REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

 

Wiza, przepisy wjazdowe

REKLAMA

REKLAMA

Obywatele RP muszą mieć wizę wjazdową (wiza jest płatna, wydawana przez Ambasadę KRL-D w Warszawie, minimalny okres oczekiwania wynosi 3 tygodnie). Nie ma możliwości uzyskania wizy na granicy. Wymagany okres ważności paszportu przy ubieganiu się o wizę wynosi co najmniej 6 miesięcy. Należy również pamiętać o konieczności uzyskania wizy chińskiej, co najmniej dwukrotnej, w przypadku tranzytu przez Chiny. W zasadzie obecnie w KRL-D dopuszczalna jest jedynie zorganizowana turystyka grupowa, i to też w ograniczonym zakresie. Możliwe są indywidualne wyjazdy turystyczne, ale za pośrednictwem miejscowego biura turystycznego, które organizuje całość pobytu: przejazd, zakwaterowanie w hotelach oraz obowiązkowo asystę opiekuna-tłumacza. Zorganizowanie takiego przyjazdu jest możliwe przez Internet, również poprzez zagraniczne biura turystyczne, ściśle współpracujące z koreańskim (chińskie, rosyjskie, również polskie). Dodatkowo organizowane są wyjazdy na specjalne okazje – targi przemysłowe, masowe pokazy gimnastyczne Arirang, uroczystości państwowe, święta itp. Wyjazdy zorganizowane mają ściśle określony program, od którego nie ma odstępstw – nie ma możliwości samodzielnego zwiedzania KRL-D.

Przyjazdy są możliwe drogą lotniczą (przeloty do i z Pekinu tylko we wtorki i soboty) lub kolejową. Koszt biletu lotniczego na trasie Phenian–Pekin–Phenian wynosi 281 EUR w klasie ekonomicznej, 414 EUR w klasie biznes; biletu kolejowego – ok. 170 EUR. Koszt przelotu do miejscowości przygranicznej w Chinach, Shenyang – 140 EUR (w obie strony; linia działa okresowo). Rezerwacji należy dokonywać z dużym wyprzedzeniem. W okresie kwiecień–październik 2006 r. czynna była chińska linia lotnicza China Southern Airlines obsługująca loty do Pekinu, ale z braku rentowności zawiesiła działalność. Są również okresowe połączenia lotnicze na trasie Phenian–Władywostok, Phenian–Chabarowsk.

REKLAMA

Linie lotnicze w Polsce nie chcą sprzedawać biletów do KRL-D, ponieważ koreańskie linie lotnicze Air Koryo nie są podłączone do światowego komputerowego systemu rezerwacyjnego. Bilety sprzedawane są do Chin, skąd we własnym zakresie należy zakupić bilety do KRL-D. Niektóre biura turystyczne oferują możliwość wykupienia biletu bezpośrednio do Phenianu, wiąże się to jednak z dużymi trudnościami.

Przekraczanie granicy samochodem (przejście graniczne w chińskiej miejscowości Dandong) jest bardzo utrudnione: wymaga to – na długo przed wyjazdem – specjalnych ustaleń ze stroną koreańską i chińską (pozwolenia, od listopada 2006 r. asysta koreańskiego tłumacza lub kierowcy do granicy z Chinami, asysta chińskiego urzędnika terenowego oddziału MSZ ChRL, wykupienie specjalnych ubezpieczeń samochodowych itp.). Okresowo władze mogą wstrzymywać udzielanie zezwoleń bez podania powodów. Nie ma możliwości przekroczenia granicy z Republiką Korei (Korea Południowa), która oddzielona jest od KRL-D specjalną strefą zdemilitaryzowaną (DMZ).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy wjeździe nie ma obowiązku okazania biletu powrotnego ani posiadania określonej kwoty na każdy dzień pobytu. Nie są wymagane ubezpieczenia.

Przepisy celne

Istnieje obowiązek zgłoszenia przywożonej waluty. Bez złożenia deklaracji przywóz środków płatniczych nie jest możliwy. Przy wjeździe do KRL-D i przy wyjeździe cały bagaż, w tym podręczny, jest prześwietlany i sprawdzany. Przy wjeździe należy zadeklarować sprzęt audio-wideo, fotograficzny, publikacje, fotografie i filmy, a także produkty z żeńszenia. Telefony komórkowe oraz urządzenia GPS są odbierane do depozytu na przejściach granicznych. Z uwagi na brak systemu podatkowego nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT.

Ubezpieczenie

Polisy polskich i międzynarodowych towarzystw ubezpieczeniowych nie są uznawane. Podczas dłuższych pobytów istnieje możliwość wykupienia koreańskiego ubezpieczenia na samochód.

