Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Prawo jazdy od 17. roku życia
- Ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych
- Okres próbny dla kierowców z krótkim stażem
- Odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym
- Cofnięcie uprawnień za jazdę w okresie zatrzymania prawa jazdy
- Zwiększenie prędkości ciągników rolniczych do 40 km/h
15 listopada 2024 r. minister infrastruktury Dariusz Klimczak zaprezentował propozycje nowelizacji przepisów dotyczących poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Chodzi o nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, która 8 listopada została opublikowana w wykazie prac legislacyjnych rządu. Bezpieczeństwo ruchu drogowego jest absolutnym priorytetem naszego rządu. Chcemy, żeby ludzie czuli się bezpiecznie na polskich drogach, a służyć mają temu przepisy - powiedział cytowany w przesłanym komunikacie szef MI.
Prawo jazdy od 17. roku życia
Nowelizacja zakłada wprowadzenie możliwości kierowania samochodami osobowymi przez osoby, które mają skończone 17 lat. By przystąpić do egzaminu, młodzi będą musieli posiadać m.in. pisemną zgodę rodziców lub opiekunów. Takie osoby będą mogły kierować samochodami osobowymi pod warunkiem, że będą one jeździć wyłącznie w towarzystwie dorosłego doświadczonego kierowcy. Młodzi kierowcy, do ukończenia 18 roku życia mają korzystać z prawa jazdy na specjalnych zasadach. Prawo jazdy dla 17-latka będzie ważne tylko w Polsce. Co najważniejsze, jego uzyskanie będzie się wiązało z doskonaleniem umiejętności kierowania pojazdem, ponieważ kierowca taki będzie musiał jeździć w towarzystwie doświadczonego kierowcy - przez pół roku od otrzymania prawa jazdy lub do ukończenia 18 lat. Zdaniem resortu przywrócenie wydawania prawa jazdy kat. B osobom, które osiągnęły wiek 17 lat ma na celu zwiększenie mobilności młodych osób, co przyczyni się do ograniczenia zjawiska wykluczenia komunikacyjnego.
Ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych
Obecnie osoba wpisana do ewidencji kierujących pojazdami może raz na 6 miesięcy na własny koszt uczestniczyć w szkoleniu, którego odbycie powoduje zmniejszenie liczby punktów karnych o 6 punktów niezależnie od tego, jakie zostało popełnione wykroczenie. Takiego szkolenia nie może odbyć jedynie kierowca, który dopiero uzyskał uprawnienia (tj. nie minął rok od dnia wydania mu po raz pierwszy prawa jazdy). Nowela zakłada, że nie będzie można obniżyć wskutek szkolenia punktów karnych za najpoważniejsze wykroczenia, tj. najbardziej godzące w bezpieczeństwo ruchu drogowego. Chodzi m.in. o wyprzedzanie na przejściu dla pieszych czy przejazd na czerwonym świetle, a także drastyczne przekraczanie prędkości.
Okres próbny dla kierowców z krótkim stażem
Projekt zakłada wprowadzenie okresu próbnego oraz określenie zasad cofania uprawnień do kierowania pojazdem określonym dla prawa jazdy kategorii B wydanych tzw. młodym kierowcom. Okres próbny dla młodych stażem kierowców będzie trwał 2 lata. W tym czasie młodzi kierowcy będą objęci surowszymi regulacjami. Projekt zakłada, że w okresie próbnym kierującemu pojazdem zabrania się:
1) spożywania alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu - oznacza to, że będzie ich obowiązywał limit 0,0 prom. alkoholu w organizmie.
2) przekraczania prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej;
3) wykonywania przewozu osób taksówką albo w ramach przewozu okazjonalnego.
Odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym
Projekt przewiduje także zwiększenie uprawnień policji w zakresie zatrzymywania prawa jazdy kierującego pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym. Chodzi o dodanie nowej przesłanki umożliwiającej zatrzymanie prawa jazdy - kierowanie pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym. Postanowiliśmy, że każdemu kierowcy, który na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza terenem zabudowanym, przekroczy dozwoloną prędkość o 50km/h, także zostanie zatrzymane prawo jazdy na trzy miesiące - powiedział Klimczak. Dodał, że nie dotyczy to autostrad i dróg ekspresowych.
Cofnięcie uprawnień za jazdę w okresie zatrzymania prawa jazdy
Obecnie, za łamanie zakazu jazdy samochodem w okresie zatrzymanego prawa jazdy za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h grozi przedłużenie zakazu do 6 miesięcy. Projekt zakłada zatrzymanie prawa jazdy na stałe i możliwość ubiegania się o nabycie tego typu uprawnień po pięciu latach.
Zwiększenie prędkości ciągników rolniczych do 40 km/h
Nowelizacja uwzględnia także oczekiwania rolników dotyczące zwiększenia dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych z 30 km/h do 40 km/h. Zdaniem resortu ciągniki rolnicze obecnie są dużo bardziej bezpieczne i zdecydowanie nowocześniejsze od tych, które kiedyś jeździły po drogach. Są przystosowane do tego, by poruszać się z dużo większą prędkością. W związku z tym, w projekcie znalazło się zwiększenie prędkości ciągników rolniczych do 40 km/h.
Planowany termin przyjęcia projektu nowelizacji przez Radę Ministrów został określony na I kwartał 2025 r. Organem odpowiedzialnym za opracowanie projektu jest Ministerstwo Infrastruktury.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (UC76)