REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna

REKLAMA

 

Wiza, przepisy wjazdowe

REKLAMA

REKLAMA

Obywatele RP muszą mieć wizę wjazdową (wiza jest płatna, wydawana przez Ambasadę KRL-D w Warszawie, minimalny okres oczekiwania wynosi 3 tygodnie). Nie ma możliwości uzyskania wizy na granicy. Wymagany okres ważności paszportu przy ubieganiu się o wizę wynosi co najmniej 6 miesięcy. Należy również pamiętać o konieczności uzyskania wizy chińskiej, co najmniej dwukrotnej, w przypadku tranzytu przez Chiny. W zasadzie obecnie w KRL-D dopuszczalna jest jedynie zorganizowana turystyka grupowa, i to też w ograniczonym zakresie. Możliwe są indywidualne wyjazdy turystyczne, ale za pośrednictwem miejscowego biura turystycznego, które organizuje całość pobytu: przejazd, zakwaterowanie w hotelach oraz obowiązkowo asystę opiekuna-tłumacza. Zorganizowanie takiego przyjazdu jest możliwe przez Internet, również poprzez zagraniczne biura turystyczne, ściśle współpracujące z koreańskim (chińskie, rosyjskie, również polskie). Dodatkowo organizowane są wyjazdy na specjalne okazje – targi przemysłowe, masowe pokazy gimnastyczne Arirang, uroczystości państwowe, święta itp. Wyjazdy zorganizowane mają ściśle określony program, od którego nie ma odstępstw – nie ma możliwości samodzielnego zwiedzania KRL-D.

Przyjazdy są możliwe drogą lotniczą (przeloty do i z Pekinu tylko we wtorki i soboty) lub kolejową. Koszt biletu lotniczego na trasie Phenian–Pekin–Phenian wynosi 281 EUR w klasie ekonomicznej, 414 EUR w klasie biznes; biletu kolejowego – ok. 170 EUR. Koszt przelotu do miejscowości przygranicznej w Chinach, Shenyang – 140 EUR (w obie strony; linia działa okresowo). Rezerwacji należy dokonywać z dużym wyprzedzeniem. W okresie kwiecień–październik 2006 r. czynna była chińska linia lotnicza China Southern Airlines obsługująca loty do Pekinu, ale z braku rentowności zawiesiła działalność. Są również okresowe połączenia lotnicze na trasie Phenian–Władywostok, Phenian–Chabarowsk.

Linie lotnicze w Polsce nie chcą sprzedawać biletów do KRL-D, ponieważ koreańskie linie lotnicze Air Koryo nie są podłączone do światowego komputerowego systemu rezerwacyjnego. Bilety sprzedawane są do Chin, skąd we własnym zakresie należy zakupić bilety do KRL-D. Niektóre biura turystyczne oferują możliwość wykupienia biletu bezpośrednio do Phenianu, wiąże się to jednak z dużymi trudnościami.

REKLAMA

Przekraczanie granicy samochodem (przejście graniczne w chińskiej miejscowości Dandong) jest bardzo utrudnione: wymaga to – na długo przed wyjazdem – specjalnych ustaleń ze stroną koreańską i chińską (pozwolenia, od listopada 2006 r. asysta koreańskiego tłumacza lub kierowcy do granicy z Chinami, asysta chińskiego urzędnika terenowego oddziału MSZ ChRL, wykupienie specjalnych ubezpieczeń samochodowych itp.). Okresowo władze mogą wstrzymywać udzielanie zezwoleń bez podania powodów. Nie ma możliwości przekroczenia granicy z Republiką Korei (Korea Południowa), która oddzielona jest od KRL-D specjalną strefą zdemilitaryzowaną (DMZ).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy wjeździe nie ma obowiązku okazania biletu powrotnego ani posiadania określonej kwoty na każdy dzień pobytu. Nie są wymagane ubezpieczenia.

Przepisy celne

Istnieje obowiązek zgłoszenia przywożonej waluty. Bez złożenia deklaracji przywóz środków płatniczych nie jest możliwy. Przy wjeździe do KRL-D i przy wyjeździe cały bagaż, w tym podręczny, jest prześwietlany i sprawdzany. Przy wjeździe należy zadeklarować sprzęt audio-wideo, fotograficzny, publikacje, fotografie i filmy, a także produkty z żeńszenia. Telefony komórkowe oraz urządzenia GPS są odbierane do depozytu na przejściach granicznych. Z uwagi na brak systemu podatkowego nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT.

Ubezpieczenie

Polisy polskich i międzynarodowych towarzystw ubezpieczeniowych nie są uznawane. Podczas dłuższych pobytów istnieje możliwość wykupienia koreańskiego ubezpieczenia na samochód.

