozpoznawcze pomogłoby w walce z szarą strefą - przekonują eksperci. Postulują też zmianę definicji zorganizowanej grupy przestępczej oraz stworzenie centrum koordynacyjnego ds. walki z szarą strefą.

REKLAMA

"Co czwarty papieros wypalany w Polsce pochodzi z szarej strefy" - przekonywała Magdalena Włodarczyk, dyrektor Krajowego Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego podczas środowej konferencji zorganizowanej przez KIG pt. "Z szarego w białe - działania na rzecz ograniczenia szarej strefy". "To jest zdecydowanie największy problem, z którym się zmaga legalnie działająca branża tytoniowa" - zaznaczyła.

Wiceprezes KIG Marek Kłoczko mówił, że w Polsce zjawisko szarej strefy jest "dość rozpowszechnione", a na tle innych krajów europejskich Polska jest w środku zestawienia. Kłoczko wyjaśnił, że im dalej na północ Europy, tym zasięg szarej strefy jest mniejszy, a im dalej na południe - tym większy.

"Mamy nadzieję, że wskazywanie rozwiązań (...) może przyczyniać się do ograniczania tego niekorzystnego zjawiska" - dodał.

Zobacz też: Nowy taryfikator mandatów 2015 wszedł w życie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ekspert ds. bezpieczeństwa Piotr Niemczyk podkreślił, że styk szarej strefy ze sferą legalnej gospodarki wymaga "starannej i skutecznej kontroli", więc wskazane jest rozszerzenie uprawnień Służby Celnej o czynności operacyjno-rozpoznawcze. "Oni naprawdę mają do czynienia ze zorganizowaną przestępczością. To nie są już tzw. mrówki. Głównym przedmiotem ich troski są dobrze zorganizowane grupy przestępcze" - zauważył.

Wtórował mu Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego. Według niego Służba Celna bardzo by chciała osiągać wyniki w walce z szarą strefą, ale "nie za bardzo może" przez brak uprawnień do czynności operacyjno-rozpoznawczych.

"Policja mówi: dlaczego mamy ścigać nielegalny alkohol, skoro to jest przestępstwo akcyzowe, a to Ministerstwo Finansów podwyższyło akcyzę. To niech celnicy za tym ganiają. Celnicy chcieliby, tylko, że nie mogą" - opisywał Wiwała.

Zobacz też: Bezpośrednia Likwidacja Szkody rusza od 1 kwietnia 2015

Niemczyk przekonywał też, że w celu skutecznej walki z szarą strefą powinno się rozszerzyć zapisaną w przepisach definicję zorganizowanej grupy przestępczej, bo obecnie część takich grup nie spełnia kryteriów zapisanych w prawie. Ekspert wyjaśnił, że obecna definicja jest zawężająca, bo jest w niej mowa o uzbrojonej grupie o zhierarchizowanej strukturze.

Według większości ekspertów - dodał Niemczyk - w definicji powinno być zapisane, że zorganizowana grupa przestępcza to taka, która ma wspólny cel.

W jego ocenie powinno się też stworzyć centrum koordynacyjne podobne do centrum antyterrorystycznego, biorąc pod uwagę szkody, jakie wywołuje szara strefa dla finansów państwa. "Niewątpliwie dzieje się to za wolno. Są jakieś plany, chyba nie ma żadnej inicjatywy ustawowej, nic o tym nie słychać" - dodał. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA