Co Polacy sądzą o pojazdach autonomicznych? Opinie nie są jednoznaczne

Co trzeci Polak nie wie co myśleć o pojazdach autonomicznych / shutterstock

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.

Automatyzacja w transporcie okiem kierowców

– Biorąc pod uwagę wyniki naszych badań społecznych, związanych z akceptowalnością technologii automatyzujących transport, jak również wyniki badań technicznych, nad konkretnymi rozwiązaniami technologicznymi, możemy powiedzieć, że społeczeństwo w zasadzie coraz bardziej rozumie potrzebę wprowadzania tych technologii. Z tyłu głowy wszyscy mamy świadomość, że jednak ta technologia poprawi bezpieczeństwo w ruchu drogowym, czyli wyeliminuje takie sytuacje, w których kierujący może mieć trudności w podejmowaniu decyzji ze względu na czas reakcji – mówi agencji Newseria dr inż. Karol Zielonka, dyrektor Sieci Badawczej Łukasiewicz – Przemysłowego Instytutu Motoryzacji.

Co trzeci Polak nie wie co myśleć o pojazdach autonomicznych

Pierwsze wnioski z badania „Społeczne i techniczne aspekty bezpieczeństwa pojazdów autonomicznych: od scenariuszy testowych do akceptacji technologii” zaprezentował Patryk Szwajkowski z Grupy Badawczej Nowych Technologii w Motoryzacji w Łukasiewicz – PIMOT podczas kongresu AV Poland 2025, zorganizowanego przez Instytut Transportu Samochodowego. Badanie wskazuje, że 31 proc. Polaków nie potrafi powiedzieć, jakie odczucia budzi w nich samochód autonomiczny. W pozostałej grupie przeważają odpowiedzi „raczej pozytywne” i „zdecydowanie pozytywne” nad „raczej negatywnymi” i „zdecydowanie negatywnymi”, ale tylko o 1 pp. (35 proc. vs. 34 proc.).

Respondenci byli najbardziej skłonni przekazać samochodom autonomicznym (gdyby weszły one do powszechnego użycia) funkcję informowania kierowcy o możliwych zagrożeniach (55 proc. na tak) i reagowania w sytuacjach niebezpiecznych (51 proc). 28 proc. uznało, że auta mogłyby przejąć sterowanie w wybranych powtarzalnych sytuacjach drogowych (przeciw 72 proc.). Taki sam odsetek uznał, że przekazałby pojazdom możliwość sterowania w większości sytuacji drogowych, z możliwością przejęcia kontroli przez kierowcę. Jednocześnie 19 proc. odpowiedziało, że nie oddałoby żadnych obowiązków kierowcy autom, bo uważają, że kierowanie powinno być całkowicie pod kontrolą człowieka.

– Obawy naszych respondentów są związane z tym, że chcieliby wiedzieć, który pojazd posiada technologie już na takim wysokim poziomie zautomatyzowania, czyli mówią o oznakowaniu pojazdów. I to jest, wydaje się, naturalne, że użytkownicy chcą o tym wiedzieć, że takie technologie już się pojawiają, żeby jednak obserwować zachowanie tych pojazdów i się do tego przyzwyczaić – mówi dyrektor Łukasiewicz – PIMOT. – Wydaje się, że tych obaw jest naprawdę niewiele. Raczej to są obawy związane z technologią, z potrzebą świadomości, że te technologie są przetestowane i przygotowane w taki sposób, żeby wspierały, a nie zwiększały zagrożenie.

53 proc. badanych obawia się braku kontroli nad AV, a 58 proc. – że technologia ta straci kontrolę w trudnych sytuacjach. Więcej niż co trzeci przyznał, że uważa AV za niebezpieczne pojazdy (23 proc. niezdecydowanych). Wiele osób podkreślało, że równoczesne wykorzystanie pojazdów autonomicznych i tradycyjnych na drogach może się okazać problematyczne.

– Dzisiaj już jasno możemy sobie powiedzieć, że firmy, które wprowadzają te technologie, są już na takim poziomie, że możemy śmiało zaufać tym wszystkim systemom asystenckim, a docelowo pojazdom zautomatyzowanym czy w pełni autonomicznym. Natomiast z tego względu tak ważne jest w tym momencie testowanie, ale w środowisku już rzeczywistym, na drogach publicznych, co w Polsce od 2018 roku jest możliwe. Takie testy między innymi nasz instytut przeprowadził – mówi dr inż. Karol Zielonka.

W jednym z prowadzonych projektów instytut tworzy bazę danych ze scenariuszami do testowania algorytmów AI. Opracowuje także modele do badań nad ich skutecznością w warunkach symulacyjnych, na torach testowych i w ruchu drogowym. Projekt ten jest realizowany we współpracy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu „Nauka dla społeczeństwa”.

– Wydaje się, że technologie się rozwijają w bardzo dynamicznym tempie i nie odbiegamy od tego, co się dzieje na innych rynkach. Raczej oczekujemy, że to będzie się działo trochę szybciej, że te technologie będą jednak wdrażane szybciej – mówi ekspert.

Chcemy wcześniej wypróbować auto

Zdecydowana większość badanych przez Łukasiewicz – PIMOT wskazuje, że możliwość wcześniejszego wypróbowania samochodu autonomicznego byłaby przydatna przy decyzji o jego zakupie i użyciu.