Meldunek

Cudzoziemcy objęci są obowiązkiem meldunkowym. Po przyjeździe należy złożyć paszport w dzielnicowej komendzie milicji. Zwracany jest po kilku dniach. Osoby zatrzymujące się w hotelu składają paszporty w recepcji.
Nie dotyczy to personelu CD i CC, który podlega odrębnym regulacjom.

Szczepienia, służba zdrowia

Szczepienia nie są wymagane. Przy wjeździe do kraju należy wypełnić deklarację zdrowotną potwierdzającą brak symptomów chorobowych (kaszel, podwyższona temperatura itp.). Brak informacji o zagrożeniach sanitarno-epidemiologicznych. Wzrasta zachorowalność na gruźlicę, zdarzają się również przypadki malarii. Wskazane są szczepienia właściwe dla tej strefy klimatycznej, szczególnie przeciw żółtaczce. Warto zabrać ze sobą potrzebne lekarstwa i apteczkę pierwszej pomocy, szczególnie środki przeciw zatruciom pokarmowym. Opieka lekarska oferuje usługi wyłącznie na podstawowym poziomie, a możliwości leczenia nie odpowiadają standardom europejskim. Dotyczy to również nagłych przypadków. Jedyny dostępny dla cudzoziemców szpital (płatny) znajduje się w dzielnicy ambasad. Wszelkie bardziej skomplikowane zabiegi i operacje wymagają przewiezienia do szpitala za granicę. Cena standardowej wizyty lekarskiej ani pobytu w szpitalu nie jest określona. Możliwe jest skorzystanie ze specjalnego transportu medycznego w nagłych przypadkach (także poza dniami lotów Air Koryo we wtorki i soboty). Chiński oddział międzynarodowej firmy medycznej SOS (z siedzibą w Pekinie i innych większych miastach ChRL) ma podpisaną umowę ze stroną koreańską w sprawie lotów sanitarnych – przelot specjalnym samolotem do Pekinu kosztuje co najmniej 20 000 EUR. Możliwe jest wykupienie w Polsce, Chinach lub innych krajach ubezpieczenia tej firmy. W sytuacjach wymagających skorzystania z pomocy medycznej organizacją wizyty i konsultacji lekarskiej zajmuje się miejscowy opiekun. Ptasia grypa: w roku 2006 nie odnotowano symptomów tej choroby u zwierząt czy u ludzi. Ostatnio choroba pojawiła się wśród drobiu na wiosnę 2005 r.; zniszczono wówczas 230 tys. kurcząt, farmy objęto kwarantanną. Od tego czasu nie odnotowano nowych przypadków. Nie ma możliwości zaszczepienia się przeciw zwykłej grypie czy zakupu lekarstwa Tamiflu.

Informacje dla kierowców

Międzynarodowe oraz polskie prawo jazdy nie są honorowane – należy wymienić je na koreańskie (opłata 10 EUR, można tego dokonać w komisariacie milicji – jedynie w środy, czas oczekiwania na wydanie – minimum 2 tygodnie). Obowiązuje ruch prawostronny. Benzyna i olej napędowy dostępne są tylko w większych miastach, jakość bardzo zła (cena ok. 0,61 EUR za 1 litr), wskazane jest więc zaopatrzenie się przed wyjazdem poza stolicę w zapas benzyny w kanistrach. Poziom usług serwisowych jest bardzo niski – brak odpowiednich narzędzi, aparatury diagnostycznej, części zamiennych, wiedzy specjalistycznej.

Podróżowanie po kraju

W podróżowaniu po KRL-D obowiązują liczne ograniczenia. Bez uzyskania specjalnej zgody można poruszać się jedynie w pasie 20–50 km od stolicy, na wyjazd poza ten rejon należy otrzymać specjalne zezwolenie (odmowa może nastąpić bez podania powodu). Na rogatkach miast, przy skrzyżowaniach i zjazdach z głównych dróg znajdują się posterunki kontrolne. Sieć dróg poza stolicą jest słabo rozwinięta, stan 80 proc. nawierzchni – bardzo zły. Oznakowanie tylko w języku koreańskim. Nie można samodzielnie wynajmować samochodów – dostępne są jedynie taksówki lub pojazdy z kierowcą.

