W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.
- Prawo jazdy seniorów 2025 – najważniejsze zmiany
- Jakie badania po 65., 75. i 80. roku życia? Sprawdź obowiązki według wieku
- Wymagane Badania Lekarskie dla Seniorów
- Czy seniorzy mogą stracić prawo jazdy przez brak badań?
- Kiedy przepisy wejdą w życie?
Prawo jazdy seniorów 2025 – najważniejsze zmiany
Zgodnie z zakładaną nowelizacją przepisów każdy kierowca, który ukończył 65 lat i nadal chce prowadzić pojazd, musi odbywać okresowe badania lekarskie co 5 lat. Obowiązek ten dotyczyć będzie przede wszystkim kierowców posiadających prawo jazdy kategorii B, a także wyższych kategorii (C, D i C+E). Celem zmian jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, biorąc pod uwagę naturalne procesy starzenia się organizmu.
Najważniejsze zmiany to:
- Obowiązek odnawiania prawa jazdy co 5 lat po ukończeniu 65. roku życia, na podstawie pozytywnego orzeczenia lekarskiego.
- Wymagane zaświadczenie od lekarza medycyny pracy lub innego uprawnionego lekarza.
- Możliwość skrócenia ważności prawa jazdy na podstawie indywidualnej opinii lekarskiej, jeśli stan zdrowia kierowcy tego wymaga.
Jakie badania po 65., 75. i 80. roku życia? Sprawdź obowiązki według wieku
Poniżej przedstawiamy szczegółowe wymagania dotyczące badań lekarskich, które miąłby w przyszłości wejść w życie, w zależności od wieku kierowcy.
Wiek kierowcy | Wymagania po 1 lipca 2025 |
---|---|
65–74 lata | Badania lekarskie co 5 lat (badanie ogólne): na ich podstawie podejmowana jest decyzja o przedłużeniu prawa jazdy. |
75+ lat | Badania co 2 lata: obowiązkowo okulistyczne i neurologiczne; możliwe skrócenie ważności dokumentu na podstawie opinii lekarza specjalisty. |
80+ lat (zalecenie) | Rekomendowana coroczna kontrola zdolności do prowadzenia pojazdu zgodnie z indywidualnymi potrzebami i stanem zdrowia. |
Wymagane Badania Lekarskie dla Seniorów
- Dla kierowców po 65. roku życia: Wymagane będzie ogólne badanie lekarskie obejmujące ocenę wzroku, słuchu, ciśnienia krwi, koordynacji ruchowej oraz ogólnego stanu psychofizycznego.
- Dla kierowców po 75. roku życia: Dodatkowo konieczna będzie szczegółowa opinia od okulisty (ocena pola widzenia, ostrości wzroku, widzenia zmierzchowego) oraz neurologa (ocena sprawności układu nerwowego, refleksu, funkcji poznawczych).
- W przypadku wykrycia chorób przewlekłych: Lekarz będzie mógł zlecić badania uzupełniające u specjalistów (np. diabetologa, kardiologa), aby ocenić ich wpływ na zdolność do bezpiecznego prowadzenia pojazdów.
Badania te wykonywać będzie trzeba odpłatnie w ośrodkach medycyny pracy lub u lekarzy posiadających odpowiednie uprawnienia. Standardowy koszt badania to zazwyczaj od 150 do 250 zł.
Czy seniorzy mogą stracić prawo jazdy przez brak badań?
Nowe przepisy nie wprowadzają automatycznej utraty prawa jazdy po 75. roku życia czy po 65. roku życia. Jest to jednak warunkowe:
- Jeśli kierowca-senior nie przedstawi aktualnych badań w wyznaczonym terminie, jego dokument traci ważność w systemie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK), co uniemożliwia legalne prowadzenie pojazdów.
- Lekarz na podstawie wyników badań może orzec czasowe ograniczenie (np. prowadzenie tylko w ciągu dnia, w określonej strefie) lub, w uzasadnionych przypadkach, całkowitą niezdolność do prowadzenia pojazdów, jeśli istnieją medyczne przeciwwskazania.
Kiedy przepisy wejdą w życie?
Wbrew powielanym w mediach społecznościowych informacjom, żadne nowe przepisy nie nakładają obowiązku przeprowadzania dodatkowych badań lekarskich dla kierowców po 65. roku życia od 1 lipca 2025 roku. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 21 maja 2025 r. (Dz.U. 2025 poz. 696), które weszło w życie 30 czerwca 2025 roku, dotyczy wyłącznie zasad egzaminowania i kwalifikacji egzaminatorów, a nie kierowców-seniorów.
Ministerstwo Infrastruktury oficjalnie potwierdziło, że nie planuje wprowadzania nowych obowiązkowych badań lekarskich dla prywatnych kierowców ze względu na wiek. Również propozycja Komisji Europejskiej dotycząca częstszych badań po 70. roku życia została odrzucona przez Parlament Europejski, a Polska nie wdraża tej reformy.