Meldunek

Cudzoziemcy objęci są obowiązkiem meldunkowym. Po przyjeździe należy złożyć paszport w dzielnicowej komendzie milicji. Zwracany jest po kilku dniach. Osoby zatrzymujące się w hotelu składają paszporty w recepcji.
Nie dotyczy to personelu CD i CC, który podlega odrębnym regulacjom.

Szczepienia, służba zdrowia

Szczepienia nie są wymagane. Przy wjeździe do kraju należy wypełnić deklarację zdrowotną potwierdzającą brak symptomów chorobowych (kaszel, podwyższona temperatura itp.). Brak informacji o zagrożeniach sanitarno-epidemiologicznych. Wzrasta zachorowalność na gruźlicę, zdarzają się również przypadki malarii. Wskazane są szczepienia właściwe dla tej strefy klimatycznej, szczególnie przeciw żółtaczce. Warto zabrać ze sobą potrzebne lekarstwa i apteczkę pierwszej pomocy, szczególnie środki przeciw zatruciom pokarmowym. Opieka lekarska oferuje usługi wyłącznie na podstawowym poziomie, a możliwości leczenia nie odpowiadają standardom europejskim. Dotyczy to również nagłych przypadków. Jedyny dostępny dla cudzoziemców szpital (płatny) znajduje się w dzielnicy ambasad. Wszelkie bardziej skomplikowane zabiegi i operacje wymagają przewiezienia do szpitala za granicę. Cena standardowej wizyty lekarskiej ani pobytu w szpitalu nie jest określona. Możliwe jest skorzystanie ze specjalnego transportu medycznego w nagłych przypadkach (także poza dniami lotów Air Koryo we wtorki i soboty). Chiński oddział międzynarodowej firmy medycznej SOS (z siedzibą w Pekinie i innych większych miastach ChRL) ma podpisaną umowę ze stroną koreańską w sprawie lotów sanitarnych – przelot specjalnym samolotem do Pekinu kosztuje co najmniej 20 000 EUR. Możliwe jest wykupienie w Polsce, Chinach lub innych krajach ubezpieczenia tej firmy. W sytuacjach wymagających skorzystania z pomocy medycznej organizacją wizyty i konsultacji lekarskiej zajmuje się miejscowy opiekun. Ptasia grypa: w roku 2006 nie odnotowano symptomów tej choroby u zwierząt czy u ludzi. Ostatnio choroba pojawiła się wśród drobiu na wiosnę 2005 r.; zniszczono wówczas 230 tys. kurcząt, farmy objęto kwarantanną. Od tego czasu nie odnotowano nowych przypadków. Nie ma możliwości zaszczepienia się przeciw zwykłej grypie czy zakupu lekarstwa Tamiflu.

Informacje dla kierowców

Międzynarodowe oraz polskie prawo jazdy nie są honorowane – należy wymienić je na koreańskie (opłata 10 EUR, można tego dokonać w komisariacie milicji – jedynie w środy, czas oczekiwania na wydanie – minimum 2 tygodnie). Obowiązuje ruch prawostronny. Benzyna i olej napędowy dostępne są tylko w większych miastach, jakość bardzo zła (cena ok. 0,61 EUR za 1 litr), wskazane jest więc zaopatrzenie się przed wyjazdem poza stolicę w zapas benzyny w kanistrach. Poziom usług serwisowych jest bardzo niski – brak odpowiednich narzędzi, aparatury diagnostycznej, części zamiennych, wiedzy specjalistycznej.

Podróżowanie po kraju

W podróżowaniu po KRL-D obowiązują liczne ograniczenia. Bez uzyskania specjalnej zgody można poruszać się jedynie w pasie 20–50 km od stolicy, na wyjazd poza ten rejon należy otrzymać specjalne zezwolenie (odmowa może nastąpić bez podania powodu). Na rogatkach miast, przy skrzyżowaniach i zjazdach z głównych dróg znajdują się posterunki kontrolne. Sieć dróg poza stolicą jest słabo rozwinięta, stan 80 proc. nawierzchni – bardzo zły. Oznakowanie tylko w języku koreańskim. Nie można samodzielnie wynajmować samochodów – dostępne są jedynie taksówki lub pojazdy z kierowcą.

