Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Krzysztof Komorowski
Miejska Pracownia Logistyczna
rozwiń więcej
Korki w mieście / Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne / Krzysztof Komorowski / Inne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

rozwiń >

Codzienna rzeczywistość wielu mieszkańców polskich miast to stanie w korkach, tracenie cennego czasu na dojazdy do pracy, szkoły czy lekarza, a także frustracja wynikająca z chaosu komunikacyjnego. Paradoksalnie, mimo inwestycji w infrastrukturę drogową, sytuacja na ulicach nie ulega poprawie przez dekady – a często wręcz się pogarsza. Problem nie leży wyłącznie w rosnącej liczbie samochodów, ale także w błędnych decyzjach podejmowanych przez samorządy, które wprowadzają rozwiązania nieprzystające do realnych potrzeb mieszkańców. Brak długofalowej wizji, zatrudnianie niekompetentnych osób, ślepe podążanie za trendami z zachodnich miast bez dostosowania ich do lokalnych uwarunkowań oraz działania bardziej populistyczne niż merytoryczne – to wszystko sprawia, że korki stają się codziennością, zamiast być wyjątkiem.

Infrastruktura niedostosowana do potrzeb

Rozwój infrastruktury drogowej powinien nadążać za rosnącymi potrzebami mieszkańców. Niestety, w polskich miastach obserwujemy chaos planistyczny. Choć budowane są autostrady, obwodnice i ograniczany jest ruch pojazdów ciężarowych w miastach, to korki pozostają nierozwiązanym problemem. Dzieje się tak, ponieważ brakuje spójnej polityki transportowej – zamiast kompleksowego planowania, mamy do czynienia z doraźnymi rozwiązaniami. Często likwiduje się pasy ruchu, tworząc buspasy, których efektywność jest niska, ponieważ transport publiczny nie jest wystarczająco sprawny, by zachęcić ludzi do rezygnacji z samochodu. Dodatkowo brakuje bezkolizyjnych przejazdów nad lub pod torami kolejowymi w wielu miastach, co prowadzi do wielominutowych zatorów w miejscach, gdzie jest intensywny ruch kolejowy. W porównaniu do miast Europy Zachodniej, gdzie istnieje gęsta sieć metra i wielopasmowe obwodnice, polskie miasta starają się implementować rozwiązania bez odpowiedniego przygotowania infrastrukturalnego.

Brak specjalistów w urzędach

Problemem jest także obsadzanie stanowisk w administracji miejskiej osobami, które nie mają specjalistycznej wiedzy z zakresu logistyki i transportu. W urzędach brakuje inżynierów transportu i logistyków, którzy mogliby realnie wpływać na poprawę sytuacji komunikacyjnej. W zamian za to zatrudnia się osoby z wykształceniem socjologicznym, geograficznym czy urbanistycznym, które nie mają wystarczającej wiedzy, by skutecznie planować ruch w miastach. Urbanistyka kładzie nacisk na projektowanie przestrzeni, a nie na efektywność transportu. Brak analiz i badań skutkuje chaosem – decyzje podejmowane są na podstawie wyobrażeń, a nie rzeczywistych danych.

Politycy zamiast ekspertów

Jednym z największych problemów jest to, że miastami rządzą politycy, którzy nie mają odpowiedniego wykształcenia ani doświadczenia w zarządzaniu transportem. Ich decyzje często mają charakter populistyczny – są podejmowane pod wpływem krótkoterminowych korzyści politycznych, a nie w trosce o realne potrzeby mieszkańców. W efekcie zamiast racjonalnych rozwiązań, wprowadzane są zmiany, które wyglądają dobrze w mediach, ale nie rozwiązują problemu korków, a wręcz go pogłębiają.

Uleganie aktywistom miejskim

Wiele decyzji samorządów wynika z nacisków aktywistów miejskich, którzy często bez uwzględnienia realiów promują rozwiązania stosowane w zachodnich miastach. Przykładem jest likwidacja miejsc parkingowych w centrach miast bez wcześniejszego zapewnienia alternatywy w postaci wielopoziomowych parkingów. W krajach Europy Zachodniej zanim zredukowano miejsca parkingowe na ulicach, wybudowano rozbudowaną infrastrukturę parkingową w pobliżu centrów, co umożliwiło wygodne parkowanie i krótkie dojście do docelowych miejsc. Do tego takie miasta takie jak Paryż, Kopenhaga czy Berlin mogą sobie pozwolić na zmniejszanie liczby miejsc postojowych, ponieważ dobrze rozwinięty transport publiczny stanowi tam realną alternatywę. Jednym z najważniejszych jest szybkie, punktualne posiadające wiele linii metro. W Polsce, brak odpowiednich alternatyw powoduje, że ograniczenia te tylko pogarszają sytuację a działania są odwrotne – najpierw likwiduje się miejsca postojowe, a dopiero potem zastanawia nad alternatywami. Pogorszeniem bezpieczeństwa pieszych jest likwidacja przejść w formie tuneli dla pieszych pod jezdniami lub w formie kładek a w to miejsce tworzy się przejścia w poziomie jezdni co zmusza do budowania i instalacji nowych sygnalizacji świetlnych co równocześnie przekłada się na wydłużenie czasu przejazdu czyli korki dla samochodów prywatnych a także dla komunikacji publicznej.