Bezpieczeństwo

Nie odnotowuje się zagrożeń o charakterze kryminalnym ani terrorystycznym, choć zdarzają się przypadki kradzieży, w tym kieszonkowych. Władza w KRL-D jest omnipotentna. Wszelkie ruchy cudzoziemców są ściśle obserwowane i kontrolowane; dotyczy to w szczególności kontaktów z miejscową ludnością, fotografowania obiektów i scenek ulicznych itp. Jakiekolwiek działania wykraczające poza ramy ustalone przez władze mogą narazić cudzoziemca na nieprzyjemności. Zdarzały się incydenty z udziałem polskich i innych obywateli z powodu wykonywania przez nich zdjęć określanych przez miejscowe władze jako „brzydkie”, ukazujące KRL-D w złym świetle (przewrócone barki, szkody wyrządzone przez powódź itp.). W takich przypadkach cudzoziemcy są zatrzymywani (czasami brutalnie), doprowadzani na posterunek policji, gdzie są przesłuchiwani, a zdjęcia kasowane lub niszczony film (jest to najłagodniejszy sposób potraktowania, tylko w przypadku gdy zdjęcia nie zostaną określone jako „szpiegowskie” – mosty, obiekty strategiczne, przemysłowe, jednostki wojskowe itp.). Należy pogodzić się tym, że podczas podróży przechodzi się wielokrotne kontrole policyjno-wojskowe.

Sytuacja polityczna

Jest bardzo niestabilna. Spowodowane jest to kryzysem nuklearnym, zaostrzonym przeprowadzoną przez KRL-D w 2006 r. próbą rakiety dalekiego zasięgu oraz testem nuklearnym, co spotkało się z silnym sprzeciwem społeczności międzynarodowej i w efekcie nałożeniem przez Radę Bezpieczeństwa ONZ sankcji na Koreę Północną.

Przydatne informacje:

• Sklepy czynne są we wszystkie dni tygodnia od 10.00 do 18.00; niektóre mają przerwę w porze posiłku (13.00–14.00). Niektóre sklepy dostępne są tylko dla Koreańczyków. Jako efekt podjętej próby reform pojawiły się bazary dostępne również dla cudzoziemców, jednak ze względu na niski kurs oficjalnej wymiany ceny są tam bardzo wysokie.

• Cudzoziemcy obowiązani są do dokonywania płatności w euro. Można płacić także w japońskich jenach, chińskich juanach oraz sporadycznie, w niektórych miejscach, w dolarach amerykańskich. Możliwości korzystania z waluty miejscowej, w tym dokonywania płatności na miejscu, są bardzo ograniczone.

• Przybyło restauracji na dobrym poziomie. Ceny od stosunkowo niewysokich do bardzo wysokich. Można i należy spróbować miejscowych specjałów – Kimchi (kapusta na ostro), Kuksu (rodzaj pikantnego makaronu), Pulgogi (smażone kawałki mięsa) itp. W przypadku stołowania się w tanich lokalach, przeznaczonych dla Koreańczyków, należy liczyć się z zatruciami pokarmowymi z powodu braku higieny w składowaniu i przetwarzaniu żywności oraz ze względu na odmienną florę bakteryjną. Ryzyko zatrucia jest zminimalizowane w restauracjach, w których bywają cudzoziemcy.

• Woda z kranu nie jest zdatna do picia – należy korzystać (również do gotowania) tylko z butelkowanej wody mineralnej. W restauracjach należy unikać dodawania do napojów lodu – robiony jest z nie przegotowanej wody z kranu.

• Koszt tygodniowego pobytu (hotele, przejazdy, zwiedzanie, wyżywienie) wynosi ok. 1000 EUR i więcej. Cena pokoju hotelowego najniższej kategorii zaczyna się od 50 EUR od osoby, przeciętnie wynosi ok. 100 EUR. Należy liczyć się z tym, że ciepła woda będzie tylko w określonych godzinach wieczornych (np. między 19.00 a 20.00), może szwankować ogrzewanie lub nastąpią wyłączenia prądu.

• Znajomość języków obcych, w tym angielskiego i rosyjskiego, bardzo słaba.

• Miejscowa łączność komórkowa ograniczona jest tylko do większych miast, dostępna jest tylko dla cudzoziemców; koszty aparatu, abonamentu i rozmów są bardzo wysokie. Telefony i telefaksy działają w miarę dobrze, jednak opłaty za połączenia zagraniczne należą do najwyższych na świecie (1 minuta połączenia z Polską kosztuje 5 EUR). Z ulicznych, publicznych aparatów telefonicznych nie można prowadzić rozmów międzymiastowych i międzynarodowych – zamawia się je na poczcie międzynarodowej lub w hotelach. Nie ma ogólnie dostępnych połączeń internetowych.

• Należy pamiętać o różnicy czasu między Polską a KRL-D: 7 godzin w czasie letnim (przykładowo: w Polsce godz. 13.00, w KRL-D 20.00), 8 godzin w czasie zimowym (w KRL-D nie ma zmiany czasu).

• Polakom przyjeżdżającym do KRL-D zaleca się kontakt z placówką.

Stolica: Phenian (Pyongyang)
Waluta: won (WN), 1 won = 100 chon
1 EUR = 176 WN (oficjalny kurs wymiany ustalany przez bank centralny)
Język urzędowy: koreański

Źródło: Ministerstwo Spraw Zagranicznych

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

REKLAMA

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA