Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji / Shutterstock

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

rozwiń >

Zaostrzenie przepisów dot. ruchu drogowego

Osoba, która będzie kierowała pojazdem pomimo zatrzymania jej prawa jazdy lub elektronicznego prawa jazdy, będzie karana cofnięciem jej uprawnień.

Jeżeli kierowca przekroczy prędkość o więcej niż 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym – będzie miał zatrzymane prawo jazdy.

Redukcja punktów karnych będzie możliwa tylko za naruszenia przepisów ruchu drogowego o mniejszej wadze (np. niewłaściwe parkowanie czy niewielkie przekroczenie prędkości).

Obowiązkowe kaski na rowerze i hulajnodze dla dzieci do 16. roku życia

Omawiana nowelizacja wprowadzić ma zasadę, że dzieci do 16. roku życia – podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną czy urządzeniem transportu osobistego – będą musiały używać kasków.

Wyjątkiem będzie jazda pod opieką rodzica lub opiekuna prawnego.

Komentując tę zmianę dla PAP ekspert ds. ruchu drogowego Filip Grega powiedział, że żadne przepisy dotyczące e-hulajnóg nie zadziałają, jeżeli nie będą przestrzegane. Jego zdaniem obowiązek posiadania kasków przez użytkowników tych pojazdów w wieku do 16 lat to tylko początek koniecznych zmian w prawie i świadomość zagrożeń.
Kaski do dzieci i młodzieży to, jak każde inne narzędzie, które ma poprawić bezpieczeństwo, jest z założenia dobre. Kiedyś się zastanawialiśmy mad obowiązkiem zapinania pasów bezpieczeństwa. Wielu oponowało, bo to miała nie być tylko ich sprawa. A to nie jest ich sprawa, bo to my wszyscy składamy się na koszty leczenia osób poszkodowanych w zdarzeniach drogowych i już składamy się na to leczenie osób, które doznały urazów na hulajnogach – powiedział Grega edukator w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Sankcja za nienoszenie kasków jest oczywiście jakąś motywacją dla osób poruszających się hulajnogami elektrycznymi do ich noszenia. Ważniejsze wydaje się jednak uświadomienie młodym ludziom, że hulajnoga nie jest zabawką. My mamy problem z tym, że traktujemy e-hulajnogi jako zabawki. A to bardzo poważny pojazd. Kierującego dotyczą wszystkie przepisu ruchu drogowego – dodał ekspert.

Wskazał, że hulajnogi elektryczne są bardzo niebezpiecznymi pojazdami ze względu na swoją konstrukcję: małe koła, niskie zawieszenie, wysoko umieszczony środek ciężkości. Do tego wskazał, że to krótki pojazd, który nie ma amortyzacji i bezpiecznego sygnalizowania manewrów.
To ekwilibrystyka, gdy się chce wystawić rękę i zasygnalizować manewr. To tego dochodzi duża prędkość, duży pęd, jak i duża masa samej hulajnogi. To powoduje, że jest to urządzenie bardzo niebezpieczne i aby go używać w sposób bezpieczny dla siebie i innych, trzeba naprawdę dużo umieć – ocenił ekspert.

Grega podkreślił, że prędkość 50 km/h, którą osiąga się na wielu modelach hulajnóg elektrycznych, jest "prędkością, która zabija".
Prawdą jest, że tego rodzaju urządzenia osiągają taką, a nawet wyższą prędkość. Policja czyni kroki, aby uzyskać urządzenia pomiarowe, które pozwolą w ramach kontroli drogowej zweryfikować takie urządzenia. Podejrzewam jednak, że ich liczba nie wzrośnie raptownie tak bardzo, jak wzrosła liczba hulajnóg i te kontrole nie będą zbyt częste – analizował ekspert.
Przyznał, że pozostaje maksymalne ograniczenie prędkości do 25 km/h, ale na chodnikach wynosi ono ok. 5 km/h, bo ma być zbliżona do prędkości pieszych. – O tym użytkownicy hulajnóg często zapominają, pamiętają tylko, że mają dzwonek i rozganiają pieszych, a to się naprawdę różnie może skończyć – ocenił.

Nowe przepisy zwiększające mobilność osób młodych

Prawo jazdy kategorii B będą mogły otrzymać osoby, które skończyły 17 lat (obecnie 18 lat) i posiadają pisemną zgodę rodziców lub opiekunów.

Przez 6 miesięcy lub do ukończenia 18. roku życia, siedemnastolatkowie będą musieli jeździć w towarzystwie doświadczonego kierowcy. Chodzi o osobę, która m.in. ma co najmniej 25 lat i od 5 lat posiada prawo jazdy kategorii B.

Dwuletni okres próbny

Nowelizacja wprowadzi dwuletni okres próbny dla osób, które po raz pierwszy uzyskają prawo jazdy kategorii B.

W przypadku młodych kierowców będzie to trzyletni okres próbny lub do ukończenia przez kierowcę 20 lat.

W okresie próbnym kierowcy nie będą mogli przekroczyć stężenia:
0,0‰ alkoholu we krwi lub w wydychanym powietrzu;
0,0 ng/ml środka działającego podobnie do alkoholu w organizmie.

Kierowca, który w okresie próbnym przekroczy liczbę 12 punktów karnych, będzie musiał ukończyć praktyczne szkolenie dotyczące zagrożeń w ruchu drogowym.

W przypadku popełnienia dwóch wykroczeń, okres próbny będzie mógł zostać wydłużony o 2 lata.

Pozostałe zmiany

- Do 31 grudnia 2027 roku przedłużona zostaje możliwość poruszania się buspasami przez pojazdy elektryczne i napędzane wodorem;

- Buspasami będą mogły poruszać się pojazdy zespołu ratownictwa medycznego;

- Zwiększona zostanie dopuszczalna prędkość ciągników rolniczych z 30 km/h do 40 km/h;

- Egzaminatorzy na prawo jazdy będą mogli podjąć dodatkowe zatrudnienie i prowadzić działalność gospodarczą – w dalszym ciągu nie będą jednak mogli być instruktorami nauki jazdy.

Kiedy zmiany przepisów wejdą w życie

Jak informuje rząd, nowe przepisy mają wejść w życie zasadniczo po 3 miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Obowiązek używania kasków przez dzieci do 16. roku życia zacznie obowiązywać po 6 miesiącach od ogłoszenia. Teoretycznie więc - o ile Sejm będzie ten projekt szybko procedował istnieje możliwość wejścia w życie większości tych zmian jeszcze przed końcem 2025 roku. Bardziej prawdopodobne jest, że stanie się to dopiero w 2026 roku.

Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (UC76).

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Moto
Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji
02 wrz 2025

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej
01 wrz 2025

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]
01 wrz 2025

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku
29 sie 2025

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?
28 sie 2025

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?
27 sie 2025

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?
26 sie 2025

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym
26 sie 2025

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?
25 sie 2025

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]
25 sie 2025

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...