Używanie auta z niskim stanem płynu chłodniczego może skończyć się awarią silnika. Niewielu kierowców zdaje sobie z tego sprawę. Problem bierze się z braku regularnej kontroli układu chłodzenia. Gruntowny przegląd należy wykonywać stosunkowo często. Podstawa to kontrola poziomu płynu chłodniczego. Najlepiej robić to na zimnym silniku, wówczas układ pozbawiony jest ciśnienia i nie istnieje ryzyko poparzenia. Również pomiar jest bardziej wiarygodny.
Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana filtru paliwa w silniku Diesla
Na początku odkręcamy korek i dokładnie czyścimy razem z wlewem zbiorniczka wyrównawczego. Płyn znajdujący się w nim powinien być przezroczysty. W przypadku stwierdzenia rdzawego koloru oznacza to, że nasz układ potrzebuje przepłukania. Przechodzimy do kontroli przewodów. W zależności od ich stanu możemy wstępnie ocenić, w jakiej kondycji znajduje się nasz układ chłodzenia.
- Wyczuwalnie miękki przewód – świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i co gorsza skutecznie zapchać chłodnicę.
- Stwardniały przewód – istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana.
- Spuchnięty przewód – jeżeli mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.
Może zdarzyć się tak, że konieczne będzie uzupełnienie stanu cieczy chłodzącej pamiętajmy, żeby dolać płynu o tych samych właściwościach. Jednak mimo wszystko należy znaleźć powód takiego stanu czyli źródło wycieku. Zlokalizowanie tego miejsca nie jest trudne. Należy szukać białego lub rdzawego osadu. Jeżeli stwierdzimy, że metalowe zaciski nie są do końca sprawne, warto je wymienić na śrubowe. Są one o wiele lepsze niż tradycyjne, które były zamontowane.
Zobacz też: Volkswagen Golf V/Jetta/Touran: wymiana świec zapłonowych
Na koniec czyścimy chłodnicę z wszelkich zanieczyszczeń. Najlepiej za pomocą sprężonego powietrza lub szczotki. Najczęściej są to szczątki owadów i inne zanieczyszczenia. Nie zaleca się wyjmowania ich za pomocą śrubokręta lub innego narzędzia. W przypadku braku przesłanek o problemach z chłodnicą zaleca się taki przegląd, co 20 000 km. Jak już wspomnieliśmy kontrolę płynu można przeprowadzić częściej.