Podwójne standardy urzędników

Często władze miast uzasadniają ograniczanie ruchu samochodowego koniecznością korzystania z transportu publicznego. Tymczasem sami urzędnicy nadal przemieszczają się samochodami służbowymi, argumentując to specyfiką swojej pracy. To hipokryzja, która tylko pogłębia frustrację mieszkańców zmuszanych do rezygnacji z aut, podczas gdy decydenci sami nie stosują się do własnych zaleceń.

Likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic

Jednym z bardziej kontrowersyjnych działań samorządów jest zwężanie ulic i likwidacja pasów ruchu pod pretekstem tworzenia przestrzeni dla pieszych czy rowerzystów. Problem w tym, że w Polsce warunki atmosferyczne sprawiają, że rowerzyści korzystają z dróg rowerowych głównie w cieplejszych miesiącach, a przez resztę roku pasy rowerowe stoją puste. Z kolei kierowcy muszą mierzyć się z jeszcze większymi korkami.

Buspasy – dobre rozwiązanie czy dodatkowy problem?

Wprowadzanie buspasów ma sens tylko wtedy, gdy transport publiczny jest na tyle sprawny i częsty, że rzeczywiście stanowi konkurencję dla samochodów. Niestety, w wielu polskich miastach autobusy kursują co 10–30 minut, przez co buspasy przez większość czasu pozostają puste, a tymczasem zwężenie jezdni dla samochodów powoduje gigantyczne korki. Wprowadzenie buspasów bez dokładnych analiz skuteczności powoduje więcej problemów niż korzyści.

Brak nowoczesnych rozwiązań

W polskich miastach brakuje także nowoczesnych rozwiązań, które mogłyby usprawnić ruch. Sekundniki przy sygnalizatorach, inteligentne systemy sterowania ruchem czy rozwój przejazdów bezkolizyjnych to rozwiązania, które mogłyby znacząco poprawić sytuację, ale są wdrażane zbyt wolno lub wcale. W wielu miejscach wciąż funkcjonują przejazdy kolejowe ze szlabanami, które zatrzymują ruch na długie minuty, zamiast budowy bezkolizyjnych wiaduktów lub tuneli. Bez ich zastosowania, płynność ruchu ulicznego pozostaje w sferze życzeń.

Podsumowanie

Korki w polskich miastach to skutek złego zarządzania. Kluczowym problemem w zarządzaniu ruchem w miastach jest brak długofalowej wizji i zatrudnianie osób bez odpowiednich kompetencji. Zamiast podejmować decyzje na podstawie rzetelnych analiz i badań, władze miast często ulegają naciskom politycznym i aktywistycznym, wprowadzając rozwiązania, które jedynie pogarszają sytuację. Problem nie tkwi wyłącznie w rosnącej liczbie prywatnych samochodów, ale przede wszystkim w błędnych decyzjach samorządów, które nie dostosowują rozwiązań do specyfiki lokalnej. Brak długofalowej wizji, zatrudnianie niekompetentnych osób oraz kopiowanie wzorców z zagranicy bez ich adaptacji do polskich realiów, pogłębiają chaos komunikacyjny. Potrzebne jest zatrudnienie ekspertów z dziedziny logistyki miejskiej oraz opracowanie strategii, która będzie uwzględniać potrzeby wszystkich mieszkańców – zarówno kierowców, jak i pieszych oraz użytkowników transportu publicznego. Tylko wtedy możliwe będzie realne usprawnienie ruchu oraz stworzenie efektywnego systemu transportu w polskich miastach i zmniejszenie korków. Dopóki jednak nie nastąpi zmiana podejścia przez władze miast, korki pozostaną smutną normą.

oprac. Iga Leszczyńska
rozwiń więcej
Moto
Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja
03 lut 2025

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów
03 lut 2025

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne
03 lut 2025

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]
03 lut 2025

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas
29 sty 2025

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?
28 sty 2025

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]
27 sty 2025

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?
23 sty 2025

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?
22 sty 2025

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN
22 sty 2025

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

pokaż więcej
Proszę czekać...