Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.
Jak ważna jest ekologia dla polskiego kierowcy
Zgodnie z wynikami badania Santander Consumer Multirent, 9 proc. badanych Polaków uznaje ekologiczność samochodu za kluczowy czynnik, a dla 29 proc. jest to ważny element decyzyjny. Dla 38 proc. respondentów ma to z kolei średnie znaczenie, a dla 20 proc. badanych jest to czynnik o małym znaczeniu. 4 proc. badanych nie miało jednoznacznej opinii na ten temat.
Autorzy badania podkreślili, że pod względem płci mężczyźni przywiązują do tego aspektu znacznie mniejszą wagę niż kobiety - blisko jedna czwarta z nich 24 proc. zadeklarowała, że fakt iż pojazd jest ekologiczny nie jest dla nich istotny, podczas gdy wśród kobiet odsetek ten wyniósł 14 proc.
Zapłacić więcej za eko samochód
Badanie wykazało również, że ponad połowa uczestników badania (56 proc.), nie byłaby skłonna zapłacić więcej za pojazd, nawet jeśli miałby posiadać innowacje, które są postrzegane jako bardziej ekologiczne. Jednak - ponad jedna trzecia (34 proc.) stwierdziła - że jest gotowa zapłacić więcej, jeżeli mają pewność, że auto jest bardziej sprzyjające środowisku. Pozostałe 10 proc. nie miało jednoznacznie wyrobionej opinii na ten temat.
- Zakup auta to duża inwestycja, a cena pojazdów z ekologicznymi rozwiązaniami może stanowić istotne kryterium wyboru dla części społeczeństwa. Taką tendencję widać chociażby w odpowiedziach uczestników badania względem ich wieku. Młodsi respondenci (18-29 lat), którzy dopiero co wchodzą na rynek pracy i prawdopodobnie nie mają ustabilizowanej sytuacji finansowej, w mniejszym stopniu (30 proc.) wskazują na aspekt ekologiczny, jako ten, który ma dla nich duże znaczenie. Z kolei wśród starszych respondentów w wieku 60+ odsetek ten wzrósł do aż 52 proc - podkreślił, cytowany w informacji, członek zarządu z Santander Consumer Multirent Piotr Półtorzycki.
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 24.01-03.02.2025 r. na osobach dorosłych, które posiadają samochód. Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=1000. (PAP)