Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

oprac. Iga Leszczyńska
rozwiń więcej
autostrada / Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy] / Shutterstock

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Do uzgodnień i konsultacji społecznych trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Projekt ten ma na celu wdrożenie do polskiego systemu prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. w sprawie zmiany dyrektyw 1999/62/WE, 1999/37/WE i (UE) 2019/520 w odniesieniu do pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy. Resort infrastruktury szacuje, że zmiany obejmą 2,747 mln zarejestrowanych pojazdów (o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t) systemu e-TOLL (KAS).

Co wprowadza Dyrektywa 2022/362

Omawiana dyrektywa wprowadza m.in. uwzględnienie poziomu emisji CO2 w opłatach drogowych w postaci zróżnicowania stawek opłaty infrastrukturalnej ze względu na poziom emisji CO2 albo wprowadzenia, obok opłaty infrastrukturalnej, nowej opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładanej ze względu na poziom emisji CO2. Termin realizacji obowiązku – 2024 r. Wprowadza także obowiązek pobierania opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładanej ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Termin realizacji obowiązku – 2026 r.

Opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza

Zdaniem projektodawców, poniższe zmiany mają służyć zachęcaniu użytkowników pojazdów ciężkich do wymiany floty użytkowanych pojazdów na pojazdy spełniające najbardziej surowe normy środowiskowe poprzez gratyfikację w postaci ulgowych stawek opłat drogowych. Projekt ustawy zakłada, że pojazdy poruszające się po sieci dróg płatnych będą uiszczały opłatę elektroniczną, składającą się z trzech komponentów: 
1) opłaty infrastrukturalnej – dotychczas pobieranej, różnicowanej ze względu na klasę EURO pojazdu; 
2) opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładanej na podstawie emisji CO2 pojazdu – nowej opłaty, różnicowanej ze względu na klasę emisji CO2; 
3) opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładanej ze względu na zanieczyszczenie powietrza – nowej opłaty, różnicowanej ze względu na klasę emisji EURO.

Ppłata infrastrukturalna oraz opłata z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza będą różnicowane ze względu na kryterium klas emisji EURO, przy czym zmianie ulegnie struktura podziału poszczególnych klas. Opłata z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładana ze względu na emisję CO2 pojazdu będzie różnicowana ze względu na kryterium klas emisji CO2. W zależności od indywidualnej emisji CO2 pojazdu, będzie on przypisywany do jednej z 5 klas emisji CO2, co będzie miało wpływ na wysokość stawki opłaty elektronicznej, którą będzie uiszczał pojazd.

5 klas emisji CO2

W projekcie wskazano także klasy emisji CO2 wynikające w celu określenia wysokości stawki opłaty CO2: 

  1. klasa 1 CO2 - pojazdy emitujące 95 proc. i więcej współczynnika emisji odniesienia CO2, zwanego dalej „emisją odniesienia CO2”, publikowanego w aktach wykonawczych – 3 – wydawanych przez Komisję Europejską na podstawie art. 7ga ust. 7 dyrektywy 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury drogowej przez pojazdy (Dz. Urz. UE L 187 z 20/07/1999, str. 42, z późn. zm.), zwanej dalej „dyrektywą 1999/62”, oraz na podstawie art. 11 ust. 1 rozporządzenia 2019/1242; 
  2. klasa 2 CO2 - pojazdy emitujące 92 proc. i więcej emisji odniesienia CO2, nienależące do klasy 1 CO2; 
  3. klasa 3 CO2 - pojazdy emitujące 50 proc. i więcej emisji odniesienia CO2, nienależące do klas 1 CO2 i 2 CO2; 
  4. klasa 4 CO2 - pojazdy emitujące mniej niż 50 proc. emisji odniesienia CO2 i nienależące do klasy 5 CO2; 
  5. klasa 5 CO2 - pojazdy bezemisyjne w rozumieniu art. 3 pkt 11 rozporządzenia 2019/1242.

Opłaty elektroniczne: stawki

W OSR wskazano, że projektodawcy będą planowali dążyć do takiej kategoryzacji pojazdów i stawek, by zmiana wysokości opłat, jakie ponosić będą użytkownicy dróg posiadający nowsze, a tym samym emitujące mniej zanieczyszczeń pojazdy, była możliwie neutralna. Dodano, że pojazdy emitujące większe ilości CO2, będą mieli wyższe stawki opłaty elektronicznej. Projekt zakłada, że wysokość stawek będzie określona w rozporządzeniu Rady Ministrów.

W OSR przedstawiono przewidywania dotyczące szacunkowych wysokości stawek opłat w oparciu o wymagania dyrektywy: 
1) opłaty infrastrukturalnej, różnicowanej ze względu na klasę EURO pojazdu - od 0,17 zł do 0,40 zł (obniżona względem obecnie obowiązującej o ok. 50 proc.); 
2) opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, związanej z emisją CO2 pojazdu - od 0,00 zł do 0,42 zł
3) opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładanej ze względu na zanieczyszczenie powietrza od 0,021 zł do 0,355 zł.

Projekt zakłada wejście w życie po upływie sześciu miesięcy od daty ogłoszenia, z wyjątkiem art. 3 i 4, które wchodzą w życie po upływie pięciu miesięcy od dnia ogłoszenia. Projektodawcy wskazali, że 6-miesięczna vacatio legis w zakresie zmian w opłacie elektronicznej będzie miało na celu dostosowanie systemu poboru opłat, w tym w szczególności systemu teleinformatycznego SPOE KAS oraz CEPiK, do przepisów projektowanej ustawy.

Moto
Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]
29 lis 2024

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych
29 lis 2024

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?
28 lis 2024

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]
25 lis 2024

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]
22 lis 2024

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany
20 lis 2024

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy
21 lis 2024

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!
19 lis 2024

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1
18 lis 2024

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]
18 lis 2024

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

pokaż więcej
Proszę czekać...