Kończy się czas dla przewoźników na wymianę tachografów

Mateusz Włoch
rozwiń więcej
przewoźnik wymiana tachografu sierpień 2025 konsekwencje / Przewoźnik ma czas na wymianę tachografu do 18 sierpnia 2025 r. Konsekwencje braku wymiany / shutterstock

Przewoźnicy muszą wymienić tachografy na nowe do dnia 18 sierpnia 2025 roku. Z jakimi konsekwencjami muszą liczyć się przedsiębiorcy, którzy po tym terminie będą korzystali ze starych tachografów?

Do kiedy wymiana tachografów na nowe?

Według najnowszych danych Inelo i Eurowag, nawet 1/4 przewoźników wykonujących transport międzynarodowy ma zainstalowany w pojeździe smart tachograf pierwszej wersji i nadal nie wymieniło go na wymagany model G2V2.1 Tymczasem czasu na dostosowanie się do nowych przepisów pozostało niewiele, ponieważ po 18 sierpnia 2025 r. firmy bez odpowiednich urządzeń nie będą mogły legalnie wykonywać przewozów międzynarodowych po Unii Europejskiej. Dlaczego firmy transportowe nadal zwlekają z obowiązkiem wymiany tachografów i jakie są za to konsekwencje?

Ile przewoźników wymieniło tachografy na model G2V2?

Z najnowszej analizy Inelo i Eurowag, opartej na danych z ponad 10 000 tachografów w pojazdach realizujących transport międzynarodowy wynika, że 3/4 pojazdów zostało już wyposażonych w nowe tachografy G2V2. To oznacza znaczną poprawę w porównaniu z końcem ubiegłego roku, gdy wymianę na najnowsze tachografy przeprowadziło jedynie około 34 proc. firm, a także względem okresu przejściowego, kiedy wskaźnik ten wzrósł do blisko 58 proc.2

- Widać, że część przewoźników dobrze zaplanowała wymianę tachografów i w wielu firmach wymieniono już tachografy w 100 proc. floty, ew. zostawiono tylko te w pojazdach, które w najbliższym czasie zostaną sprzedane lub po 18 sierpnia nie będą wykonywać transportu międzynarodowego. Jednak z naszych danych wynika, że część przedsiębiorstw odłożyło decyzję o wymianie na ostatnią chwilę, co jest bardzo ryzykownym działaniem. Nadal 25 proc. pojazdów jeszcze nie spełniło wymogów i to jest grupa, która już teraz powinna podjąć niezbędne kroki, jeśli zamierza w dalszym stopniu wykonywać międzynarodowy transport. Polscy przewoźnicy przyzwyczaili nas do takiego działania. Podobne sytuacje miały miejsce w przypadku wprowadzenia systemu opłat drogowych e-TOLL czy przy poprzedniej wymianie najstarszych tachografów G1 do końca 2024 roku – zauważalnie ogromna grupa zwleka do samego końca, co generuje dla nich później dodatkowe problemy i naraża na kary lub brak możliwości wykonania transportu - zauważa Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag.

Na czym polega problem z wymianą tachografu?

Przyczyny opóźnień są złożone i wynikają zarówno z kalkulacji biznesowych, jak i z błędnych założeń części przewoźników. Prawdopodobnie wielu przedsiębiorców nadal liczy na to, że podobnie jak wcześniej, zostanie wprowadzony kolejny okres przejściowy lub przedłużenie terminu. Tymczasem Komisja Europejska już w kwietniu wydała informację, że kolejnego okresu przejściowego nie będzie, bo przewoźnicy datę zmiany przepisów znają już od dawna, a warsztaty są w pełni przygotowane na ich wymianę. Jakie są inne przyczyny odkładania wymiany tachografów na później?

