Strefy Czystego Transportu w Polsce: połowa Polaków ich chce, a połowa nie, dlaczego

Zbigniew Biskupski
rozwiń więcej
Strefy Czystego Transportu to nowość w Polsce / ShutterStock

Zaledwie 14% Polaków słyszało o Strefach Czystego Transportu, wie na czym one polegają i gdzie zostały wprowadzone. Za to połowa, choć niewiele o nich wie, ich nie chce. Jak się sprawy więc dalej potoczą, poza Warszawą?

Strefy Czystego Transportu: nie chcemy ograniczeń w ruchu w mieście

Zwolennicy uważają, że trzeba je wprowadzić dla ochrony klimatu, zdrowia obywateli i bezpieczeństwa na ulicach.
Przeciwnicy obawiają się wykluczenia transportowego, utrudnień i zaniku życia w centrach miast, a także wskazują na wynikające z tego ograniczenie wolności.
36% Polaków uważa, że  Strefa Czystego Transportu nie powinna być nigdzie wprowadzana. 24% uważa, że zakaz poruszania się po takiej strefie powinien być uzależniony od wieku auta, 16%, że powinien dotyczyć tylko osób mieszkających poza strefą, a 11% popiera wjazd do strefy tylko dla elektryków. Całkowity zakaz wjazdu do strefy popiera tylko 13% Polaków.

Strefa Czystego transportu: co to jest

Od kilku lat coraz więcej mówi się o zmianach, które powinny nastąpić w dużych europejskich miastach polegające na częściowej, a niekiedy nawet całkowitej eliminacji samochodów z niektórych obszarów miasta.
Obszar taki nazywany jest Strefą Czystego Transportu (SCT).
Plany dotyczące stworzenia Strefy Czystego Transportu podejmowane są również przez niektóre miasta w Polsce, a w Warszawie od 1 lipca 2024 roku zaczęła już działać Strefa Czystego Transportu, która obejmuje Śródmieście i fragmenty otaczających je dzielnic.

W związku z tym zapytaliśmy Polaków, czy słyszeli o Strefie Czystego Transportu, czy są za, czy też przeciw takim strefom i jakie uważają, że powinny być zasady obowiązujące w SCT.

Okazuje się, że cały czas 29% Polaków nie słyszało o idei Strefy Czystego Transportu, a kolejne 28% słyszało, ale nie wie o co dokładnie chodzi w tych projektach. O SCT nie słyszało więcej kobiet (33%) niż mężczyzn (24%), osób młodych (poniżej 24 roku życia nie słyszało 43%, a w wieku 25-34 lata – 37%), niż starszych (powyżej 55 roku życia – 22%).

SCT

SCT

Materiały prasowe

Wiedza o SCT, co nie jest zaskoczeniem, zależy również od tego czy osoba ma samochód, którym regularnie jeździ. Zdecydowanie większą wiedzę na temat Strefy Czystego Transportu mają posiadacze i zarazem aktywni użytkownicy samochodów, niemniej nawet w grupie kierowców jest 22% osób, które nie słyszały o SCT.

Strefy czystego powietrza w Polsce: powinny być czy nie?

Czy Strefa Czystego Transportu będzie kolejną fikcją? Tego jeszcze nie wiemy, ale widać, że po kilku miesiącach obowiązywania takiej strefy w Warszawie i planowaniu ich wprowadzenia w innych miastach ponad połowa Polaków albo nie słyszała o SCT, albo słyszała, ale nie wie na czym to rozwiązanie polega. Co ciekawe, również wśród osób mieszkających w województwie mazowieckim, czyli takich, które mają dużą szansę osobiście zetknąć się ze strefą czystego transportu w Warszawie, cały czas jest sporo osób, które o SCT nie słyszały (22%).

– Brak świadomości zmian, które nadchodzą może mieć jednak poważne konsekwencje dla osób odwiedzających miasta, w których takie strefy obowiązują lub zaczną obowiązywać w nadchodzącym czasie – mówi prof. Dominika Maison, profesor psychologii na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Opinia Polaków na temat tego czy Strefy Czystego Transportu powinny być wprowadzane w Polsce jest spolaryzowana – 53% jest za tym a 47% przeciw. Wśród przeciwników SCT jest więcej mężczyzn (54%, w tym 27% zdecydowanie) niż kobiet (42%, w tym 14% zdecydowanie).
I w tym przypadku większymi zwolennikami SCT są osoby nieposiadające samochodu, niż osoby aktywnie korzystające z aut.

Ponieważ opinia Polaków na temat wprowadzania Stref Czystego Powietrza jest tak bardzo spolaryzowana (podział prawie 50/50%) warto przyjrzeć się argumentom przedstawianym przez obie strony.

Okazuje się, że dla zwolenników najważniejszymi argumentami za wprowadzaniem SCT jest ochrona klimatu (minimalizowanie zanieczyszczenia środowiska), zdrowie obywateli i bezpieczeństwo na ulicach.
Argumenty przeciwników tego rozwiązania odwołują się w pierwszej kolejności do wykluczenia transportowego – że jest to rozwiązanie dla ludzi bogatych, gdyż wielu nie będzie stać na proponowane rozwiązania co spowoduje jeszcze większe rozwarstwienie społeczeństwa.

