REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy aluminiowe felgi to dobry wybór? Poradnik eksperta

Czy aluminiowe felgi to dobry wybór?
Czy aluminiowe felgi to dobry wybór?

REKLAMA

REKLAMA

Potocznie zwane "alufelgami", aluminiowe obręcze są lżejsze od stalowych. Dzięki temu zmniejsza się zużycie zawieszenia i hamulców, auto zacznie też zużywać trochę mniej paliwa.

Aluminiowe felgi są lżejsze od stalowych o około 15 - 30 procent. To bardzo ważne, bo mniejsza martwa masa całego koła (masa resorowana) oznacza mniejsze obciążenie dla amortyzatorów, sworzni czy wahaczy. Stosowanie aluminiowych felg może zatem wydatnie przedłużyć żywotność istotnych i nie tanich części zawieszenia.

REKLAMA

A skoro już przy wadze jesteśmy to... Mniejsza waga auta, to mniejsze spalanie - tu jednak nie należy spodziewać się cudów. Spadek zużycia paliwa będzie minimalny, a oszczędności w najlepszym wypadku sięgną 1,5 do 2 procent w skali roku.

Zobacz również: Jak sprawdzić czy felgi i opony nie są odkształcone?

REKLAMA

Kolejną zaletą stosowania felg ze stopów lekkich jest lepsze chłodzenie hamulców. Felgi aluminiowe mają zazwyczaj większe otwory przewietrzające, dzięki temu rozgrzane tarcze efektywniej oddają ciepło. To szczególnie ważne w sporcie, ale wymierne korzyści można odczuć również w codziennej jeździe, szczególnie w autach z automatyczną skrzynią biegów, w korkach, w czasie gorącego lata. A chłodniejsze hamulce (klasyczne, nie sportowe np. ceramiczne) to pewniejsze hamowanie i mniejsze prawdopodobieństwo wykrzywienia tarcz.

W końcu rzecz najbardziej oczywista – wygląd. Aluminiowe felgi są ładniejsze, głównie dzięki płaskiej tarczy felgi, a setki (a może i tysiące) wzorów dają duże pole do popisu. Warto przy tym pamiętać, że podniesienie atrakcyjności auta aluminiowymi felgami może być ważnym faktem przy późniejszej jego odsprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma róży bez kolców – wady aluminiowych felg

Skoro alufelgi maja tyle zalet, to dlaczego nie montują ich we wszystkich samochodach? Odpowiedź jest prosta – cena. 14-calowa felga aluminiowa to wydatek minimum 250-300 złotych (za sztukę), obręcz 17-calowa kosztować będzie od 500 do nawet 2500 zł. W cenie najtańszych felg ze stopów lekkich dostaniemy komplet stalowych.

REKLAMA

Co jeszcze przemawia na niekorzyść alufelg? Zakładając, że będziemy stosować opony odpowiednie do warunków drogowych, nie będą się one niszczyły bardziej niż stalowe. Każdy odprysk czy rysa są jednak bardzo widoczne i nie tanie do usunięcia. Profesjonalna renowacja (czyszczenie i ponowne lakierowanie proszkowe) alufelg to koszt od 100 do 300 zł – oczywiście za sztukę.

W końcu... Uderzenie felgą aluminiową w krawężnik w wielu przypadkach zakończy się koniecznością kupna nowej felgi. Prostowanie aluminiaków jest drogie, najczęściej nieskuteczne, a nieprofesjonalnie przeprowadzone jest wręcz niebezpieczne.

O czym pamiętać przy zakupie felg z aluminium: promień, rozstaw, ET, otwór centrujący

Kupując aluminiową felgę trzeba znać kilka konkretnych liczb:
1. Rozmiar, wielkość – czyli średnica felgi oznaczana w calach.
2. Ilość i rozstawienie otworów na śruby – te dane podawane są w konkretny sposób np.: 5x108 – co oznacza pięć otworów rozmieszczonych na okręgu o średnicy 108 milimetrów.
3. Osadzenie, offset, ET – to jeden, ten sam parametr, czyli odległość płaszczyzny przylegającej do piasty od środka szerokości obręczy. Ogólna zasada jest taka, że im wyższe ET, tym felga bardziej chowa się w nadkolu. Trzeba jednak uważać, żeby ramiona nie zahaczały np. o zacisk hamulcowy.
4. Otwór centrujący – średnica otworu w środku felgi. Otwór MUSI być co najmniej tak duży jak zewnętrzna średnica wypustu piasty – jeśli będzie większy, istnieje możliwość korekty tego parametru za pomocą tzw. pierścienia centrującego.

Wszystkie te parametry można odnaleźć w katalogach producentów felg lub w instrukcji auta.

Zobacz również: Czy warto zakładać dystanse do felg?

Felga aluminiowa w kole zapasowym – czy warto?

Aluminiowe „koło” łatwiej wyciągnąć z kufra i zmienić – dzięki niskiej wadze. Posiada ono wszystkie zalety „dojazdówki”, ale można na nim kontynuować jazdę bez ograniczeń prędkości. Alternatywą może być rozszerzona usługa assistance, proponowana już przez większość ubezpieczycieli. Wtedy jedyne, co będziemy musieli zrobić, to wybrać w telefonie odpowiedni numer i poczekać na pomoc.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

REKLAMA