– Ważnym aspektem oczywiście jest edukacja i szkolenie kierowców, czyli przygotowanie nie tylko społeczeństwa, czyli odbiorców, ale również kierowców, którzy będą używali tych systemów w pojazdach, żeby robili to świadomie i potrafili reagować na to, co pojazd dzisiaj potrafi zrobić. Czyli żeby mieli pewne zaufanie do tych systemów z jednej strony, a z drugiej strony ograniczone zaufanie, że jednak nie są to jeszcze technologie na tym etapie, że mogą przejechać z punktu A do B w pełni autonomicznie, na poziomie piątym, w którym sobie wyobrażamy, że te pojazdy będą już jeździły w zasadzie bez udziału kierowcy – dodaje dr inż. Karol Zielonka.

Badania wskazują, że Polacy widzą wiele korzyści związanych z rozwojem pojazdów autonomicznych. 45 proc. zgadza się z tym, że mogłyby one poprawić bezpieczeństwo na drogach (19 proc. niezdecydowanych). Podobny wynik uzyskano przy stwierdzeniu, że AV byłyby łatwiejsze i lepsze w użyciu niż tradycyjny samochód. Jeszcze większe poparcie badani respondenci wykazali przy stwierdzeniach, że AV pozwoli szybciej dotrzeć do celu (63 proc.) oraz umożliwi poruszanie się samochodem osobowym osobom z niepełnosprawnościami lub osobom starszym (71 proc.).

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
rozwiń więcej
Moto
Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem
31 lip 2025

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

Kończy się czas dla przewoźników na wymianę tachografów
30 lip 2025

Przewoźnicy muszą wymienić tachografy na nowe do dnia 18 sierpnia 2025 roku. Z jakimi konsekwencjami muszą liczyć się przedsiębiorcy, którzy po tym terminie będą korzystali ze starych tachografów?

Co Polacy sądzą o pojazdach autonomicznych? Opinie nie są jednoznaczne
30 lip 2025

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.

Te samochody Polacy kupują najczęściej w 2025 r. – auta nowe i używane do 3 lat
30 lip 2025

W pierwszym półroczu 2025 r. sprzedano na rynku wtórnym 11 737 samochodów w wieku do trzech lat Zaś w tym samym czasie w Polsce zarejestrowano 285 282 samochody fabrycznie nowe. Jakie modele były najczęściej kupowane w tym czasie?

Najważniejsze informacje o ubezpieczeniu roweru. Brak OC przy motorowerze grozi poważnymi konsekwencjami
30 lip 2025

Czy ubezpieczenie roweru jest obowiązkowe? Uwaga na definicję roweru z prawa o ruchu drogowym. Kiedy mamy do czynienia z rowerem, a kiedy już motorowerem? Brak obowiązkowego OC przy motorowerze grozi poważnymi konsekwencjami. Przy ubezpieczaniu roweru zwróć uwagę na definicję kradzieży.

Jak dostać 40 000 zł dopłaty do elektryka w 2025 roku? Warunki, limity i ukryte koszty
27 lip 2025

Auto elektryczne za ułamek ceny brzmi kusząco, prawda? To gorący temat, szczególnie gdy rząd obiecuje nawet 40 000 zł w programie NaszEauto 2025. Jednak zanim zaczniesz planować zakup nowego EV, warto wiedzieć jedno: to nie zniżka przy kasie, tylko refundacja. Oznacza to, że najpierw musisz wyłożyć własne pieniądze – i to niemało. Co więcej, do tej pory wypłacono zaledwie 63 dopłaty, mimo tysięcy złożonych wniosków! Kto więc realnie zyska na tym programie, a kto tylko pomarzy o elektryku za ułamek ceny?

Nie ma wrażeń bez obrażeń. Eksperci o niepokojącym trendzie w sieci
23 lip 2025

Nie ma wrażeń bez obrażeń – pod takim hasłem młodzież publikuje w sieci filmiki, pokazujące ryzykowne zachowania na hulajnogach elektrycznych. - Alarmujemy rodziców o niebezpieczeństwie, które rozgrywa się w realnym życiu, a w internecie ma swoje odbicie – powiedziała PAP Kinga Szostko, twórczyni aplikacji alertowej dla rodziców KidsAlert.

Samochód dla niepełnosprawnego. Jak przystosować? Ile to kosztuje? Czy PFRON to finansuje?
25 lip 2025

Jak wygląda samochód przystosowany dla osoby z niepełnosprawnością? Czy można go kupić taniej, przerobić lub otrzymać dopłatę z PFRON? W naszym przewodniku na 2025 rok wyjaśniamy, jak przebiega adaptacja auta do potrzeb kierowcy lub pasażera z orzeczeniem, jakie ulgi podatkowe przysługują oraz ile to wszystko kosztuje. Sprawdź dostępne opcje, formalności i aktualne programy wsparcia.

Nielegalne wyścigi w stolicy zakończyły się nałożeniem mandatów na łączną kwotę blisko 75 tys. zł
22 lip 2025

Funkcjonariusze stołecznego garnizonu policji przeprowadzili kolejną akcję skierowaną przeciwko osobom biorącym udział w nielegalnych wyścigach samochodowych. W wyniku podjętych działań ujawniono liczne wykroczenia drogowe, za które mundurowi nałożyli aż 185 mandatów karnych. Łączna kwota grzywien wyniosła blisko 75 tysięcy złotych.

Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku
17 lip 2025

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

pokaż więcej
Proszę czekać...