SCT tak czy nie

SCT tak czy nie

Materiały prasowe


W konsekwencji największe koszty (finansowe i behawioralne) tych rozwiązań poniosą najbiedniejsi.

–Druga grupa argumentów odwołuje się do tego, że nie jesteśmy jeszcze gotowi na takie rozwiązania, spowoduje to duże utrudnienia i upadek życia w centrach miast, np. przez bankructwa sklepów czy punktów usługowych – tłumaczy ekspertka.
– Trzecia grupa argumentów ma charakter wolnościowy. Wiele osób postrzega to jako ograniczenie wolności i dlatego jest przeciwna takim rozwiązaniom – dodaje prof. Dominika Maison.

Strefy Czystego Transportu: jak powinny wyglądać

Ponieważ zasady, które mają obowiązywać w Strefach Czystego Transportu będą wprowadzone stopniowo i równocześnie cały czas trwa dyskusja nad tymi zasadami, zapytaliśmy respondentów o to, jakich rozwiązań są zwolennikami – od mniej do bardziej restrykcyjnych.

Najmniej zwolenników mają dwa najbardziej restrykcyjne rozwiązania: całkowity zakaz wjazdu do strefy (13%) oraz wjazd tylko dla samochodów elektrycznych (11%).
Nieco więcej zwolenników ma zakaz poruszania się tylko dla osób spoza strefy (16%) oraz uzależnienie zakazu od wieku samochodu (np. powyżej 10 lat). Opinie te w zasadzie nie zależą od charakterystyki demograficznej respondentów.

Ciekawe natomiast, że najwięcej osób – 36%, wskazało, że coś takiego jak Strefa Czystego Transportu nie powinno nigdzie być wprowadzane.
I w tym przypadku różnią się od siebie zwolennicy i przeciwnicy tego stwierdzenia. Za tym, aby SCT nigdzie nie była wprowadzana częściej są mężczyźni (39%) niż kobiety (33%), ale również mieszkańcy wsi (40%) niż miast, osoby posiadające dzieci w wieku poniżej 18 roku życia (41%) niż bezdzietni (34%), no i oczywiście aktywni kierowcy (38%) częściej niż niekierujący (30%).

Moto
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.
14 lis 2024

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

Na egzaminie na prawo jazdy nie będzie placu manewrowego?
14 lis 2024

Obecny system szkolenia kierowców pochodzi z 60. i 70. lat. Najwyższy czas, żeby dokonać zmian. Czy Ministerstwo Infrastruktury rozważa usunięcie placu manewrowego z egzaminu na prawo jazdy? Ten element jest postrachem wielu kursantów. 

Siła wyższa w transporcie - co oznacza? [Przykłady]
13 lis 2024

Kiedy siła wyższa wyłącza odpowiedzialność przewoźnika? Czym jest siła wyższa w transporcie? Jak konwencja CMR odnosi się do wyłączenia odpowiedzialności przewoźnika? Czy warto zawrzeć klauzulę siły wyższej w umowie? Artykuł zawiera kilka przykładów.

QUIZ Skąd pochodzą te tablice rejestracyjne? Dopasuj miejscowość. Połowa dobrych odpowiedzi to sukces
13 lis 2024
Umiesz dopasować tablice rejestracyjną do miejscowości? A może kojarzysz tylko województwa? Sprawdź się w quizie. Ostatnie pytanie bonusowe.
Aż 1200 zł za złe parkowanie: Kiedy taki mandat dostanie kierowca? Za jakie wykroczenia taka kara?
13 lis 2024

Mandat za parkowanie może wynosić nawet 1200 zł. Otrzyma go kierowca, gdy złamie dwa przepisy jednocześnie. Kara jest za nielegalne zaparkowanie pojazdu na miejscu dla osób niepełnosprawnych przy jednoczesnym posługiwaniu się kartą parkingową w sposób nieuprawniony.

Strefy Czystego Transportu w Polsce: połowa Polaków ich chce, a połowa nie, dlaczego
12 lis 2024

Zaledwie 14% Polaków słyszało o Strefach Czystego Transportu, wie na czym one polegają i gdzie zostały wprowadzone. Za to połowa, choć niewiele o nich wie, ich nie chce. Jak się sprawy więc dalej potoczą, poza Warszawą?

KGP: 93 584 interwencji, 326 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]
12 lis 2024

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 584 interwencji. Byli wzywani do 326 wypadków drogowych.

Miała ponad 2,5 promila alkoholu w organizmie, wjechała samochodem w dom
08 lis 2024

Pijana 36-latka wjechała reanult megane w ogrodzenie, a następnie w budynek. Właścicielka posesji, przebywająca w domu doznała obrażeń. Kierującej grozi do trzech lat więzienia.

Jak zaoszczędzić na transporcie? Oto najbardziej ekonomiczne opcje
06 lis 2024

Wydatki na transport to często całkiem spora część domowego budżetu. Paliwo, ubezpieczenie pojazdu, koszty eksploatacji, parking stanowią duże obciążenie finansowe. Jak zoptymalizować wydatki w zakresie podróżowania? Czy nowoczesne środki transportu są dobrą opcją na oszczędności? 

KGP: 100 139 interwencji, 377 wypadków drogowych, 36 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]
04 lis 2024

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 139 interwencji.

pokaż więcej
Proszę czekać...