Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Paulina Stolarska
Starszy Specjalista ds. Podatków, MDDP Outsourcing Polska
rozwiń więcej
MDDP Outsourcing
Jedna z największych firm w kraju świadczących usługi outsourcingu księgowości, kadr i płac.
rozwiń więcej
samochód, podatek, leasing / Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku / Materiały zewnętrzne

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

rozwiń >

Od 1 stycznia 2026 roku zaczną obowiązywać zmiany w limitach kosztów uzyskania przychodów związanych z samochodami osobowymi. Wynikają one z ustawy z 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw, przygotowanej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska.

Niższy limit dla samochodów o wyższej emisji CO₂

Najistotniejsza zmiana dotyczy obniżenia limitu odpisów amortyzacyjnych oraz rat leasingowych – z obecnych 150 tys. zł do 100 tys. zł w przypadku samochodów osobowych, których emisja CO₂ przekracza 50 g/km. Limity, które pozostaną bez zmian, to:

  • 150 tys. zł – dla samochodów, których emisja CO₂ nie przekracza 50 g/km;
  • 225 tys. zł – dla samochodów elektrycznych.

Nowe wartości limitów znajdą odzwierciedlenie w art. 23 ustawy o PIT oraz art. 16 ustawy o CIT.

Cel zmian – wymiana flot na niskoemisyjne

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzasadnia zmiany chęcią stworzenia zachęt podatkowych dla przedsiębiorców, aby stopniowo wymieniali floty pojazdów spalinowych na niskoemisyjne. Ma to przyczynić się do walki z zanieczyszczeniami na naszej planecie.

Konsekwencje dla różnych rodzajów pojazdów

Gdyby nowe przepisy obowiązywały już dziś, limit 100 tys. zł obejmowałby wszystkie samochody benzynowe, wysokoprężne (diesle), a także klasyczne hybrydy (HEV), których emisja zazwyczaj wynosi co najmniej 80–90 g/km. Z kolei limit 150 tys. zł obejmowałby tylko pojazdy o bardzo niskiej emisji CO₂, czyli głównie hybrydy plug-in (PHEV), które emitują ok. 30–40 g/km CO₂. Informacje o poziomie emisji CO₂ można uzyskać w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Wyższy koszt niestanowiący kosztu uzyskania przychodów

W praktyce omawiane tu zmiany limitów oznaczają, że większa część odpisów amortyzacyjnych lub rat leasingowych dotyczących pojazdów, które przekroczą nowe limity wartości (np. samochodów spalinowych czy klasycznych hybryd), będzie stanowiła koszt niestanowiący kosztu uzyskania przychodów (!).

Samochody kupione do końca 2025 roku – korzystniejsze zasady

Ustawodawca przewidział jednak przepisy przejściowe dla środków trwałych. Dla samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji przed wejściem w życie nowych przepisów, stosowane będą dotychczasowe limity. Oznacza to, że pojazdy kupione i wprowadzone do ewidencji najpóźniej do końca 2025 roku będą mogły być amortyzowane na obecnych, korzystniejszych zasadach.

Ustawa nie przewiduje przepisów przejściowych dla umów leasingowych, natomiast od 2026 r. przepisy dotyczące możliwości zaliczenia rat leasingowych do kosztów uzyskania przychodów będą bezpośrednio powiązane z nowymi limitami obowiązującymi przy amortyzacji. Oznacza to więc, że również samochody osobowe kupione w leasingu przed końcem 2025 roku będą korzystały z limitu na „starych” zasadach.

Wnioski dla przedsiębiorców

Od 2026 r. dotychczasowy, korzystniejszy limit podatkowy (150 tys. zł) dla samochodów osobowych będzie dotyczył jedynie samochodów kupionych przed 2026 r. oraz nowych, wybranych hybryd plug-in (których emisja CO2 nie przekroczy 50 g/km). Dla pozostałych, nowych pojazdów – w tym klasycznych hybryd, benzynowych czy diesli – limit zostanie obniżony do 100 tys. zł (z uwagi na przekraczanie przez nie limitu emisji 50 g/km CO2). Limit dla samochodów elektrycznych (225 tys. zł) pozostaje bez zmian. W praktyce zmiany w limicie będą oznaczały dla księgowych konieczność dokładnego weryfikowania emisji CO₂ nowych pojazdów firmowych.

oprac. Iga Leszczyńska
rozwiń więcej
Moto
Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji
02 wrz 2025

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej
01 wrz 2025

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]
01 wrz 2025

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku
29 sie 2025

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?
28 sie 2025

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?
27 sie 2025

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?
26 sie 2025

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym
26 sie 2025

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?
25 sie 2025

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]
25 sie 2025

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...