Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?
- Płyn chłodniczy w samochodzie nie może być przypadkowy
- Typy płynów chłodniczych
- Czy można mieszać płyny chłodnicze
Płyn chłodniczy w samochodzie nie może być przypadkowy
Płyn chłodniczy to podstawowy element układu chłodzenia silnika samochodu. Jest stosowany w układach chłodzenia zamiast wody ze względu na charakteryzującą go znacznie niższą temperaturę krzepnięcia oraz wyższą temperaturę wrzenia. Płyn chłodniczy reguluje temperaturę pracy silnika i chroni go przed przegrzewaniem, a zimą zabezpiecza przed zamarzaniem. Tworzy powłokę na przewodach chłodniczych, zapobiegając ich korozji oraz chroniąc je przed osadzaniem się kamienia.
Dobór optymalnego płynu chłodniczego jest niezwykle ważny i nie może być przypadkowy. Każdy kierowca powinien wiedzieć, że płyny chłodnicze, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania silnika w samochodzie, różnią się pod wieloma względami. Dlatego ważne jest, aby dokonać wyboru zgodnie z specyfikacją producenta samochodu i warunkami, w jakich pojazd jest eksploatowany.
Typy płynów chłodniczych
W sprzedaży znajduje się kilka podstawowych typów płynów chłodniczych. Do najpopularniejszych rodzajów należą:
- płyn IAT (Inorganic Additive Technology). Jest to najstarszy typ płynu chłodniczego. Płyny produkowane w technologii IAT zwykle charakteryzują się zielonym kolorem. Składają się z fosforanów i krzemianów, które chronią silnik przed korozją. Płyn jest stosunkowo tani, ale ma krótki okres użytkowania, zwykle około 2 lat;
- płyn OAT (Organic Acid Technology). Jest to nowocześniejszy typ płynu chłodniczego, który wykorzystuje organiczne kwasy do ochrony przed korozją. Przeważnie ma kolor czerwony, pomarańczowy lub fioletowy. Jego okres użytkowania może wynosić nawet 5 lat. Płyn tego rodzaju może nie być odpowiedni do starszych samochodów;
- płyn HOAT (Hybrid Organic Acid Technology). Ten płyn chłodniczy jest hybrydą pomiędzy IAT i OAT. Zawiera zarówno organiczne kwasy, jak i niektóre z nieorganicznych dodatków stosowanych w IAT. Płyn łączy właściwości płynów IAT i OAT, występuje w różnych kolorach, np. żółtym czy pomarańczowym. Płyn może być używany przez okres 5 lat, a zarazem może być stosowany we wszystkich typach samochodów.
Czy można mieszać płyny chłodnicze
Co do zasady nie należy mieszać ze sobą różnych typów płynów chłodniczych. Mieszanie może skutkować niezbyt przyjemnymi konsekwencjami. Mogą wytrącać się osady, które blokują przepływ płynów w układzie. Źle dobrane płyny chłodnicze mogą też przyspieszać korozję, co w dalszej perspektywie doprowadzi do niszczenia elementów układu chłodzenia, np. pompy wodnej czy chłodnicy. W niektórych przypadkach może to prowadzić do uszkodzenia silnika.
W razie gdy zachodzi konieczność uzupełnienia płynu chłodniczego, a nie wiadomo, jaki płyn znajduje się w układzie chłodzenia, najlepiej użyć płynu uniwersalnego. Etykieta znajdująca się na pojemniku z uniwersalnym płynem chłodniczym zawiera informację, że można go mieszać ze wszystkimi dostępnymi płynami.
Kupując płyn chłodniczy trzeba też zwrócić uwagę, czy jest to płyn gotowy do użycia. Jeśli jest to koncentrat płynu, wówczas należy go rozrobić z wodą w odpowiednich proporcjach.