Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

opony, mandat / Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki? / fot. materiały prasowe

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Wiele źródeł ze sztuczną inteligencją włącznie podaje, że za nieodpowiednie ogumienie można dostać 3 tys. zł mandatu. Jak rozpoznać „złe opony” i za co dokładnie można dostać karę?

Mandat za „złe opony” – jakie ma podstawy?

Opony samochodu muszą być do niego dopasowane pod względem wymiarów i innych wymagań technicznych, jak indeksy prędkości i nośności, czy niezbędne wzmocnienia – oznaczenia XL lub C. Polskie przepisy dotyczące ogumienia można uznać jednak za stosunkowo liberalne – prawo nie wymaga zmiany opon na zimowe, chociaż np. Niemcy, Czechy czy nawet Włochy, w których klimat jest dużo cieplejszy, nakładają na kierowców obowiązek jazdy na zimówkach. Kodeks Drogowy w Polsce odnosi się do opon w kilku punktach, ale istnieją w nim również dosyć ogólne zapisy, pozwalające podciągnąć pod nie to, co nie zmieściło się w taryfikatorze mandatów.

Według prawa odnoszącego się bezpośrednio do opon:

  • ich bieżnik nie może być niższy niż 1,6 mm
  • na powierzchni gumy nie może być widocznych uszkodzeń – m.in. pęknięć ukruszeń, czy tzw. bąbli
  • opony na jednej osi pojazdu muszą być identyczne

Ponadto niedozwolona jest jazda na oponach z kolcami oraz modelach nieposiadających homologacji drogowej, jak np. opony wyścigowe typu slick.

Groźba 3 tys. zł mandatu za „złe opony” jest oparta na art. 97 Kodeksu Wykroczeń – „Uczestnik ruchu lub inna osoba znajdująca się na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, a także właściciel lub posiadacz pojazdu, który wykracza przeciwko innym przepisom ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym lub przepisom wydanym na jej podstawie, podlega karze grzywny do 3000 złotych albo karze nagany.” Chociaż nie ma tu bezpośredniego odniesienia do opon, to teoretycznie przepis może być wykorzystany do ukarania kierowcy, który dopuścił się innych zaniedbań związanych z oponami.

Jak rozpoznać „złe opony”?

Jeżeli podczas kontroli drogowej zły stan opon – skrajne zużycie lub uszkodzenia, są widoczne na pierwszy rzut oka, to kara i utrata dowodu rejestracyjnego jest nieunikniona. Dlatego należy regularnie kontrolować stan ogumienia. Pomiar wysokości bieżnika pozwoli z wyprzedzeniem przewidzieć moment zużycia opon. Korzystanie z jednego kompletu aż do osiągnięcia 1,6 mm zdecydowanie nie jest wskazane – można przeoczyć moment graniczny oraz wiąże się to ze znacznym spadkiem bezpieczeństwa jazdy. 

Stan gumy pogarsza się natomiast przez starzenie oraz ewentualne uszkodzenia powstałe np. przy uderzeniu kołem w krawężnik. Przyjęto, że graniczny wiek ogumienia to 10 lat od daty produkcji. Prawo nie odnosi się jednak do tego bezpośrednio. Producenci opon zalecają zwykle, aby ogumienie wycofać z użytku po 5-6 latach od momentu rozpoczęcia użytkowania. Zalecenia dotyczące bieżnika mówią o tym, że wymianę opon na nowe należy wykonać przy głębokości 3 mm w oponach letnich oraz 4 mm w oponach zimowych, aby zachować wysokie bezpieczeństwo jazdy.

O tym, że opony są złe, może też świadczyć zachowanie auta w trakcie jazdy. Jeżeli występują problemy z prowadzeniem, to konieczna będzie kontrola ogumienia pod kątem uszkodzeń. Również zły rozmiar opon może przekładać się na zaburzenia prowadzenia – dobierając opony, należy dokładnie sprawdzać ich zgodność pod względem rozmiaru i wymagań dotyczących prędkości i nośności. W przypadku, gdy samochód wymaga modelu opon z homologacją, niehomologowany komplet może powodować utrudnienia w pracy np. elektronicznych systemów bezpieczeństwa, nawet jeżeli jego rozmiar jest w pełni zgodny z wymaganiami.

Mandat za opony zimowe – jest i go nie ma

Choć obowiązku zmiany opon na zimowe nie ma, to kilka wykroczeń związanych z oponami zimowymi istnieje. Nie mogą to być opony z zamontowanymi na trwałe elementami przeciwślizgowymi czyli kolcami – grozi za to 100 zł mandatu. W określonych sytuacjach należy jednak zamontować na kołach łańcuchy przeciwślizgowe – o konieczności ich użycia informuje znak C-18 i należy się do niego stosować, gdy nawierzchnia jest pokryta śniegiem lub lodem. Kara za brak łańcuchów, gdy są one wymagane, to 200 zł i 1 punkt karny.

W przypadku opon zimowych kodeks dopuszcza obniżenie indeksu prędkości – maksymalnie o dwa w dół. Po obniżeniu indeks prędkości nie może być niższy niż Q – 160 km, a w widocznym dla kierowcy miejscu na desce rozdzielczej musi znajdować się naklejka informująca o obniżeniu prędkości.

Materiał powstał dzięki współpracy ze SklepOpon.com.

Moto
Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?
28 sie 2025

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?
27 sie 2025

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?
26 sie 2025

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym
26 sie 2025

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?
25 sie 2025

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]
25 sie 2025

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.
20 sie 2025

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie
21 sie 2025

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?
19 sie 2025

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?
18 sie 2025

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

pokaż więcej
Proszę czekać...