Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Iga Leszczyńska
rozwiń więcej
pasy bezpieczeństwa, samochód, fotelik / Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy} / Shutterstock

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

Przepisy dotyczące bezpieczeństwa w pojazdach są precyzyjnie określone w ustawie z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Warto znać wyjątki oraz obowiązki, które mogą dotyczyć każdego z nas – kierowców i pasażerów, także tych najmłodszych.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każde dziecko mające mniej niż 150 cm wzrostu powinno być przewożone w foteliku bezpieczeństwa lub innym urządzeniu przytrzymującym, dopasowanym do jego wagi i wzrostu oraz zgodnym z wymaganiami technicznymi UE lub regulaminami EKG ONZ dotyczących urządzeń przytrzymujących dla dzieci w pojeździe. Istnieją jednak dwa wyjątki od tej reguły:

  • Dziecko, które ma co najmniej 135 cm wzrostu, może być przewożone na tylnym siedzeniu z samym pasem bezpieczeństwa, jeżeli ze względu na gabaryty dziecka nie da się dobrać odpowiedniego fotelika.
  • Trzecie dziecko w wieku co najmniej 3 lat może być przypięte samym pasem, jeśli dwoje pozostałych dzieci jest już przewożonych w fotelikach na tylnych siedzeniach i nie ma fizycznej możliwości zamontowania trzeciego urządzenia.

Kiedy nie trzeba przewozić dziecka w foteliku?

Zgodnie z art. 39 ust. 4, obowiązek przewożenia dziecka w foteliku nie dotyczy:

  • przejazdów taksówką,
  • karetek i pojazdów służb ratunkowych,
  • pojazdów Policji, Straży Granicznej oraz straży gminnej (miejskiej),
  • dzieci posiadających zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniach.

Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa?

Choć zapinanie pasów bezpieczeństwa jest obowiązkowe dla kierujących i pasażerów samochodów wyposażonych w pasy, w cytowanej już wyżej ustawie wskazano listę wyjątków, w których obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa nie dotyczy. Z pasów nie muszą korzystać m.in.:

  • osoby z przeciwwskazaniami lekarskimi (potwierdzonymi odpowiednim zaświadczeniem),
  • kobiety w widocznej ciąży,
  • taksówkarze przewożący pasażerów,
  • instruktorzy i egzaminatorzy nauki jazdy,
  • funkcjonariusze służb, takich jak Policja, ABW, CBA, SOP czy Straż Graniczna – podczas wykonywania obowiązków służbowych lub przewożenia zatrzymanych,
  • ratownicy medyczni w trakcie udzielania pomocy,
  • konwojenci w czasie transportu wartości pieniężnych,
  • osoby chore lub niepełnosprawne przewożone na noszach lub w wózku inwalidzkim,
  • dzieci poniżej 3 lat przewożone pojazdami kategorii M2 i M3 (np. autobusy),
  • dzieci przewożone na zasadach przewidzianych w art. w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego.

Zapinanie pasów bezpieczeństwa w busie, autokarze

W przypadku, gdy autobus lub bus (kategorii M2 i M3) jest wyposażony w pasy, kierowca ma obowiązek poinformować pasażerów o konieczności ich zapięcia – osobiście, przez opiekuna grupy, komunikat audiowizualny lub odpowiedni znak przy siedzeniu.

Zgodnie z załącznikiem nr 2 do ustawy Prawo o ruchu drogowym, pojazdami z kategorii M2 są pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób, mające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mające maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 5 t. Zaś z kategorii M3, pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób, mające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 5 t.

Moto
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025
02 lip 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie
01 lip 2025

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego
30 cze 2025

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]
30 cze 2025

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni
29 cze 2025

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł
26 cze 2025

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps
25 cze 2025

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć
24 cze 2025

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę
24 cze 2025

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu
24 cze 2025

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

pokaż więcej
Proszę czekać...