16V
REKLAMA
Rozwiązanie z czterema zaworami na cylinder producenci aut zaczęli stosować pod koniec lat 80. Celem tej technologii było zmniejszenie oporów ssania i wydechu oraz, co idzie z tym w parze, zwiększenie mocy silnika oraz jego osiągów. Wcześniej, ale także i dużo później, wielu producentów stosowało konwencjonalne rozwiązanie, czyli 2 zawory na cylinder - ssący (dolotowy) i wydechowy (wylotowy), które jednocześnie jest tańsze w produkcji.
REKLAMA
Technologię czterech zaworów na cylinder obecnie wykorzystuje wiele silników produkowanych do aut osobowych. Silniki 16V, czyli o 4 zaworach na cylinder mają nieco bardziej wysokoobrotową charakterystykę (więcej mocy w górnym zakresie obrotów), niż silniki o 2 zaworach na cylinder, oznaczane 8V. Nie wpływa to korzystnie na ekonomikę jazdy przy niskich obrotach.
Istnieje także bardziej ogólne pojęcie multi-valve, które oznacza, że dany silnik posiada więcej niż 2 zawory na cylinder.
Zobacz też: Stopień sprężania silnika spalinowego
REKLAMA
REKLAMA