Bezpieczeństwo

Nie odnotowuje się zagrożeń o charakterze kryminalnym ani terrorystycznym, choć zdarzają się przypadki kradzieży, w tym kieszonkowych. Władza w KRL-D jest omnipotentna. Wszelkie ruchy cudzoziemców są ściśle obserwowane i kontrolowane; dotyczy to w szczególności kontaktów z miejscową ludnością, fotografowania obiektów i scenek ulicznych itp. Jakiekolwiek działania wykraczające poza ramy ustalone przez władze mogą narazić cudzoziemca na nieprzyjemności. Zdarzały się incydenty z udziałem polskich i innych obywateli z powodu wykonywania przez nich zdjęć określanych przez miejscowe władze jako „brzydkie”, ukazujące KRL-D w złym świetle (przewrócone barki, szkody wyrządzone przez powódź itp.). W takich przypadkach cudzoziemcy są zatrzymywani (czasami brutalnie), doprowadzani na posterunek policji, gdzie są przesłuchiwani, a zdjęcia kasowane lub niszczony film (jest to najłagodniejszy sposób potraktowania, tylko w przypadku gdy zdjęcia nie zostaną określone jako „szpiegowskie” – mosty, obiekty strategiczne, przemysłowe, jednostki wojskowe itp.). Należy pogodzić się tym, że podczas podróży przechodzi się wielokrotne kontrole policyjno-wojskowe.

Sytuacja polityczna

Jest bardzo niestabilna. Spowodowane jest to kryzysem nuklearnym, zaostrzonym przeprowadzoną przez KRL-D w 2006 r. próbą rakiety dalekiego zasięgu oraz testem nuklearnym, co spotkało się z silnym sprzeciwem społeczności międzynarodowej i w efekcie nałożeniem przez Radę Bezpieczeństwa ONZ sankcji na Koreę Północną.

Przydatne informacje:

• Sklepy czynne są we wszystkie dni tygodnia od 10.00 do 18.00; niektóre mają przerwę w porze posiłku (13.00–14.00). Niektóre sklepy dostępne są tylko dla Koreańczyków. Jako efekt podjętej próby reform pojawiły się bazary dostępne również dla cudzoziemców, jednak ze względu na niski kurs oficjalnej wymiany ceny są tam bardzo wysokie.

• Cudzoziemcy obowiązani są do dokonywania płatności w euro. Można płacić także w japońskich jenach, chińskich juanach oraz sporadycznie, w niektórych miejscach, w dolarach amerykańskich. Możliwości korzystania z waluty miejscowej, w tym dokonywania płatności na miejscu, są bardzo ograniczone.

• Przybyło restauracji na dobrym poziomie. Ceny od stosunkowo niewysokich do bardzo wysokich. Można i należy spróbować miejscowych specjałów – Kimchi (kapusta na ostro), Kuksu (rodzaj pikantnego makaronu), Pulgogi (smażone kawałki mięsa) itp. W przypadku stołowania się w tanich lokalach, przeznaczonych dla Koreańczyków, należy liczyć się z zatruciami pokarmowymi z powodu braku higieny w składowaniu i przetwarzaniu żywności oraz ze względu na odmienną florę bakteryjną. Ryzyko zatrucia jest zminimalizowane w restauracjach, w których bywają cudzoziemcy.

• Woda z kranu nie jest zdatna do picia – należy korzystać (również do gotowania) tylko z butelkowanej wody mineralnej. W restauracjach należy unikać dodawania do napojów lodu – robiony jest z nie przegotowanej wody z kranu.

• Koszt tygodniowego pobytu (hotele, przejazdy, zwiedzanie, wyżywienie) wynosi ok. 1000 EUR i więcej. Cena pokoju hotelowego najniższej kategorii zaczyna się od 50 EUR od osoby, przeciętnie wynosi ok. 100 EUR. Należy liczyć się z tym, że ciepła woda będzie tylko w określonych godzinach wieczornych (np. między 19.00 a 20.00), może szwankować ogrzewanie lub nastąpią wyłączenia prądu.

• Znajomość języków obcych, w tym angielskiego i rosyjskiego, bardzo słaba.

• Miejscowa łączność komórkowa ograniczona jest tylko do większych miast, dostępna jest tylko dla cudzoziemców; koszty aparatu, abonamentu i rozmów są bardzo wysokie. Telefony i telefaksy działają w miarę dobrze, jednak opłaty za połączenia zagraniczne należą do najwyższych na świecie (1 minuta połączenia z Polską kosztuje 5 EUR). Z ulicznych, publicznych aparatów telefonicznych nie można prowadzić rozmów międzymiastowych i międzynarodowych – zamawia się je na poczcie międzynarodowej lub w hotelach. Nie ma ogólnie dostępnych połączeń internetowych.

• Należy pamiętać o różnicy czasu między Polską a KRL-D: 7 godzin w czasie letnim (przykładowo: w Polsce godz. 13.00, w KRL-D 20.00), 8 godzin w czasie zimowym (w KRL-D nie ma zmiany czasu).

• Polakom przyjeżdżającym do KRL-D zaleca się kontakt z placówką.

Stolica: Phenian (Pyongyang)
Waluta: won (WN), 1 won = 100 chon
1 EUR = 176 WN (oficjalny kurs wymiany ustalany przez bank centralny)
Język urzędowy: koreański

Źródło: Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA