Tachografy: dofinansowanie 2025

oprac. Emilia Panufnik
rozwiń więcej
tachografy dofinansowanie 2025 / tachografy dofinansowanie 2025 / Shutterstock

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Dofinansowanie do tachografów 2025

Pod koniec lipca 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury wyszło z inicjatywą dofinansowania wymiany tachografów w ramach środków z KPO. Zgodnie z prawem unijnym od 19 sierpnia wszystkie pojazdy wykonujące przewóz międzynarodowy na terenie UE muszą być wyposażone w smart tachograf najnowszej generacji (G2V2). Projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów ma wesprzeć firmy transportowe w dostosowaniu się do nowych wymogów prawnych. Kto i na jakich zasadach będzie mógł skorzystać z pomocy państwa?

Dla kogo dofinansowanie do tachografów?

Częściowy lub całkowity zwrot kosztów wymiany tachografów – na to mogą liczyć przedsiębiorcy branży transportowej. Najnowszy projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury opiera się na środkach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) i ma wspomóc w pierwszej kolejności małe firmy z ważną licencją wspólnotową, które posiadają maksymalnie 10 pojazdów.[1]

- Przewoźnicy mogą otrzymać wsparcie wyłącznie na tachografy, które zostały wymienione w pojazdach ze względu na konieczność dostosowania się do wymaganych, unijnych przepisów w zakresie używania najnowszych urządzeń rejestrujących (G2V2) w międzynarodowym transporcie. Jeżeli w ramach pomocy de minimis nie zostaną wykorzystane wszystkie środki, to w drugiej kolejności będą rozpatrywane zgłoszenia przedsiębiorców transportowych, mających więcej niż 10 pojazdów, ale co istotne, mogą oni ubiegać się o pomoc dla maksymalnie 10 ciężarówek. A samo rozróżnienie dotyczące wielkości floty już teraz budzi wątpliwości branży TSL i może powodować obawy związane z ograniczaniem pomocy do najmniejszych firm - zaznacza Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag.

Dofinansowanie do tachografów - wniosek

Granty będą udzielane za pośrednictwem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, a wnioski będzie można składać online do 31 sierpnia 2026 roku, czyli do zakończenia realizacji KPO, chyba że środki zostaną wyczerpane wcześniej – w takim przypadku nabór może zostać zamknięty przed końcem sierpnia.

Nie znamy konkretnych kwot wsparcia dla firm przy wymianie tachografów, bo te będą zależały od ilości zgłoszeń i innych czynników, jak np. od wcześniej otrzymanych pożyczek na preferencyjnych warunkach w ciągu bieżącego roku i dwóch poprzednich, ale program ten na pewno będzie realną pomocą dla przedsiębiorców transportowych. Koszt wymiany jednego tachografu to ok. 4-5 tys. zł netto, a to duże obciążenie, szczególnie dla małych firm. Z naszych badań wynika, że zaledwie na miesiąc przed ostateczną datą wymiany urządzeń co czwarty polski przewoźnik nadal nie dostosował się do tego wymogu. Czynnik finansowy zapewne pozostaje tu nie bez znaczenia – komentuje Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag.

Dokumenty do dofinansowania

W celu ubiegania się o zwrot kosztów za wymianę tachografów przewoźnik zobowiązany będzie do podania, m.in. danych o firmie, wielkości przedsiębiorstwa, rodzaju wykonywanego przewozu, numer licencji transportowej, a także informacji o każdym pojeździe, które jest objęty wnioskiem. Należy dołączyć także załączniki, potwierdzające spełnienie warunków przyznania pomocy oraz przedstawić, m.in.:

  • potwierdzenie zakupu i instalacji tachografu inteligentnego drugiej generacji (np. fakturę VAT za urządzenie wraz z usługą montażu),
  • dane uprawnionego warsztatu lub instalatora, który przeprowadził montaż tachografu w pojeździe,
  • wydruk danych technicznych z nowo zainstalowanego tachografu G2V2 (dokument ma potwierdzać kalibrację i aktywację urządzenia),
  • oświadczenie przewoźnika o tym, że wskazany we wniosku pojazd został wyposażony w wymagany tachograf drugiej generacji,
  • kopię zaświadczeń o przyznanej pomocy de minimis, którą firma otrzymała w ciągu bieżącego roku i dwóch poprzednich lat. Ewentualnie zamiast zaświadczeń można przedstawić oświadczenie o łącznej wysokości otrzymanej pomocy de minimis lub o braku takiego wsparcia.

Ostateczna lista wymaganych dokumentów zostanie określona w finalnej treści rozporządzenia i regulaminie naboru.

18 sierpnia 2025 r. ostatni dzień ze starymi tachografami

18 sierpnia 2025 to ostatni dzień, w którym można wykonać przewóz poza granicami Polski ze starym tachografem. Od 19 sierpnia dla przewozów międzynarodowych w krajach UE obowiązują smart tachografy G2V2, a przewoźnicy, którzy nie wymienią urządzeń, nie będą mogli wykonywać usług transportowych poza granicami kraju.

Podobnie jak inne przepisy Pakietu Mobilności, także wymogi dotyczące tachografów są wprowadzane stopniowo. Kolejna kategoria pojazdów, która na montaż tachografów ma czas do 1 lipca 2026, to busy powyżej 2,5 tony poruszające się po terenie UE i wykonujących zarobkowy przewóz rzeczy.

Projekt Ministerstwa Infrastruktury w zakresie refinansowania tachografów jest w trakcie procesu legislacyjnego, a obecnie na etapie konsultacji społecznych, więc przedstawione przepisy i zasady mogą się jeszcze zmienić.

[1] Legislacja.rcl.gov.pl, Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie udzielania pomocy de minimis na częściowe refinansowanie wyposażenia w inteligentny tachograf w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, lipiec 2025

Źródło: Inelo

Moto
Tachografy: dofinansowanie 2025
12 sie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem
11 sie 2025

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]
11 sie 2025

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy
08 sie 2025

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol
06 sie 2025

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?
04 sie 2025

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]
04 sie 2025

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O
02 sie 2025

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają
03 sie 2025

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem
31 lip 2025

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

pokaż więcej
Proszę czekać...