Intercooler
REKLAMA
Intercooler jest chłodnicą powietrza doładowującego. Chłodzi powietrze sprężone w sprężarce zanim zostanie ono dostarczone do silnika. Urządzenia takie stosowane są w doładowanych silnikach spalinowych i służy do zwiększania mocy silnika oraz jego sprawności.
REKLAMA
REKLAMA
Pomysł działania intercoolera był taki, że w wyniku sprężania powietrza w turbosprężarce następuje wzrost jego temperatury. Poza tym napędzana nagrzanymi spalinami turbina bardzo się nagrzewa, zaś ciepło poprzez elementy konstrukcyjne przepływa do sprężarki, co sprawia dodatkowy przyrost temperatury powietrza. W wyższej temperaturze powietrze ma mniejszą gęstość, co zmniejsza efekt doładowania.
W autach chłodnica powietrza jest najczęściej zlokalizowana za sprężarką, ale przed silnikiem tłokowym. Ponieważ wewnątrz silnika także dokonuje się sprężanie, to chłodnica powietrza jest tak naprawdę intercoolerem. Istnieją 2 typy intercoolerów: intercooler standardowy oraz intercooler cross-flow. W standardowym wlot i wylot chłodzonego powietrza są z tej samej strony w cross-flow - po przeciwnych, co zapewnia trochę lepsze chłodzenie.
Zobacz też: Układ doładowania
REKLAMA
REKLAMA