- Do innych najważniejszych czynników należy to, że część firm transportowych może świadomie rezygnować z wymiany, bo planuje sprzedaż pojazdów lub zamierza ograniczyć działalność wyłącznie do rynku krajowego, gdzie nie dotyczy obowiązek wymiany tachografów. Trzeba wziąć pod uwagę również niewielki margines błędu w statystykach i przypadki omyłkowego wpisania przez kierowcę innego państwa niż Polska w transporcie krajowym, lecz takie zdarzenia są sporadyczne i znacząco nie wpływają na całościowy obraz sytuacji - dodaje Mateusz Włoch.

Wymiana tachografów do 18 sierpnia a nie 21 sierpnia 2025 roku

Wielu przewoźników nadal może niewłaściwie przyjmować, że mają czas na wymianę do 21 sierpnia bieżącego roku. W rzeczywistości ostatnim dniem, w którym można jeszcze wykonywać przewozy poza granicami Polski z dotychczasowym tachografem jest 18 sierpnia 2025.

- Warto obserwować oficjalne komunikaty UE dotyczące branży. Rozbieżność w datach wynikała z konieczności oszacowania okresów przejściowych na podstawie rozporządzeń, bo początkowe przepisy pakietu mobilności nie miały jeszcze dokładnie sprecyzowanych terminów. Przez długi okres czasu przyjmowano zatem, że ostatecznym terminem wejścia smart tachografów G2V2 jest 21 sierpnia, jednak po wejściu rozporządzenia (UE) 2021/1228 nie ma już obecnie wątpliwości - 19 sierpnia to dzień, w którym przewoźnik bez wymienionego urządzenia rejestrującego może zostać ukarany za granicą - przestrzega ekspert.

Brak nowego tachografu - konsekwencje

Konsekwencje dla przewoźników, którzy nie dostosują się do nowych przepisów, mogą być dotkliwe. Firmy nie tylko stracą możliwość wykonywania przewozów międzynarodowych, ale także mogą zostać ukarani wysokimi karami finansowymi.

- Za brak wymiany tachografu przewoźnik naraża się na sankcje, które wynoszą nawet do 12 tysięcy złotych w Polsce w przypadku kontroli drogowej, a za granicą mogą sięgać od kilkuset do kilkuset tysięcy euro w zależności od danego kraju. Mandat może również otrzymać osoba zarządzająca transportem oraz kierowca ciężarówki. Poza karami finansowymi pojawia się też ryzyko utraty kontraktów i konieczność czasowego wycofania pojazdu z eksploatacji, a co najważniejsze brak wymaganej wersji tachografu może wiązać się z rozpoczęciem postępowania w sprawie oceny dobrej reputacji przewoźnika, a w rezultacie nawet i zawieszeniem licencji transportowej. Są to realne straty finansowe i wizerunkowe - podkreśla Mateusz Włoch.

Ekspert Mateusz Włoch zwraca również uwagę na kwestię dofinansowania do wymiany tachografów – Aktualnie w Polsce nie ogłoszono jeszcze oficjalnego programu wsparcia przewoźników przy wymianie tachografów, a zasady przyznawania dopłat mają być dopiero znane jesienią, czyli już po upływie terminu. To oznacza, że nawet jeśli firma transportowa planuje ubiegać się o pomoc, to i tak wymianę musi przeprowadzić teraz, a koszty pokryć z własnej kieszeni - podsumowuje ekspert.

oprac. Emilia Panufnik
rozwiń więcej
Moto
Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O
01 sie 2025

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Nowe przepisy i decyzje lekarzy sprawiają, że coraz więcej kierowców traci uprawnienia z powodu pogarszającego się widzenia. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymogów: ostrości, pola widzenia lub zdolności do jazdy po zmroku. Zobacz, jakie schorzenia oczu mogą prowadzić do takich decyzji – zwłaszcza jeśli masz orzeczenie z symbolem 04-O, cierpisz na zaćmę, jaskrę lub AMD.

Czy benzyna E10 niszczy silniki? Sprawdź, do których aut nie wolno jej tankować [LISTA]
01 sie 2025

Nowa benzyna E10 już od ponad roku zastępuje na stacjach tradycyjną Pb95, ale wielu kierowców nadal nie wie, że w starszych autach może powodować poważne problemy. Mechanicy ostrzegają: regularne tankowanie E10 w nieprzystosowanych samochodach może prowadzić do wycieków, korozji i kosztownych awarii. Niektóre modele są na to szczególnie narażone. Sprawdź, czy Twoje auto znajduje się na tej nieoficjalnej "czarnej liście". Zobacz, które silniki nie powinny korzystać z E10 i co możesz zrobić, by uniknąć usterek.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem
31 lip 2025

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

Kończy się czas dla przewoźników na wymianę tachografów
30 lip 2025

Przewoźnicy muszą wymienić tachografy na nowe do dnia 18 sierpnia 2025 roku. Z jakimi konsekwencjami muszą liczyć się przedsiębiorcy, którzy po tym terminie będą korzystali ze starych tachografów?

Co Polacy sądzą o pojazdach autonomicznych? Opinie nie są jednoznaczne
30 lip 2025

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.

Te samochody Polacy kupują najczęściej w 2025 r. – auta nowe i używane do 3 lat
30 lip 2025

W pierwszym półroczu 2025 r. sprzedano na rynku wtórnym 11 737 samochodów w wieku do trzech lat Zaś w tym samym czasie w Polsce zarejestrowano 285 282 samochody fabrycznie nowe. Jakie modele były najczęściej kupowane w tym czasie?

Najważniejsze informacje o ubezpieczeniu roweru. Brak OC przy motorowerze grozi poważnymi konsekwencjami
30 lip 2025

Czy ubezpieczenie roweru jest obowiązkowe? Uwaga na definicję roweru z prawa o ruchu drogowym. Kiedy mamy do czynienia z rowerem, a kiedy już motorowerem? Brak obowiązkowego OC przy motorowerze grozi poważnymi konsekwencjami. Przy ubezpieczaniu roweru zwróć uwagę na definicję kradzieży.

Jak dostać 40 000 zł dopłaty do elektryka w 2025 roku? Warunki, limity i ukryte koszty
27 lip 2025

Auto elektryczne za ułamek ceny brzmi kusząco, prawda? To gorący temat, szczególnie gdy rząd obiecuje nawet 40 000 zł w programie NaszEauto 2025. Jednak zanim zaczniesz planować zakup nowego EV, warto wiedzieć jedno: to nie zniżka przy kasie, tylko refundacja. Oznacza to, że najpierw musisz wyłożyć własne pieniądze – i to niemało. Co więcej, do tej pory wypłacono zaledwie 63 dopłaty, mimo tysięcy złożonych wniosków! Kto więc realnie zyska na tym programie, a kto tylko pomarzy o elektryku za ułamek ceny?

Nie ma wrażeń bez obrażeń. Eksperci o niepokojącym trendzie w sieci
23 lip 2025

Nie ma wrażeń bez obrażeń – pod takim hasłem młodzież publikuje w sieci filmiki, pokazujące ryzykowne zachowania na hulajnogach elektrycznych. - Alarmujemy rodziców o niebezpieczeństwie, które rozgrywa się w realnym życiu, a w internecie ma swoje odbicie – powiedziała PAP Kinga Szostko, twórczyni aplikacji alertowej dla rodziców KidsAlert.

Samochód dla niepełnosprawnego. Jak przystosować? Ile to kosztuje? Czy PFRON to finansuje?
25 lip 2025

Jak wygląda samochód przystosowany dla osoby z niepełnosprawnością? Czy można go kupić taniej, przerobić lub otrzymać dopłatę z PFRON? W naszym przewodniku na 2025 rok wyjaśniamy, jak przebiega adaptacja auta do potrzeb kierowcy lub pasażera z orzeczeniem, jakie ulgi podatkowe przysługują oraz ile to wszystko kosztuje. Sprawdź dostępne opcje, formalności i aktualne programy wsparcia.

pokaż więcej
Proszę czekać...